• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3884 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ مرداد

مخالفان

هدايت‌الله خادمي، نماينده ايذه و باغملك در مجلس قوه مقننه در مخالفت با وزير پيشنهادي نفت گفت: «طي چهار سال گذشته ده‌ها بار در رسانه‌ها مطرح شد كه وزارت نفت 50 ميليارد دلار بدهكار است. اين ميزان بدهي يعني 50 ميليارد دلار وام بدون بهره‌برداري و اجرايي كردن پروژه‌هاي اساسي به وزارت نفت داده شده است. 50 ميليارد دلار فاينانس داخلي بدون بهره به وزارت نفت داده شده كه جاي تقدير و تشكر دارد. با بخشي از اين منابع مالي فازهاي 12، 15 و 16 پارس جنوبي تا شهريور 92، حدود 93 درصد پيشرفت داشته است. با 50 ميليارد وام دريافت شده از سوي وزارت نفت، فازهاي 17 و 18، 85 درصد و فازهاي 19، 20 و 21 بيش از 66 درصد پيشرفت فيزيكي داشتند و يك سال پس از حضور حضرتعالي با همت شما و همكاران‌تان تكميل و باعث شد برداشت از مخازن مشترك پارس جنوبي براي نخستين بار برابر يا بيشتر از قطر شود.»وي با اعلام اينكه آمار اعلام شده توليد و صادرات نفت قبل و بعد از تحريم بزرگ‌نمايي بيش نيست، ادامه داد: «به‌عنوان يك كارمند وزارت نفت با 30 سال سابقه و ده‌ها سال مديرعاملي شركت‌هاي نفتي و نايب‌رييسي كميسيون انرژي مجلس، مردم ايران خدمت شما عرض مي‌كنم افزايش توليد نفت نداشته‌ايم بلكه برگشت به توليد را داشته‌ايم.»نايب‌رييس كميسيون انرژي مجلس با تاكيد براينكه تحريم‌ها ما را متوقف كرد و نتوانستيم توليد در دسترس را بفروشيم، اظهار داشت: «با همت دولت، تيم ديپلماسي و نظام، تحريم‌ها برداشته شد و چاه‌ها را باز كرديم و فروختيم. از تيم ديپلماسي، رييس‌جمهور و دكتر ظريف بايد تشكر كرد. آقاي ظريف در اينجا مظلوم واقع شدند. پس بزرگ‌ترين دستاورد وزارت نفت آن هم با وزيري قوي با سه دهه وزارت نبايد فقط متاثر از ديپلماسي وزارت امور خارجه، تيم مذاكره‌كننده، نظام و رييس‌جمهور باشد و عملا نبايد بازگشت به توليد و قبل از تحريم را به حساب وزارت نفت گذاشت بلكه بايد به حساب نظام، وزارت خارجه، رييس‌جمهور و بقيه گذاشت كه چنين فضايي ايجاد شد تا اجازه فروش را به ما دادند.»خادمي با نقد برنامه‌ پيشنهادي وزير نفت ادامه داد: «اين برنامه همان برنامه سال 92 است كه معاونت نظارت مجلس اين برنامه را مورد بررسي و گزارش داده است كه آمايش سرزميني و ده‌ها مورد ديگر در آن ديده نشده است و فقط 28 درصد برنامه‌هاي پيشنهادي با احكام و اسناد بالادستي انطباق دارد. جناب مهندس، فرموديد در سال 94 در بنزين خودكفا مي‌شويم اما روزانه 10 ميليون ليتر بنزين وارد مي‌شود، گفتيد مديريت مصرف سوخت را سامان مي‌دهيد اما نه تنها سامان نداديد كه ميزان مصرف بنزين به بيش از 80 ميليون ليتر در روز رسيد، گفتيد تا سال 96 و در شرايط تحريم مي‌توانيد توليد نفت و ميعانات گازي را به 7/5 ميليون بشكه برسانيد ولي نشد، گفتيد پرونده پارس جنوبي را در پايان دولت يازدهم مي‌بنديد ولي نبستيد، گفتيد ژنرال‌ها را جايگزين گروهبان‌ها مي‌كنيد ضمن ايراد به اين ادبيات كه در صنعت جايگاهي ندارد و از فرد بزرگي مثل شما انتظار نمي‌رود اما هر شش معاون و قائم مقام شما استعفا دادند و رفتند.»وي ادامه داد: «شايد منظور از ژنرال‌ها همان تعداد زيادي نماينده بازمانده در انتخابات مجلس باشد كه هيچ تخصصي هم متناسب با وزارت نفت ندارند، البته تعدادي ديگر هم منتظر استخدام در سه سال آينده هستند و هم‌اكنون در تهيه مقدمات به سر مي‌برند.»
نايب‌رييس كميسيون اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: «آقاي مهندس لطفا من‌بعد نمايندگان مجلس را استخدام نكنيد تا نمايندگان مجلس به رسالت ذاتي و نظارتي خود ادامه دهند و به فكر مردم محروم باشند. رييس‌جمهور و رييس مجلس و رييس قوه قضاييه لطفا جلوي اين مفسده و رانت دو طرفه را بگيريد. اگر اميد به استخدام‌ها نبود آن وقت وزيران پيشنهادي بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعي خود و تعداد آراي واقعي خود را مشاهده مي‌كردند.»همچنين محمدجواد ابطحي، نماينده مردم خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني نوبت عصر روز شنبه 28 مردادماه قوه مقننه و در جريان بررسي سلامت وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم در مخالفت با وزير پيشنهادي نفت گفت: وقتي كه مديريت خصوصي و دولتي در يكجا شريك مي‌شود زمينه فساد فراهم مي‌شود. گره اصلي در نهادينه شدن فساد در كشور، عدم توجه به تعارض منافع است كه در برخي مواقع پيش مي‌آيد.
نماينده مردم خميني شهر در مجلس با اشاره به اصل 141 قانون اساسي كه در آن تصريح شده رييس‌جمهور، وزرا و معاونان آنها نمي‌توانند بيش از يك شغل داشته باشند، افزود: درچند سال گذشته باشگاهي به‌عنوان باشگاه نفت و نيرو تشكيل شده كه آقاي زنگنه بايد بگويد خود، معاونان و رييس دفتر وي آنجا چه كار مي‌كنند زيرا اين باشگاه يك موسسه خصوصي است. وي با بيان اينكه آقاي زنگنه در مجلس گفتند كه وزارت نفت جاي گروهبان‌ها نيست و جاي ژنرال‌ها است، اظهار داشت: آقاي زنگنه خود شما در 28 سالگي معاون وزير فرهنگ شديد و در 30 سالگي وزير شديد. شما بگوييد كه چه زماني ژنرال شديد. ابطحي با خطاب قرار دادن وزير پيشنهادي نفت گفت: آقاي زنگنه چرا در سال 92 تصميم گرفتيد خوراك پتروشيمي به ارز مبادله‌اي دريافت كنيد. چرا در سال 92 در ميدان آزادگان قرارداد با چيني‌ها فسخ شد و در فاز 11 پارس جنوبي دوباره با همان شركت چيني قرارداد بسته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون