• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3891 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۶ شهريور

معاون قرارگاه پدافند هوايي:

تحقيقات روي اس-۳۰۰ آغاز شده است

گروه سياسي| معاون قرارگاه پدافند هوايي، شيوه حفاظت پدافندي از نقاط پرواز ممنوع و تاسيسات اتمي را تشريح كرد و گفت: اس -300 در نقاط موقت خودش مستقر شده و در شبكه پدافندي كشور قرار دارد و همزمان كه در شبكه عملياتي قرار دارد ما مشغول ارزيابي خاص اين سامانه نيز هستيم. همزمان اين سامانه آماده هرگونه اقدام عملياتي است. جمله‌هاي كليدي اظهارات امير سپهري‌راد را به نقل از تسنيم در ادامه بخوانيد.
 ‌ تقريبا روزانه به صورت ميانگين بيش از 6 مرتبه اخطار در قرارگاه پدافند هوايي داريم. وقتي پدافند هوايي در روز بيش از 1000 هواپيماي عبوري روزانه را رصد مي‌كند، هر تخلفي ممكن است منجر به اخطار شود. در قرارگاه پدافند هوايي اخطار دادن مساله ساده‌اي است. ممكن است در برخي روزها بيش از 15 اخطار داشته باشيم.
 ‌  ‌ اگر هواپيمايي نزديك به مناطق پرواز ممنوع شود، يگان‌هاي ما آتش به اختيار هستند لذا براي مصون ماندن پرواز از هرگونه رخدادي به آن اخطار مي‌دهيم. اگر رصد شبانه‌روزي قرارگاه پدافند هوايي نباشد مسائل ملي پيش مي‌آيد. البته اخطار مفاهيم متفاوتي دارد، برخي مواقع كشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي عمدا تخلف مي‌كنند تا هوشياري ما را بسنجند. بسياري از اين اخطارها ممكن است به خاطر خطاي خلبان يا اشكال سيستم‌هاي ناوبري باشد كه چون اين رويداد براي ما عادي و تقريبا روزمره است، آن را خبري نمي‌كنيم اما اخيرا اخطار به معناي تجاوز نداشته‌ايم و همانطور كه گفتم صرفا تخلف غير عمدي بوده است.
 ‌  ‌ اگر امروز سامانه مرصاد را مي‌بينيد، اين سامانه در بحث برد و انهدام و كشف مشابهتي با سامانه هاگ ندارد. امروز سامانه‌هايي داريم كه قابليت بسيار بالاتري از اس-200 دارند. يكي از آنها، سامانه تلاش است كه در ارتفاع بالا بسيار قدرتمندتر از اس-200 است. ما در حوزه كشف در تمام ارتفاع‌ها، خودكفا هستيم. در بعضي حوزه‌ها حتي مدعي هستيم به گونه‌اي كه در بعضي از حوزه‌هاي كشف، براي نخستين بار در دنيا به سامانه‌هايي خاص دست يافته‌ايم.
 ‌  ‌ پدافند هوايي ديده نمي‌شود و در تمام كشور با امواج رادار و شبكه‌هاي شنود سيگنالي خود حضور دارد. وقتي ادعا مي‌كنيم رصد آني داريم يعني در لحظه، تمام سيگنال‌هايي كه در فضا منتشر مي‌شود را رصد مي‌كنيم. وقتي هواپيماي ايساف در خارج از مرزها قصد دارد كشور را منحرف كند و با مُعرف جعلي ديگري وارد مرزها شود، چطور جمهوري اسلامي اعلام مي‌كند كه اين هواپيما نظامي است و سرنشينان آن نظامي هستند و با وجودي كه مبادي كشوري نگران هستند كه دستور نشستن به آن هواپيما داده نشود، ما اصرار كرديم و هواپيما را نشانديم و ديديم تمام سرنشينان آن نظامي هستند، اين حاصل اشراف اطلاعاتي و
رصد دايمي است.
 ‌  ‌ اس-200 حذف نشده است. همانطور كه گفتم در آينده نزديك ديگر اسمي از سامانه‌هاي غربي و شرقي را نخواهيد شنيد و نخستين نام‌ها را بايد در خاطرات‌تان جست‌وجو كنيد. سامانه تلاش يك سامانه بومي در ارتفاع بلند و همزمان در ارتفاع متوسط است، با توانمندي بسيار بالاتر و بهتر از اس-200، اين سامانه عملياتي بوده و در حال توليد انبوه است.
 ‌  ‌ اس -300 در نقاط موقت خودش مستقر شده و در شبكه پدافندي كشور قرار دارد و همزمان كه در شبكه عملياتي قرار دارد ما مشغول ارزيابي خاص اين سامانه نيز هستيم. همزمان اين سامانه آماده هرگونه اقدام عملياتي است.
 ‌  ‌ دفاع از مراكز هسته‌اي با توجه به نوع تهديدات و دالان تقرب به آن مسير، نيازمند شرايط همراهي‌هاي خاصي است و نوع اين طراحي جهت پدافند موفق بر عهده پدافند هوايي است لذا نيازي نيست ما فقط از سامانه اس-300 استفاده كنيم. ما از سامانه‌هاي زيادي استفاده مي‌كنيم كه قصد نداريم نام آنها را اعلام كنيم و آنها در مواقع بحران كارشان را انجام مي‌دهند.
 ‌  ‌ برابر عرف بين‌الملل، از هر كشوري سيستمي خريداري مي‌شود، در مدت مشخصي گارانتي و پشتيباني الزاما بايد توسط آن كشور انجام شود. اما در مورد اس-300 هر چند پشتيباني از اين سامانه بر عهده كشور فروشنده است و اما الزاما نيازي به پشتيباني تيم فروشنده هم نداريم و در اين زمينه نيز خودكفا هستيم. وقتي پدافند هوايي، توان ساخت سامانه‌هاي برتر از اس-300 را دارد، مسلما در زمينه پشتيباني اين سامانه وابستگي نداريم.
 ‌   نه تنها روي اس-300، بلكه هر سامانه يا سيستم سلاحي كه نيازي را در حال و آينده به آن احساس كنيم، حتما مطالعه و براي ساخت آن برنامه‌ريزي مي‌كنيم و روي آن كار تحقيقاتي انجام مي‌دهيم، الحمد‌لله به دستاوردهاي خوبي
هم رسيده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون