• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3897 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور

اشغال كنسولگري روسيه توسط اف‌بي‌آي

مسكو: اقدام امريكا ستيزه‌جويانه است

گروه جهان| روابط ديپلماتيك امريكا و روسيه به پايين‌ترين سطح خود مي‌رسد. مقامات ايالات متحده روز شنبه رسما اعلام كردند كه قصد دارند مطمئن شوند كه روس‌ها طي دو يا سه روز آينده محل كنسولگري خود در سانفرانسيسكو را طبق دستور دونالد ترامپ به طور كامل ترك مي‌كنند.
با اين وجود كرملين به‌شدت از رفتار واشنگتن ناراحت است و امريكا را متهم به استفاده از تاكتيك‌هاي قلدرمآبانه كرده است. اما ايالات متحده در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوي مسكو مبني بر اينكه پليس فدرال امريكا وارد ساختمان شده و به دنبال پاكسازي ساختمان است نيز گفت: مقامات امريكايي براي پيگيري اينكه ساختمان راحت‌تر تخليه شود به كاركنان اين كنسولگري پيوسته‌اند. به گفته يك مقام ارشد وزارت خارجه امريكا اين بازرسي‌ها براي تامين امنيت و حفاظت از تاسيسات صورت گرفته و تاييد كرد كه دولت روسيه محل را ترك كرده است.  با اين حال روسيه از حركت امريكا در خصوص تعطيلي كنسولگري اين كشور در سانفرانسيسكو و دفتر تجاري آن در واشنگتن و نيويورك به‌شدت خشمگين است؛ اقدامي كه ايالات متحده در پاسخ به تصميم مسكو در ماه گذشته اتخاذ كرد كه طبق آن ايالات متحده را مجبور كرد تا پرسنل ديپلماتيك خود را در خاك روسيه به 455 نفر برساند. در حال حاضر مسكو ايالات متحده را متهم به نقض قوانين بين‌المللي كرده است. همچنين از طرفي ديگر وزارت خارجه روسيه اعلام كرد كه يادداشتي اعتراضي را به آنتوني گودفري، جانشين سفير ايالات متحده در مسكو ارايه داده است و اقدام به بازرسي دفتر تجاري روسيه را اقدامي بي‌سابقه و ستيزه جويانه خوانده است.
همچنين صفحه رسمي وزارت امور خارجه روسيه ويديويي را در فيس بوك منتشر كرده كه گفته مي‌شود نمايندگان پليس فدرال امريكا در حال بررسي ساختمان كنسولگري در سانفرانسيسكو هستند. در اين ويديو مردي با يك كراوات درهاي مختلف ساختمان را چك مي‌كند و واحدهاي آپارتمان را مي‌بيند و به سرعت داخل آنها را نگاه مي‌كند تا اوضاع را به طور كامل بررسي كند تا كسي داخل اتاق‌ها نمانده باشد. اما ايالات متحده جنوبي در مورد اينكه پليس فدرال در بازرسي‌ها دخيل بود، گزارش نداده است. وزارت امور خارجه روسيه مي‌گويد نگران است كه سازمان‌هاي امنيتي امريكا براي بدنام كردن روسيه اقلامي را در اين ساختمان جاسازي كنند كه ايالات متحده نسبت به اين ادعا هيچ واكنشي نشان نداده است.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه شنبه شب به وقت امريكا چراغ‌هاي كنسولگري در برخي طبقات روشن بود و حتي تعدادي از پنجره‌ها نيز باز بود. يك روز پيش از آن نيز دود سياه از طريق دودكش كنسولگري خارج شد و كارمندان كنسولگري با عجله در حال بار زدن وسايل خود براي خروج از محل تا قبل از پايان مهلت تعيين‌شده از سوي دولت امريكا بودند.
اما روسيه ايالات متحده را محكوم كرده است كه به ديپلمات‌ها و خانواده‌هاي‌شان تنها 48 ساعت وقت داده تا محل زندگي خود را ترك كنند. اما ايالات متحده در توضيح اين موضوع عنوان كرده است كه دستورالعمل جداگانه‌اي در خصوص خانواده‌ها وجود دارد كه آنها زمان كافي براي بسته‌بندي وسايل و ترك آپارتمان‌هايي كه در زمين‌هاي اطراف كنسولگري خريداري شده است، دارند.
طبق گفته مقام‌هاي ايالات متحده هنوز مشخص نيست كه تا چند روز ممكن است خروج كارمندان روسي از منطقه مسكوني كنسولگري به طول انجامد. در عين حال اين مقام امريكايي تاكيد كرده است كه وزارت خارجه با مقامات روسيه براي دسترسي به اموال و مسووليت حفاظت و حفظ و كنترل آنها در تماس خواهد بود. تعطيلي هردو كنسولگري روسيه در ايالات متحده، شايد مهم‌ترين اقدام ديپلماتيك ايالات متحده در برابر روسيه از سال 1986باشد. در سال‌هاي پاياني جنگ سرد هر دو كشور ده‌ها تن از ديپلمات‌هاي يكديگر را از خاك خود اخراج كردند.
در حال حاضر امريكا و روسيه با چالش‌هاي بسيار جدي مواجه هستند و پرونده‌هاي بسيار گسترده‌اي وجود دارد كه هردو بايد آن را حل كنند. دو كشور در بحران‌هاي اوكراين و سوريه رودرروي هم قرار دارند و در حال حاضر روسيه در امريكا متهم است كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 به نفع دونالد ترامپ دخالت كرده است. اما هرچند مسكو اميد داشت تا با روي كار آمدن ترامپ بتواند روابط با امريكا را بهبود ببخشد اما شرايط به سمتي پيش مي‌رود كه حتي اوضاع بدتر از دوران باراك اوباما در رابطه ميان دو كشور شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون