• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3886 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد

عددنوشت

ضرب‌الاجل روحاني در سال ۹۶

جمعيت ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفري بيكاران به عنوان مهم‌ترين معضل اقتصادي كشور موجب شده تا «اشتغال» ضرب الاجل روحاني براي دولت دوازدهم باشد. به گزارش مهر «بزرگ‌ترين وظيفه دولت دوازدهم ايجاد اشتغال است»؛ اين، تاكيد رييس‌جمهور در نخستين جلسه دولت دوازدهم در روز گذشته پس از كسب راي اعتماد ۱۶ وزير از مجلس بود. در حال حاضر بالغ بر ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعيت كشور بيكار هستند. در حالي طي چند سال اخير سالانه حدود ۹۰۰ هزار نفر به جمعيت متقاضي كار اضافه شده است كه اين جمعيت در دهه هشتاد حدود ۶۰۰هزار نفر بود و اين نقطه بحراني بازار كار كشور به لحاظ افزايش سالانه متقاضيان شغل است. در همين زمينه علاءالدين ازوجي، مشاور وزير و مديركل سياستگذاري و توسعه اشتغال وزارت كار در گفت‌وگو با مهر درباره برنامه‌هاي ويژه اين وزارتخانه در حوزه اشتغال با توجه به شرايط بحران امروز بيكاري گفت: برنامه‌هاي اشتغالزايي دولت ذيل برنامه اشتغال فراگير براي سال ۹۶ ادامه دارد كه طبق پيش‌بيني‌ها و هدف‌گذاري‌هاي انجام شده در اين برنامه در سال ۹۶ براي ۹۷۱ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغالزايي مي‌شود.


مازاد تجاري ايران با چين

آمارهاي بانك جهاني نشان داد كه ايران در سال 2016 دهمين كشوري است كه بيشترين مازاد تجاري با چين را داشته و اين رقم برابر با 5/6 ميليارد دلار بوده است. آمارهاي بانك جهاني نشان داد ايران دهمين كشوري است كه در سال 2016 بيشترين مازاد تجاري با چين را داشته است. بر اساس اين گزارش، ميزان مازاد تجاري ايران با چين برابر با 5/6 ميليارد دلار است كه بيشتر به علت واردات سوخت از ايران عنوان شده است. بر اساس اين آمار، كره جنوبي با مازاد 2/72 ميليارد دلار، بيشترين مازاد تجاري را با چين دارد. سئول در صدر فهرست 40 كشوري قرار دارد كه ميزان صادرات‌شان به چين بيش از واردات‌شان از اين كشور است. پس از كره جنوبي، سوييس، استراليا، برزيل، مالزي، آنگولا، عمان، آلمان و آفريقاي جنوبي قرار دارند و ايران در رتبه دهم قرار دارد. به گزارش بلومبرگ، در اين فهرست، در كنار صادركنندگان كالاهاي اساسي (سوخت) نظير ايران و توليدكنندگان ماشين‌آلات نظير آلمان، اقتصاد‌هاي كوچكي نظير ايرلند، فنلاند و لائوس نيز وجود دارد. ميزان واردات چين به عنوان بزرگ‌ترين صادركننده جهان نشان مي‌دهد كه چگونه كارخانجات پركار اين كشور، اقتصاد ديگر كشورها را به راه انداخته است. از اين‌رو، كشورهايي‌كه بيشترين مازاد تجاري را با چين دارند، نوسانات احتمالي در اقتصاد اين كشور بيشترين تاثير را بر اقتصاد آنها خواهد گذاشت. بر اساس اين گزارش، در آسيا، كره جنوبي و مالزي در ميان كشورهايي هستند كه بيشترين آسيب را از نوسانات اقتصادي چين مي‌بينند. درحالي‌ كه ژاپن و ويتنام به نسبت در برابر اين نوسانات مصون هستند.

كاهش قيمت نفت به بشكه‌اي

هر چند كاهش ذخاير نفت امريكا از كم شدن عرضه در بازار خبر مي‌دهد و آمار افزايش توليد نفت اين كشور قيمت‌ها را كاهش داد اما در بازار مقاومتي در برابر كاهش بيشتر قيمت‌ها وجود دارد. رويترز در گزارشي اعلام كرد، هرچند ذخاير نفت امريكا از ماه مارس تاكنون 13 درصد كاهش يافته است اما قيمت نفت امروز به علت افزايش توليد نفت امريكا كاهش يافت. كاهش ذخاير نفت امريكا نشان‌دهنده اين موضوع است كه فزوني عرضه در بازارها به تدريج در حال كاهش است. هر بشكه نفت برنت درياي شمال با 6 سنت كاهش 66/52 دلار فروخته شد. نفت خام امريكا نيز با 3 سنت كاهش 48/48 دلار معامله شد. كاهش قيمت نفت در نخستين روز كاري بازارهاي جهاني در اين هفته درحالي صورت گرفته است كه اين كالاي اساسي در روز جمعه با افزايش 3 درصدي در قيمت مواجه شده بود. به گفته تاجران، بازار با افزايش توليد نفت امريكا تحت فشار قرار گرفت و تعديل شد. توليد نفت امريكا به 5/9 ميليون بشكه در روز رسيده است كه بالاترين ميزان از جولاي 2015 به شمار مي‌رود. بانك باركليز اعلام كرد: «پيش‌بيني شده است توليد نفت امريكا در سال 2018 روزانه يك ميليون بشكه افزايش يابد و از ماه مه ‌تا پايان امسال روزانه 850 هزار بشكه افزايش مي‌يابد. » اما با توجه به كاهش تعداد دكل‌هاي نفتي امريكا براي دومين هفته متوالي در
سه هفته گذشته كه شركت بيكر هيوز گزارش كرده است، نشانه‌هايي وجود دارد كه توليد نفت امريكا احتمالا به زودي كند خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون