• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3891 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۶ شهريور

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب:

خوزستان و مناطق نفت‌خيز در مسير توسعه

در نخستين روز هفته دولت، وزير نفت در نخستين سفر كاري خود و تنها سه روز پس از راي اعتماد مجدد مجلس به ايشان، راهي استان خوزستان شد تاجايگاه استراتژيك اين استان و اهميت ارتباط آن با وزارت نفت را به همگان نشان دهد. وي در اين سفر ابتدا در نشستي با مديران ارشد مناطق نفت‌خيز جنوب با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي كلان دولت در عسلويه و ايجاد تحول در آن منطقه، از تغيير فلش طرح‌هاي توسعه‌اي نفت به سمت مناطق نفت‌خيز خبر داد وگفت: «زماني در عسلويه تحول ايجاد كرديم و اكنون بايد در اينجا تحول ايجاد كنيم.» مهندس زنگنه استفاده از سرمايه‌گذاري و توسعه در مناطق نفت‌خيز را نه تنها عامل پيشرفت خوزستان بلكه براي كل صنعت و كشور حايز اهميت دانست.  در اين ارتباط و به مناسبت هفته دولت گفت‌وگويي با مهندس بيژن عالي‌پور انجام داده‌ايم و ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري، برنامه‌هاي توسعه و اقدامات مناطق نفت‌خيز جنوب براي پيشرفت و آباداني خوزستان را از ايشان جويا شديم كه ماحصل آن از نظرتان مي‌گذرد:

در آستانه هفته دولت خوزستان نخستين مقصد سفر وزير نفت پس از راي اعتماد مجلس بود؛ شما چه تحليلي از اين سفر داريد؟

قبل از هرچيز ياد و خاطره شهداي دولت به ويژه شهيدان رجايي و باهنر را گرامي داشته و اين ايام را به كارگزاران و خادمان مردم در دولت تدبير و اميد تبريك مي‌گويم. به باور من سفر مهندس زنگنه وزير نفت، سه روز پس از راي اعتماد، به خوزستان به دو دليل صورت گرفت نخست اينكه ايشان از همراهي نمايندگان و نخبگان استان براي تداوم تدبير در صنعت نفت قدرداني كند. دوم اين سفر و سفرهاي قبلي ايشان به خوزستان بيانگر اهميت اين استان نزد دولت و وزارت نفت است. بي‌ترديد سفر وزير نفت مقارن با هفته دولت اگرچه با تشكيل جلسه با مديران ارشد دست اندركار توليد نفت شروع شد اما بخش مهمي از وقت ايشان به شركت در جلساتي كه استانداري خوزستان تدارك ديده بود، صرف شد. اين يعني اينكه استان خوزستان همان‌گونه كه ايشان در سخنراني خود اعلام داشتند در كابينه و دولت دكتر روحاني از اهميتي بالا برخوردار است؛ البته نبايد فراموش كرد آقاي زنگنه وزير معين استان خوزستان نيز هست.

آيا موضوعات و نكاتي در اين سفر مطرح شد كه مستقيما به توسعه خوزستان مرتبط باشد؟

بله. وزير در اين سفر براي سومين بار بر اين نكته تاكيد كردند كه خوزستان بايد از ذخاير و منابع نفتي بهره بيشتري ببرد؛ اما راه بهره مندي از اين سرمايه و ثروت خدادادي سرمايه‌گذاري و استخراج و بهره مندي اصولي است. در نگاه ايشان نفت بايد در حكم موتور محرك و پيشران اقتصاد ايران عمل كند و البته تاكيد كردند كه وقتي از نفت سخن مي‌گويند مقصودشان عمدتا مناطق نفت‌خيزجنوب است. در اين راستا پيگيري و تسريع در به سرانجام رساندن تفاهمنامه‌هاي همكاري ميان مناطق نفت‌خيزجنوب و شركت‌هاي خارجي و داخلي نيز از اولويت‌هاي جدي وزير محترم نفت است كه براي تحقق سرمايه‌گذاري و توسعه در خوزستان و مناطق نفت‌خيز مدنظر قرار داده شده است. از نكات ديگري كه مهندس زنگنه به آن اشاره داشته‌اند استفاده از ظرفيت‌ها و سرمايه‌هاي بالقوه موجود در استان خوزستان است كه به عنوان مثال اشاره كردند كه ذخاير قابل استحصال ميدان اهواز بالاي 20 ميليارد بشكه است كه استخراج كسري از آن مي‌تواند اين منطقه را دگرگون و متحول نموده و معضل بيكاري را هم تا حد زيادي مرتفع سازد و مردم را به رفاه برساند. به نظر مي‌رسد كه لازمه انجام يك كار بزرگ در مقياس عسلويه به تعبير وزير محترم نفت، قبل از هرچيز اراده، همدلي و اهتمام مجموعه مسوولان، نمايندگان و نخبگان استان خوزستان است.

آيا نفت در اين چهارسال به نسبت مدت مشابه با همسايگانش روابط بهتري داشته است؟!

بي ترديد. ما از زمان سر كار آمدن دولت يازدهم با برقراري حسن ارتباط با نمايندگان مجلس و استانداران دولت تدبير و اميد زمينه‌هاي برخي اختلافات موجود ميان نفت و استان‌هاي نفت‌خيز را تا حد امكان از ميان برداشتيم. در استان خوزستان چه در دوره دكتر مقتدايي و چه در زمان حاضر و تصدي دكتر شريعتي صنعت نفت در همكاري با مسوولان استان سنگ تمام گذاشته است. در اين 4 سال اگرچه اولويت نفت سوق دادن كمك‌هاي عام‌المنفعه به سمت انجام كارهاي زيرساختي (از طريق طرح كمك به عمران مناطق نفت‌خيز) به جاي كمك‌هاي روزمره و خدمات جزئي بود با اين وجود همياري‌هاي رايج گذشته نيز نه تنها متوقف نشد كه رو به فزوني هم گذاشت چرا كه به خوبي مي‌دانيم خوزستان و استان‌هاي نفت‌خيز به علت كاستي‌هاي و كمبودهاي زيرساختي بدون كمك نفت در انجام امور خود دچار مشكل مي‌شوند.

اولويت‌هاي اصلي مناطق نفت‌خيز جنوب در دولت دوازدهم چيست؟

به طور كلي سه يا چهار اولويت را در نظر گرفته‌ايم؛ نخست انجام تعهدات توليد از طريق ارتباط با سطوح مختلف كاركنان عملياتي و فني، تلاش براي جذب سرمايه و امكانات بخش خصوصي از طريق سفارش كار به سازندگان استاني و كشوري و تضمين خريد محصولات و تجهيزات ساخت داخل، پيگيري تبديل تفاهمنامه‌هاي همكاري تا تبديل به انعقاد قراردادهاي جديد توسعه ميادين با شركت‌هاي داخلي و خارجي و استمرار ارتباط سازنده با استان‌هاي نفت‌خيز و تقويت ارتباط وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران، با مسوولان اين استان‌‌ها. اميدوارم در اين دوره با سرمايه‌گذاري و توسعه ميادين، شاهد افزايش ظرفيت توليد نفت و ايجاد رونق اقتصادي در استان‌هاي نفت‌خيز باشيم.

با توجه به اينكه در هفته دولت قرار داريم، مناطق نفت‌خيز جنوب چه طرح‌هايي براي افتتاح دارد؟

بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در مديريت مهندسي و ساختمان مناطق نفت‌خيز جنوب 7 پروژه مهم در هفته دولت تكميل و براي بهره‌برداري آماده كرده‌ايم. اين پروژه‌ها شامل احداث واحد نمك‌زدايي شماره 3 گچساران، واحد نمكزدايي هفتكل و نفت سفيد، نصب كوره‌هاي حرارتي در واحدهاي نمكزدايي 1 تا 4 اهواز، بهسازي و توسعه ظرفيت ايستگاه اندازه‌گيري پتروشيمي بندر امام، بازسازي و نوسازي توربوپمپ شماره 7 بوستر اهواز، نصب نمك‌گير برقي در در واحدهاي نمك‌زدايي 1 تا 4 اهواز و نصب كمپرسور هوا و دستگاه توليد نيتروژن كارخانه گاز و گاز مايع 900 است كه همه آنها مرتبط با توليد و پشتيباني از توليد هستند. مجموع اعتبار اين پروژه‌ها بيش از 2 هزار ميليارد ريال است كه در شركت‌هاي بهره‌برداري نفت و گاز كارون، گچساران، آغاجاري و مسجدسليمان اجرا شد.

در صورت امكان در مورد اين پروژه‌ها بيشتر توضيح دهيد:

از مهم‌ترين اين پروژه‌ها احداث واحدهاي نمكزدايي شماره3 گچساران با ظرفيت ۱۱۰ هزار بشكه در روز و نمكزدايي هفتكل و نفت سفيد نيز با ظرفيت 45 هزار بشكه در روز است كه با راه‌اندازي اين واحدها، ظرفيت توليد در حوزه گچساران و مسجدسليمان افزايش مي‌يابد و بر كيفيت نفت توليدي و كاهش هزينه‌ها نيز تاثير قابل توجهي دارد. پروژه بهسازي و توسعه ظرفيت ايستگاه اندازه‌گيري پتروشيمي بندر امام نيز به منظور افزايش ظرفيت و دقت سيستم انداره‌گيري اين ايستگاه اجرا شد؛ بازسازي و نوسازي توربوپمپ شماره 7 بوستر اهواز در حوزه عملياتي شركت بهره‌برداري نفت و گاز كارون نيز از شمار پروژه‌هاي سرمايه‌اي نفت و گاز مديريت مهندسي و ساختمان شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب است كه با هدف افزايش ظرفيت و استمرار انتقال نفت خام اجرا گرديد.

نصب كمپرسور هوا و دستگاه توليد نيتروژن كارخانه گاز و گاز مايع 900 در حوزه عملياتي شركت بهره‌برداري نفت و گاز گچساران نيز با هدف افزايش ظرفيت و توان توليد اين كارخانه به اجرا درآمد.

در واحدهاي نمك‌زدايي شماره ۱، ۲، ۳ و ۴ اهواز نيز دو پروژه نصب كوره‌هاي حرارتي و نمك‌گير برقي به اجرا در آمد كه هدف آنها افزايش ظرفيت و فرآورش مطلوب نفت توليدي ميدان نفتي اهواز بر اساس رعايت آخرين استانداردهاي صنعت نفت است.

به مهم‌ترين دستاوردهاي مناطق نفت‌خيز جنوب در يكسال گذشته هم اشاره‌اي داشته باشيد:

با توجه به اينكه رسالت اصلي ما توليد است در يكسال گذشته با استمرار توليد حدود 3 ميليون بشكه در روز به تحقق برنامه‌هاي ابلاغي شركت ملي نفت ايران دست يافته‌ايم كه دستاورد مهمي محسوب مي‌شود.

تكميل پروژه‌هاي مهم بومي‌سازي و ساخت اقلام راهبردي صنعت نفت از جمله دستگاه فوران‌گير چرخشي مدل شيفر، پمپ‌هاي فرآيندي، Flame Tube توربين گازي رستون، پمپ تراك سيمان كابين‌دار، پكيج پمپاژ تزريق پساب كارخانجات استحصال نفت، روتور كمپرسور اليوت و روتور توربين نيروي GEC، مته دندانه‌اي و پمپ‌هاي BB3 از دستاوردهاي مناطق نفت‌خيز جنوب در حوزه ساخت داخل است.

همچنين شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب براي نخستين‌بار در كشور موفق شد با اجراي طرح فرازآوري طبيعي با گاز امكان برداشت نفت خام را فراهم نمايد. با اجراي طرح فراز آوري طبيعي با گاز كه در چاه رگ سفيد ٩٩ انجام شده است امكان توليد روزانه ٢ هزار بشكه نفت از آن فراهم شد. پس از اين موفقيت برنامه‌ريزي لازم براي ١٢ حلقه چاه ديگر در ميدان رگ سفيد به منظور دستيابي به توليد ١٧ هزار بشكه در دستور كار قرار گرفت و بر روي ميدان‌هايي كه داراي شرايط مناسب هستند اجرا خواهد شد. پيگيري، مذاكره و امضاي تفاهم نامه در راستاي اجراي الگوي جديد قراردادهاي نفتي براي جذب سرمايه‌گذاري در مناطق نفت‌خيز جنوب از ديگر دستاوردهاي اين شركت در يكسال گذشته محسوب مي‌گردد. اين شركت با هدف توسعه 4 ميدان نفتي كرنج، پارسي، رگ سفيد و شادگان شامل 9 مخزن، 8 تفاهمنامه با شركت‌هاي خارجي و داخلي امضا نموده است. اين تفاهم نامه‌ها با كنسرسيوم پرگس، شلمبرژه، شركت توسعه انرژي پاسارگاد، شركت توسعه انرژي نفت نوين كيش (تنكو)، گروه مپنا، توسعه صنعت نفت و گاز پرشيا، شركت تات نفت روسيه و زاروبژ نفت روسيه امضا شد كه پس از ارايه پيشنهادها و بررسي‌هاي فني- تخصصي با شركت‌هاي واجد شرايط براي توسعه ميدان‌ها قرارداد منعقد گردد.

راه‌اندازي فاز دوم طرح آماك نيز از ديگر اقدامات قابل توجه مناطق نفت‌خيز جنوب در حوزه مسووليت‌هاي اجتماعي است كه با راه‌اندازي آن در اواخر سال گذشته ضمن فشار افزايي و ارسال روزانه 15 ميليون فوت مكعب گاز به پتروشيمي رازي و توليد روزانه 800 تن گوگرد، از سوزاندن همين ميزان گاز در روز جلوگيري به عمل آمد. فاز ٢ يا فاز زيست محيطي آماك شامل احداث ٩٦ كيلومتر خط لوله ١٢ اينچ انتقال گاز اسيدي و ايستگاه تقويت فشار و نمزدايي گاز اسيدي و سامانه‌هاي فرايندي و ايمني جانبي است.

در حوزه مسووليت‌هاي اجتماعي آخرين طرح‌ها كدامند؟

وزارت نفت نگاه ويژه به حوزه مسووليت‌هاي اجتماعي دارد و مناطق نفت‌خيز جنوب نيز اقدامات گسترده‌اي انجام داده و در دست اجرا دارد. در اين راستا افتتاح بيمارستان 96 تختخوابي گچساران در سال جاري، از مدار خارج نمودن واحد بهره‌برداري نمره ۹ مسجدسليمان در سال گذشته به منظور كاهش و رفع آلاينده‌ها در مناطق مسكوني، افتتاح پروژه احداث مدرسه شهيد محلاتي روستاي نمره 3 در مجاورت مجتمع صنعتي شماره يك مارون و پروژه بهسازي و ايجاد فضاي آموزشي يك باب مدرسه در مجاور مجتمع صنعتي شماره 3 مارون در سال گذشته، زيرسازي و آسفالت 40 كيلومتر از راه‌هاي روستايي، تامين لوله‌هاي مورد نياز بخشي از شبكه آب رساني و پشتيباني از فعاليت‌هاي فرهنگي بخش غيزانيه اهواز كه هم‌اكنون در دست اجراست، از اقدامات مناطق نفت‌خيز جنوب در حوزه مسووليت‌هاي اجتماعي است.

در سال جاري نيز اين شركت در سومين همايش مسووليت اجتماعي CSR وزارت نفت به انتخاب هيات داوران شايسته دريافت لوح سپاس و تنديس طلايي به عنوان عالي‌ترين نشان اين همايش شناخته شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون