• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3895 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۱ شهريور

«امير حاج‌رضايي» در گفت‌وگو با «اعتماد»:

كره‌جنوبي طوري بازي كرد كه ما مي‌خواستيم

مهدي روزخوش

 تيم ملي فوتبال ايران در نهمين ديدار خود در مرحله گروهي مقدماتي جام جهاني ٢٠١٨ روسيه برابر كره جنوبي به تساوي بدون گل دست پيدا كرد. نتيجه‌اي كه باعث شد همه ركورد‌هاي شاگردان كي‌روش پابرجا بماند. البته از طرف ديگر اين نتيجه، كار را براي صعود كره جنوبي بسيار سخت كرد چراكه اين تيم براي صعود بايد برابر ازبكستان در ديدار آخر به برتري برسد.

شاگردان كي‌روش با تساوي بدون گل مقابل كره جنوبي توجه همگان را به سوي خود جلب كردند چرا كه حالا ركوردي جاودانه در حال ثبت است. اگر به گذشته برگرديم، از آخرين شكست ايران مقابل تيم‌هاي آسيايي بالغ بر ١٥٤٠ روز، زمان مي‌گذرد. اين درحالي است كه ١٢بازي پي در پي هم شاگردان كي‌روش گلي را دريافت نكرده‌اند، ركوردي كه اگر در بازي مقابل سوريه هم ادامه پيدا كند، تيم ملي فوتبال ايران تنها تيمي خواهد بود كه بدون گل خورده به جام جهاني ٢٠١٨ روسيه صعود كرده است. حال با امير حاج رضايي همكلام شديم تا از زبان كارشناس فوتبال ايران بيشتر شرايط تيم ملي را بررسي كنيم.

 

‌ تيم ملي ايران در سئول به مصاف كره رفت و در نهايت بازي به تساوي كشيده شد. اين ديدار را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

بازي خوبي را شاهد بوديم به‌طوري كه در نهايت تمام ركورد‌ها پابرجا ماند. معتقدم اين موضوع براي فوتبال ما بسيار خوب است. نكته بسيار مهم اين بود كه با وجود اينكه از قبل صعود ما به جام جهاني قطعي شده بود و اين بازي به نوعي تشريفاتي بود اما بازيكنان ما با تمام وجود و با انگيزه بالا به مصاف حريف رفتند چراكه ما الان در صعود ساير تيم‌ها هم نقش داريم و بهتر است مثل همه بازي‌ها همه توان‌مان را بگذاريم.

‌ روز سه‌شنبه در آخرين ديدار مقدماتي جام جهاني بايد به مصاف سوريه برويم. اين بازي مي‌تواند براي ما حكم يك بازي تداركاتي را داشته باشد؟

بازي با سوريه براي ما حيثيتي است. مگر مي‌شود ما سوريه را در ورزشگاه آزادي و در آخرين بازي خودمان شكست ندهيم؟ بايد اين اتفاق رخ بدهد و ركوردهاي‌مان هم حفظ شود. من فكر مي‌كنم تفكر آقاي كي‌روش هم همين‌طور است و تيمش با همين نيت به ميدان خواهد رفت.

‌ در ديدار برابر كره چند بازيكن جوان به ميدان رفتند. حضور اين جوانان را چطور ديديد؟

الان اگر اغراق نكنيم ما دو تيم ملي داريم و مي‌توانيم به زمين بفرستيم. اين موضوع هم ناشي از درايت آقاي كي‌روش است. او هم براي جام جهاني نسل فوتبال ما را تغيير داد، و هم براي تغيير سبك فوتبال ما اقدام كرده است. در حال حاضر هر بازيكني مي‌داند اگر خوب باشد انتخاب مي‌شود و فرقي ندارد كجاي جهان است. بازيكني اگر خوب باشد انتخاب خواهد شد و اگر خوب نباشد حذف مي‌شود، حال چه لژيونر باشد يا در فوتبال داخلي ما بازي كند. بنابراين اين اطمينان به بازيكنان داده شده و آنها انگيزه دارند. خيلي از بازيكنان الان تلاش مي‌كنند كه ديده بشوند و كي‌روش آنها را ببيند تا آوردگاه جام جهاني را از دست ندهند.

‌ محمد انصاري و روزبه چشمي هم براي نخستين‌بار بازي كردند. عملكرد آنها خوب بود؟

با توجه به اينكه آنها نخستين بازي ملي‌شان را انجام مي‌دادند، عملكرد خوبي داشتند، به‌‌خصوص وقتي روزبه چشمي به ميدان آمد، شرايط تيم بسيار سخت بود و همه آمار‌ها بر خلاف نيمه اول عليه ما بود. وقتي به آمارها نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم بازي در نيمه نخست متعادل بوده اما در نيمه دوم اين آمارها مرتب به سود تيم ميزبان بود تا جايي كه تعداد پاس‌هاي كره‌اي‌ها دو برابر پاس‌هاي ما بود. البته اين اتفاق طبيعي بود چراكه يكي از دلايل مهمش اخراج سعيد عزت‌اللهي بود.

‌ عملكرد كي‌روش در اين بازي چطور بود؟

دو مساله را درباره آقاي كي‌روش از نظر فني خوب ديدم. ابتدا اينكه ما در ساختار دفاعي به استاندارد‌ها نزديك شده‌ايم. اين حاصل تمرينات، جلسات تئوري و فني بوده كه ماه‌ها زمان برده است. دومين مساله در بازي كره تعويض‌هاي كي‌روش بود. شما ببينيد اين تعويض‌ها چقدر موثر، جالب و داراي تايمينگ بسيار خوب بود. تعويض اول به خاطر اخراج عزت‌اللهي بود كه آقاي كي‌روش قوچان نژاد را از بازي خارج و علي كريمي را جايگزين او كرد تا ميانه ميدان را به خوبي حفظ كنيم و بعد مهدي طارمي وارد زمين شد كه تازه نفس و سرحال بود و اشكان دژاگه خسته از بازي خارج شد. با حضور طارمي نيم‌نگاهي هم به ضد حملات داشتيم. و در آخر تعويض سرنوشت ساز انجام شد. وقتي كره‌اي روي به ارسال آوردند و آسمان دروازه ايران به خطر افتاد، آقاي كي‌روش روزبه چشمي را وارد زمين كرد. به شكلي كه ما با ٥ مدافع بازي كرديم و چشمي در بين دو مدافع مياني ما قرار گرفت. خوشبختانه كره هم آنطور بازي كرد كه ما مي‌خواستيم، يعني بازي مستقيم را در دستور كار قرار داد. از آن طرف هم مدافعان ما تمام ضربات سر اول را به جز يك صحنه زدند. در آن صحنه هم توپ به شكل خطرناك از كنار دروازه ايران به بيرون رفت. بنابراين دو شاخصه آقاي كي‌روش باعث شد ما موفق باشيم، البته شاخصه اول مدت‌هاست در جريان است.

‌ در چند سال گذشته فوتبال ملي ايران موفقيت‌هاي زيادي به دست آورده است. چند درصد اين موفقيت‌ها را حاصل حضور آقاي كي‌روش مي‌دانيد؟

درواقع نگاه من به عملكرد آدم‌ها خاكستري بوده است. يعني بخش‌هاي سفيد را مي‌بينم و در آنجا نقد من جنبه مثبت مي‌گيرد اما در بعضي از بخش‌ها آن طرز نگاه و آن ادبيات را دوست ندارم و ديدگاه خودم را بيان مي‌كنم. آقاي كي‌روش سهم زيادي در موفقيت‌هاي فوتبال ملي ما داشته است اما من پيمانه و ترازويي ندارم كه درصد آن را مشخص كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون