• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

عددنوشت

آزادسازي اراضي ملي
فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي استان تهران از رفع تصرف ۲۵۰ هكتار اراضي ملي احمدآباد شهرستان پاكدشت به ارزش بالغ بر يكصد ميليارد تومان خبر داد. سرهنگ جليل انزابي‌زاده اظهار كرد: اين اراضي در اجراي حكم قطعيت يافته از سوي مراجع قضايي و با حضور عوامل يگان حفاظت منابع طبيعي، نيروي انتظامي و مسوولان قضايي رفع تصرف و به دولت بازگردانده شد. وي اضافه كرد: از آنجايي كه اين اراضي در مجاورت آزادراه امام رضا (ع) و نيروگاه سيكل تركيبي قرار داشت از ارزش افزوده‌اي برخوردار شده بود كه فرد متخلف با حصاركشي و درختكاري اين اراضي را به تصرف خود درآورده بود كه پس از پيگيري‌هاي قضايي و حقوقي اين اراضي از يد متصرف خارج شد.

جريمه اقساط وام مسكن
رييس اداره كل تسهيلات تبصره‌اي بانك مسكن با تشريح دو مزيت پرداخت به موقع اقساط تسهيلات مسكن گفت: جرايم ديركرد تسهيلات بانكي به ازاي هر روز ديركرد معادل ۶ درصد مبلغ قسط است. ندا كسري كرمانشاهي، با بيان اينكه يكي از مزيت‌هاي پرداخت به موقع اقساط وام مسكن «برخوردار شدن تسهيلات گيرندگان از جايزه خوش‌حسابي» مختص مشتريان بانك مسكن اظهار كرد: عدم محاسبه جرايم ديركرد مزيت دوم پرداخت به موقع تسهيلات مسكن است. جرايم ديركرد اقساط تسهيلات مسكن بعضا جرايم سنگيني است كه هم برنامه‌ريزي‌هاي آتي بانك را با مشكل مواجه مي‌كند و هم پرداخت آنها هزينه زيادي را بر تسهيلات گيرندگان تحميل مي‌كند. تسهيلات گيرندگان مي‌توانند با پرداخت به موقع اقساط تسهيلات خود مشمول پرداخت جرايم ديركرد نشوند. به گفته كرمانشاهي هم‌اكنون جرايم ديركرد تسهيلات بانكي به ازاي هر روز ديركرد معادل 6 درصد مبلغ قسط است كه به تسهيلات‌گيرنده‌ها توصيه مي‌شود با پرداخت به موقع اقساط از قرار گرفتن در ليست افراد بدهكار و مشمول پرداخت جرايم ديركرد جلوگيري كنند.

قيمت نفت
قيمت نفت برنت ديروز ۱۹ سنت، معادل4/0 درصد كاهش يافت و به ۵۳ دلار و ۱۹ سنت رسيد. در حالي كه تقاضا براي نفت خام به دليل تعطيلي پالايشگاه‌هاي امريكا بعد از توفان هاروي همچنان پايين است، قيمت نفت ديروز با كاهش همراه بود. همچنين بازار روي توفان درجه 5 ايرما متمركز شده كه در حال نزديك شدن به آبراه‌هاي مهم كشتيراني در درياي كاراييب است. هرچند بسياري از پالايشگاه‌ها و خطوط لوله‌اي كه در نتيجه توفان هاروي تعطيل شده بودند، در فرآيند از سرگيري فعاليت‌هاي خود قرار دارند، اما به گفته تحليلگران، بازگشت صنعت نفت امريكا به ظرفيت كامل خود مدتي زمان مي‌برد. تا روز سه‌شنبه، حدود 8/3 ميليون بشكه، معادل حدود 20 درصد از ظرفيت پالايشگاهي امريكا همچنان تعطيل بوده، اما تعدادي از اين پالايشگاه‌ها در فرآيند از سرگيري فعاليت خود قرار دارند. برخي ديگر از پالايشگاه‌ها با ظرفيت پايين در حال فعاليت هستند.

رشد اقتصادي بهار
براساس اطلاعات مركز آمار ايران رشد اقتصادي بدون نفت در بهار سال جاري معادل ۷ درصد و رشد با نفت معادل 5/6 درصد بوده است. محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ۱۳۹۰ در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶ به رقم ۱۸۳ هزار و ۶۴۲ ميليارد تومان با نفت و ۱۴۵ هزار و ۶۶۹ ميليارد تومان بدون احتساب نفت بوده است. رقم مذكور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۱۷۲ هزار و ۳۸۵ ميليارد تومان و بدون نفت ۱۳۶ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان بوده كه نشان از رشد 5/6 درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و ۷ درصدي محصول ناخالص داخلي بدون نفت در بهار سال ۱۳۹۶ دارد. نتايج مذكور حاكي از آن است كه در سه ماهه نخست سال جاري رشته فعاليت‌هاي گروه كشاورزي 1/3 درصد، گروه صنعت (استخراج نفت خام و گاز طبيعي، ساير معادن، صنعت، انرژي و ساختمان) 9/4 درصد در گروه خدمات 3/8 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون