• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3886 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد

محمد جواد ظريف، وزير خارجه:

به طرف مقابل تعدد و تنوع انتخاب‌هاي ايران در برجام را نشان داديم

 

گروه ديپلماسي|  محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تنها چندساعت پس از راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وي در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو صدا و سيما حاضر شد و به پرسش‌هاي كلي در مورد برنامه‌هاي دولت دوازدهم در حوزه سياست خارجي اشاره كرد. ظريف در حالي پس از چندماه شرط‌گذاري از سوي صدا و سيما براي حضور معاونان وي در برنامه‌هاي زنده شبكه‌هاي متفاوت در شبكه دو حاضر شد كه صبح روز گذشته حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران در ابتداي جلسه راي اعتماد به اعضاي كابينه‌اش در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرده بود كه حفظ برجام اولويت وزارت خارجه در دولت دوازدهم است. وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره خواسته روحاني براي حفاظت از نهال نوپاي برجام گفت: چندين زمينه براي اينكه از برجام حفاظت و حراست شود، بايد پيگيري شود يكي از اين زمينه‌ها آن چيزي است كه ما در داخل برجام ديديم. خود برجام سندي است كه بر مبناي اين واقعيت تدوين شده كه هيچ كدام از طرف‌ها به يكديگر اعتماد نداشته باشند مخصوصا ما به امريكايي‌ها اعتماد نداشتيم و به همين خاطر سند برجام براساس بي‌اعتمادي نوشته شده است. مواردي كه در داخل برجام وجود دارد اگر در همه زمينه‌ها توجه كنيد، ‌ترتيباتي ديده شده كه مانع از بدعهدي شود و ما اين ترتيبات را دنبال مي‌كنيم. اقدام دوم كه ضرورت دارد مشخص باشد اين است كه ايران انتخاب‌هاي متعدد دارد و اين واقعيت بايد به طرف‌ مقابل منتقل مي‌شده و شده است كه انتخاب‌هاي ايران متعدد است و انتخاب‌هاي ايران محدود نيست؛ در تدبيرهايي كه در داخل برجام شده در تدبير‌هايي كه در دستورات مقام معظم رهبري و همچنين در تدبيرهايي كه در مصوبه مجلس ديده شده، حفظ توانمندي‌ها و آمادگي براي اينكه در صورت ضرورت بتوانيم به شرايط بسيار پيشرفته‌تر از ابتداي برجام به لحاظ توان هسته‌اي برگرديم.
به گزارش خبرگزاري فارس، وي خاطرنشان كرد: در حوزه سوم، وقتي امريكا و كساني كه با مردم ما سر ناسازگاري دارند مي‌توانند در جامعه بين‌المللي موفق شوند كه ايران را طرف بدعهد نشان دهند و ما زماني مي‌توانيم موفق شويم كه بتوانيم نشان دهيم ايران ضمن داشتن انتخاب‌هاي متعدد و ضمن داشتن فرصت‌هايي كه مي‌تواند به شرايط قبلي بازگردد، ولي متعهد به تصميمات و تعهدات قبلي است و تعهدات قبلي را اجرا مي‌كند تا زماني كه اين اجرا در جهت منافع ايران باشد.
ظريف با بيان اينكه اين سه هدف را با هم پيگيري كرديم، توضيح داد: يعني زمينه‌هايي كه در داخل برجام ديده شده، آمادگي‌هايي كه داريم براي نشان دادن اينكه انتخاب‌هاي ايران محدود نيست و سوم نشان دادن قابل اعتماد بودن ايران و نشان دادن اين واقعيت كه اين ايران است كه به تعهداتش پايبند است و در تاريخ خود به تعهداتش پايبند بوده است و اين امريكاست كه از تعهداتش سرپيچي مي‌كند، اين باعث مي‌شود به جاي اينكه امريكا بتواند با امنيتي‌سازي چهره ايران و سياست‌هاي ايران اجماعي عليه ايران ايجاد كند، ‌ما بتوانيم اين كار را در برابر اقدامات امريكا انجام دهيم. در اوج لفاظي‌هاي امريكا، مهم‌ترين قراردادهاي ما در زمينه سرمايه‌گذاري از سوي كشورها و شركت‌هاي بزرگ خارجي من‌جمله توتال، رنو و... صورت گرفت و شركت‌هايي هم الان در صف هستند كه وارد ايران شوند و سرمايه‌گذاري كنند.
وزير خارجه تاكيد كرد: دولت قبلي امريكا از سر لطف به ايران وارد مذاكره درباره برجام نشد به اين خاطر وارد شد كه همه راه‌هاي ديگر را امتحان كرده بود از تحريم‌ها و فشارهاي سياسي و... ناكام مانده بود. مردم ما در سال 92 به امريكا اعلام كرد كه آن سياست‌ها محكوم به شكست است ولذا دولت امريكا ناگزير بود به پاي ميز مذاكره بيايد و به يك نتيجه برد -برد و قابل قبول براي همه دسترسي پيدا كنيم.
به گزارش فارس، ظريف به انتخاب‌هايي كه ايران دارد و در برجام هم به اين انتخاب‌ها توجه شده، اشاره كرد و افزود: ‌اين انتخاب‌ها مسير بازگشت از برجام را براي همه طرف‌ها هزينه‌مند مي‌كند. اين واقعيت است كه برنامه‌ريزي درست ما و جذب سرمايه‌گذاري بيشتر از سوي اروپا و همراهي و همكاري بيشتر اتحاديه اروپا در زمينه اجراي برجام با ايران تضمين مي‌كند كه امريكا نمي‌تواند به صورت يك جانبه از برجام خارج شود و اگر امريكا از برجام خارج شود تاثير منفي آن براي امريكا حتما بيشتر از تاثير منفي آن براي ايران خواهد بود؛ لذا با اين روش تضمين لازم براي اينكه با يا بدون امريكا، منافع ايران از برجام حفظ شود، فراهم مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون