• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3890 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ شهريور

سباستي گوركا، دستيار ترامپ از مقام خود بركنار شد

ادامه پاكسازي مقامات در كاخ سفيد

شهاب شهسواري

 كمتر از يك ماه بعد از انتصاب رييس دفتر جديد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده، ژنرال جان كلي، گردگيري در كاخ سفيد و تسويه ياران قبلي دونالد ترامپ از مقامات كليدي همچنان ادامه دارد. صبح روز شنبه به وقت تهران خبر بركناري سباستين گوركا، دستيار دونالد ترامپ نيز تاييد شد. اين خبر يك هفته بعد از بركناري استيو بنن، استراتژيست ارشد پيشين دونالد ترامپ، يك ماه پس از بركناري رينس پريبيوس، رييس دفتر پيشين ترامپ و ۴۰ روز پس از كناره‌گيري شان اسپايسر، سخنگوي پيشين كاخ سفيد، نشان از ادامه روند پاكسازي اطرافيان ترامپ دارد كه گفته مي‌شود در درز اطلاعات محرمانه، بي‌نظمي در كاخ سفيد و رقابت بر سر قدرت شركت داشتند. سباستين گوركا كه پيش از اين مدتي به عنوان دبير، در وب‌سايت بريت‌بارت نيوز با استيو بنن همكاري كرده‌بود، يكي از اطرافيان جنجالي ترامپ محسوب مي‌شد كه درست چند روز پيش از جنجال تظاهرات طرفداران برتري نژاد سفيد و نئونازي‌ها در ايالت ويرجينيا گفته‌بود: «مساله طرفداران برتري نژاد سفيد مساله مهمي نيست و نبايد به عنوان بخشي از مبارزه به تروريسم روي آن تكيه شود.» گوركا كه يكي از مشاوران نزديك دونالد ترامپ از زمان اعلام نامزدي او براي رييس‌جمهوري بود، پيش از آن سابقه‌اي در محافل سياسي واشنگتن نداشت. نخستين باري كه نام اين تحصيلكرده دكتراي علوم سياسي كه از خانواده‌اي لهستاني در لندن متولد شده است، مطرح شد در زمان اعلام نامزدي دونالد ترامپ بود كه به عنوان كارشناس سياسي به كمپين انتخاباتي او پيوست. طي ماه‌هاي گذشته از سوي رسانه‌هاي امريكايي گوركا به ارتباط با گروه‌هاي ملي‌گراي افراطي در اروپا و همچنين حمايت از نژادپرستي متهم شده بود.
چه كسي اطلاعات من را درز داد؟
از زمان روي كار آمدن دونالد ترامپ در بهمن ماه سال گذشته تاكنون كاخ سفيد با فراز و نشيب‌هاي متعددي روبه‌رو شده است، نخستين جنجال مهم در ميان نزديكان رييس‌جمهور، اتهام ژنرال مايكل فلين، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور به دروغ‌گويي در مورد ارتباط با روسيه بود. ژنرال فلين بلافاصله از مقام خود اخراج شد و ژنرال اچ‌آر مك‌مستر به جاي او منصوب شد. اما جنجال‌هاي كاخ سفيد به مايكل فلين منحصر نشد، درز مستمر اطلاعات محرمانه از كاخ سفيد و افشاي درگيري‌ها و رقابت بر سر قدرت ميان نزديكان كاخ سفيد، طي ماه‌هاي گذشته به روندي معمول در دولت دونالد ترامپ تبديل شده‌بود. ترامپ شخصا چندين بار در مورد درزهاي اطلاعاتي از كاخ سفيد اظهار ناخرسندي كرده‌بود. ادامه روند درز اطلاعات محرمانه باعث شد كه دونالد ترامپ تصميم به ايجاد تغييراتي در ميان مقامات كاخ سفيد بگيرد. نخستين تغيير مهم، استخدام آنتوني اسكاراموچي، يكي از مديران مالي در وال‌استريت به عنوان «مدير ارتباطات كاخ سفيد» بود. بلافاصله بعد از انتصاب اسكاراموچي، شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد كه در اعتراض به اين انتصاب از مقام خود استعفا داده است. اسكاراموچي كه با شيوه صحبت كردن عجيب خود به سرعت توجه رسانه‌ها را به عنوان يك چهره جنجال‌ساز به خود جلب كرده‌بود مدعي شد كه دليل استخدام او در مقام مدير ارتباطات، قطع همه درزهاي اطلاعاتي و اخراج تمام افرادي است كه در چنين اقداماتي دست دارند.
مردي كه همه را اخراج كرد
اسكاراموچي از ابتداي كارش مشخص كرده‌بود كه هدفش مبارزه با درز اطلاعات محرمانه است. او در مصاحبه با سي‌بي‌اس گفته‌بود كه با همه دوست است، اما اگر بفهمد كه چه كسي دست به درز اطلاعات مي‌زند، قطعا او را اخراج خواهد كرد و اگر لازم باشد همه را از كاخ سفيد اخراج مي‌كند. كمتر از يك هفته بعد از آغاز به كار اسكاراموچي در كاخ سفيد، مصاحبه جنجالي از او در نيويوركر منتشر شد كه به صورت مشخص رينس پريبيوس، رييس دفتر و استيو بنن، استراتژيست ارشد رييس‌جمهور را به عنوان درز‌دهندگان اطلاعات و افراد غيرضروري در كاخ سفيد مخاطب قرار مي‌داد. بعدها مشخص شد كه اسكاراموچي بلافاصله پس از انتشار خبر يك ديدار خصوصي ميان او، شان هنيتي، مجري شبكه خبري فاكس و رييس‌جمهور تصميم گرفته با رايان ليزا، خبرنگار نيويوركر تماس بگيرد تا منبع درز اطلاعات را از او بپرسد. اسكاراموچي كه براي گرفتن اطلاعات در مورد منبع خبري با «رايان ليزا» خبرنگار نيويوركر تماس گرفته‌بود، بدون اينكه موفق شود اطلاعاتي از ليزا بگيرد، در دام سوال‌هاي او مي‌افتد. اسكاراموچي فراموش كرده‌بود كه يادآوري كند حرف‌هايش را به عنوان مصاحبه در اختيار او نمي‌گذارد و رايان ليزا به راحتي با استفاده از اين غفلت اسكاراموچي تمام گفته‌هاي تند و توهين‌آميز او را ضبط و منتشر كرد. بلافاصله پس از انتشار اين مصاحبه مشخص شد تمام كساني كه او به عنوان «درز‌دهنده اطلاعات» و مقامات خودخواه در كاخ سفيد از آنها ياد كرده‌بود به ترتيب بعد از او از كاخ سفيد اخراج شدند.
ژنرالي كه همه را به خط كرد
نخستين اخراجي، رينس پريبيوس، رييس دفتر رييس‌جمهور بود. پريبيوس كه پيش از رياست‌جمهوري ترامپ مديريت كميته ملي جمهوريخواهان را بر عهده داشت، در دوران انتقال قدرت از اوباما به ترامپ به عنوان يكي از اعضاي ارشد دولت ترامپ به تيم او اضافه شد. پريبيوس در واقع يكي از اصلي‌ترين چهره‌هاي حزب جمهوريخواه در كاخ سفيد محسوب مي‌شد، كاخ سفيدي كه تعداد زيادي از مقامات بلندپايه آن بيش از آنكه به حزب جمهوريخواه نزديك باشند با شخص دونالد ترامپ يا كمپين تبليغات رياست‌جمهوري او ارتباط داشتند. هر چند اخراج پريبيوس از مقام رياست دفتر رييس‌جمهور بر خلاف اخراج اسكاراموچي با جنجال رسانه‌اي ارتباط نداشت، اما مشخص بود كه برنامه پاكسازي كاخ سفيد رنگ و بوي جدي‌تري به خود گرفته است. ژنرال جان كلي، وزير امنيت داخلي امريكا، بلافاصله پس از اخراج پريبيوس به عنوان رييس دفتر تازه رييس‌جمهور مشغول به كار شد. جان كلي به دليل سابقه طولاني در ارتش، مورد احترام رييس‌جمهور بود و از او به عنوان بازگرداننده نظم به كاخ سفيد ياد مي‌شد. نخستين درخواست جان كلي از رييس‌جمهور، مجوز اخراج آنتوني اسكاراموچي بود كه در مصاحبه جنجالي‌اش، حسابي از خجالت رينس پريبيوس، سلف جان كلي و استيو بنن، استراتژيست ارشد ترامپ، درآمده ‌بود. فرصت مديريت اسكاراموچي در كاخ سفيد بعد از آن مصاحبه بسيار كوتاه بود. آنتوني اسكاراموچي در مجموع از زمان انتصابش ۱۰ روز فرصت يافت تا در كاخ سفيد خدمت كند و بلافاصله پس از انتصاب جان كلي اخراج شد.
نژادپرست‌ها بايد بروند
اخراج اسكاراموچي به معناي پايان يافتن پاكسازي اطرافيان ترامپ نبود. استيو بنن، استراتژيست ارشد ترامپ هم كه توسط اسكاراموچي به خودخواهي و استفاده از فرصت كاخ سفيد براي تبليغ خود متهم شده‌بود، درست ۱۸ روز بعد از اسكاراموچي مجبور به ترك كاخ سفيد شد. استيو بنن كه به عنوان يك نژاد‌پرست ملي‌گرا مشهور بود و به دليل سبك تند و غيرمرسوم اطلاع‌رساني وب‌سايت راست افراطي‌اش «بريت‌بارت نيوز» مشهور شده ‌بود، از زمان ورود ترامپ به كاخ سفيد به عنوان يكي از جنجالي‌ترين اطرافيان او محسوب مي‌شد و بسياري از سياست‌هاي عجيب و بيگانه‌ستيز ترامپ به او نسبت داده‌مي‌شد. درست هشت روز پس از كنارگذاشته‌شدن بنن از مقامش، حال نوبت به يك دستيار ديگر دونالد ترامپ رسيد تا از مقام خود بركنار شود. يك هفته گذشته پس از راهپيمايي نژادپرستان در شهر شارلوتسويل ايالت ويرجينيا و ناتواني ترامپ در محكوم كردن نژادپرستي و سخنان جنجالي او كه چندين بار همراه با معترضان نئونازي به تخريب مجسمه طرفداران برده‌داري در جنگ داخلي امريكا اعتراض كرده‌بود، فشارها براي موضع‌گيري ضدنژادپرستي از سوي دولت امريكا را افزايش داد. سباستين گوركا كه چندين بار تاكنون تلويحا از «طرفداران برتري نژاد سفيد» حمايت و تاكيد كرده‌بود مبارزه با نژادپرستي را به عنوان بخشي از مبارزه با تروريسم قبول ندارد، درست بعد از جنجال‌هايي كه در مورد موضع‌گيري ترامپ در مورد نژادپرستي ايجاد شده‌بود از كار خود اخراج مي‌شود. طي هشت روز گذشته و از زمان بركناري استيو بنن رسانه‌هاي واشنگتن پيش‌بيني مي‌كردند كه به زودي سباستين گوركا هم از مقام خود بركنار شود. هر چند ساعاتي بعد از اعلام خبر بركناري برخي وب‌سايت‌هاي خبري با انتشار يك نامه مدعي شدند كه سباستين گوركا شخصا تصميم به استعفا گرفته است و به علت نارضايتي از روندهاي جاري در كاخ سفيد قصد ادامه كار را ندارد، اما وب‌سايت هيل صبح شنبه از قول يك مقام بلندپايه در كاخ سفيد نوشت كه خروج گوركا از كاخ سفيد اخراج بوده است. حال با ادامه پاكسازي‌ها در كاخ سفيد بايد ديد دولت دونالد ترامپ موفق مي‌شود با بزرگ‌ترين گرفتاري‌هاي خود يعني جنجال‌هاي متوالي و درز مستمر اطلاعات محرمانه مقابله كند يا آن گونه كه آرون بليك، يادداشت‌نويس واشنگتن‌پست تيرماه سال جاري نوشت «بزرگ‌ترين مشكل ترامپ اين است كه نمي‌توان او را از دست شخص خودش نجات داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون