• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3879 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ مرداد

خبر كوتاه

توليد ريل ملي با شمش و فاينانس هندي

جبارعلي ذاكري، معاون توسعه راه‌آهن شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور، گفت: در هفته جاري براي نهايي شدن فاينانس توليد ريل ملي مسوولان مربوطه به هند سفر مي‌كنند. بر اساس تفاهم صورت گرفته با هندي‌ها، مقدمات تامين فاينانس اين كشور براي توليد ريل ملي در كارخانه ذوب‌آهن اصفهان فراهم شده است. وي با اشاره به سفر اين هفته مسوولان شركت ساخت، راه‌آهن و ذوب‌آهن به هند، تصريح كرد: اين سفر براي نهايي شدن فاينانس هندي‌ها براي توليد ريل پيشرفته انجام مي‌شود. براين اساس هندي‌ها شمش فولادي مورد نياز را براي ذوب‌آهن تامين مي‌كنند و اين كارخانه نيز شمش را به نورد تبديل كرده و پس از آن ريل توليد مي‌شود. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شركت ساخت اواخر بهمن گذشته با اشاره به مذاكرات مستمر با دولت هند از توليد ريل پيشرفته ملي (UIC60) با فاينانس هندي‌ها در كارخانه ذوب‌آهن اصفهان خبر داده و به تسنيم گفته بود: ‌با توجه به مذاكرات انجام شده توليد ريل ملي از 2 ماه آينده آغاز مي‌شود. ذاكري با اشاره به پيگيري‌ها براي استفاده از ريل ملي در پروژه‌هاي زيرساختي حمل‌ونقل، اظهار كرد: ظرف چند ماه گذشته دولت و وزارت راه و شهرسازي مذاكرات مستمري را با هندي‌ها براي تامين فاينانس ريل توليدي ذوب‌آهن انجام داده‌اند. بر اين اساس مذاكراتي كه به نتيجه رسيده، كشور هند شمش مورد نياز توليد ريلي ملي را در كارخانه ذوب‌آهن اصفهان و از محل منابع فاينانس تامين مي‌كند كه به اين ترتيب ريل UIC60 با كيفيت براي نخستين‌بار در كشور توليد مي‌شود.


بار دولت سنگين است

وزير پيشنهادي صنعت دولت دوازدهم درباره واگذاري امور به بخش خصوصي گفت: بار دولت سنگين است و ما در دولت آينده به شكل صحيح واگذاري به بخش خصوصي را خواهيم داشت. محمد شريعتمداري در ديدار با فعالان اقتصادي در محل اتاق بازرگاني تهران در پاسخ به اين سوال كه چرا دولت ستاد ويژه اقتصادي را منحل كرد، اظهار داشت: افزايش اختيارات ستاد اقتصاد مقاومتي پيگيري مي‌شود. ستاد تدابير ويژه اقتصادي مسووليت خاصي در دوران تحريم داشت اما اكنون ديگر در شرايط تحريم به سر نمي‌بريم. وزير پيشنهادي صنعت دولت دوازدهم در ادامه درباره واگذاري امور به بخش خصوصي گفت: بار دولت سنگين است و ما در دولت آينده به شكل صحيح واگذاري به بخش خصوصي را خواهيم داشت. شريعتمداري همچنين خواستار ارايه پيشنهاد جديد و به روز از سوي فعالين اقتصادي به دولت شد و گفت: دولت با گوش شنوا اين مسائل را مي‌شنود. در زمينه رونق توليد بايد گام‌هاي جدي برداشت؛ به نحوي كه اشتغال بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد كه راه‌حل آن توسعه توليد است البته براي تحقق اين امر نيازمند حل مشكلات مالي براي بنگاه‌هاي دولتي هستيم. وي درباره نرخ سود اعطايي به بخش خصوصي گفت: در جلسه شوراي پول و اعتبار با استفاده از مكانيزم‌هاي نظام بين‌بانكي اين مشكل را رفع كرده نرخ سود را متناسب مي‌كنيم. در وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ايجاد تقاضا در بانك‌هاي داخلي و خارجي گام‌هاي اساسي برمي‌داريم.


نقد جدي به قانون رفع موانع توليد دارم

مسعود كرباسيان، وزير پيشنهادي اقتصاد دولت دوازدهم با بيان اينكه بنده نقد جدي به قانون رفع موانع توليد، كسب و كار و آيين‌نامه‌هاي آن دارم گفت: در صورتي كه نخواهيم كاري بكنيم آنقدر آيين‌نامه مي‌گذاريم كه آن كار انجام نشود. اصل 44 قانون اساسي در اقتصاد كشور به طور كامل اجرا نشده و تنها يك محور آن كه واگذاري بوده ديده شده و بهره‌وري اجاره به شرط تمليك در آن، مورد توجه قرار گرفته نشده است. ‌آنهايي كه واگذار شده در برخي موارد براي رد ديون واگذار شده و نبايد واگذاري‌هايي صورت گيرد كه ممكن است فعاليت غيراقتصادي داشته باشد. كرباسيان در ادامه درباره كسب مسووليت احتمالي در وزارت اقتصاد با بيان اينكه به هتل 5 ستاره دعوت شده است، گفت: براي رفع مشكل‌ها همه بايد تلاش و سعي كنيم تا گوشه‌اي از كارها گرفته شود. بنده نقد جدي به قانون رفع موانع توليد، كسب و كار و آيين‌نامه‌هاي آن دارم و در زماني كه در گمرك نيز بودم اين نقد را نيز داشته‌ام. در صورتي كه نخواهيم كاري بكنيم آنقدر آيين‌نامه مي‌گذاريم كه آن كار انجام نشود. كرباسيان با بيان اينكه صادرات امر جدي براي كشور به حساب مي‌آيد، گفت: براي افزايش تقاضا در شرايط فعلي اقتصاد كشور بايد به صادرات توجه بيشتري شود. در بحث صادرات با روسيه با وجود اينكه كانال سبز گمركي ايجاد شد و تعرفه‌ها كاهش يافت اما در صادرات به اين كشور موفق نبوديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون