• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3181 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن

بازگشت بورس به مدار مثبت


گروه اقتصادي| صعودي شدن بازار جهاني نفت خام بورس تهران را به مدار مثبت بازگرداند؛ بالا رفتن قيمت جهاني نفت و عبور از 60 دلار، نمادهاي شيميايي، پتروشيمي و نفتي در بازار سهام با افزايش تقاضا و قيمت مواجه شدند. اما تغيير روند مثبت به بازار نفت محدود نشد و با مثبت شدن معاملات فلزات اساسي در بازارهاي جهاني روند نمادهاي فلزي و معدني نيز تغيير كرد. اما مثبت شدن جو رواني و اميدواري به نتيجه مذاكرات هسته‌اي در مونيخ هم منجر به مثبت شدن و بازگشت رونق به گروه‌هاي هيجاني و احياي بازار شد. در بازار ديروز بانكي‌ها، بيمه‌اي‌ها، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، محصولات غذايي، خودرويي‌ها، لاستيكي‌ها و نفتي‌ها با افزايش تقاضا و قيمت مواجه شدند.
اين در حالي بود كه تغيير روند بازارهاي جهاني منجر به مثبت شدن نسبي معاملات در گروه‌هاي فلزي، معدني و صنايع شيميايي و پتروشيمي شد. اما اوراق تسهيلات مسكن، دارويي‌ها، قندي‌ها و سيماني‌ها با توجه به نزديك شدن به ماه پاياني سال و پر شدن اغلب نمادها با صف‌هاي فروش و افزايش عرضه مواجه شدند. روز گذشته «شخارك»، «رمپنا»، «وصندوق» و «خودرو» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص كل بورس داشتند. «حكشتي»، «فارس» و «تاپيكو» نيز ديروز بيشترين تاثير منفي رابر شاخص داشتند ولي در نهايت سرشان بي‌كلاه ماند و شاخص كل با 14 درصد رشد در آستانه صعود به كانال 65 هزار واحدي قرار گرفت.
به نظر مي‌رسد با توجه به مثبت شدن روند بازارهاي جهاني، بازار سرمايه با افزايش تقاضا و بازگشت سهامداران ناراضي و از سرگيري معاملات طبيعي همراه شده است. ديروز در حالي كه هر سه بازار موازي طلا، ارز و سهام روندي مثبت در پيش گرفته بودند ولي بررسي معاملات روزانه بورس نشان مي‌دهد كه برخي سرمايه‌گذاران آينده بازار سهام را مثبت ارزيابي كرده و دوباره سرمايه‌شان را وارد بازار سرمايه كرده‌اند. به اين ‌ترتيب انتظار مي‌رود با تداوم اين روند طبيعي بازار سهام رونق بگيرد و بازار در مدار مثبت حركت كند.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون