• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3903 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور

عددنوشت

اختصاص اعتبار فني و حرفه‌اي
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: از نظر نرم‌افزاري و سخت‌افزاري حتي يك ريال به آموزش فني و حرفه‌اي كشور اضافه نشده و از ۴۰ هزار ميليارد تومان اعتبار مختص آموزش فقط 2/1 درصد به بخش فني و حرفه‌اي تعلق گرفته است در صورتي كه براي ۵۴۰ هزار نفر اتباع بيگانه آموزش رايگان در كشور ارايه مي‌كنيم اما براي آموزش فني و حرفه‌اي مشكل داريم. محمدامين سازگارنژاد، رييس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي اظهار كرد: در دنيا امكانات آموزشي يكپارچه است اما هيچ توازني در موضوع انتقال مهارت در كشور ما نيست. وي ادامه داد: از نظر نرم‌افزاري و سخت‌افزاري حتي يك ريال به آموزش فني و حرفه‌اي كشور اضافه نشده است در حالي كه همان‌گونه كه براي صنعت مي‌توان تكنولوژي خريد مي‌توان تكنولوژي آموزشي را نيز به داخل كشور منتقل كرد. رييس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور ارتباط آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي با صنعت را تارهاي به هم پيوسته دانست و بيان كرد: ۴۰ هزار ميليارد تومان كه اعتبار مختص آموزش بوده اما فقط 2/1درصد آن به بخش فني و حرفه‌اي تعلق گرفت. براي ۵۴۰ هزار نفر اتباع بيگانه آموزش رايگان در كشور ارايه مي‌كنيم اما براي آموزش فني و حرفه‌اي مشكل داريم.

رشد صادرات شيلات
حسن صالحي، رييس سازمان شيلات ايران و معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: در چهار ماهه امسال صادرات محصولات شيلاتي ۶۰درصد افزايش داشته است. چهار ماهه امسال صادرات محصولات شيلاتي ۶۰درصد افزايش داشته و ۴۱۲ ميليون دلار صادرات محصول شيلاتي صورت گرفته است. همچنين در اين مدت ۳۰ درصد كاهش واردات محصولات دريايي را شاهد بوده‌ايم. ۲۰۰ تن در دنيا محصولات آبزي صيد و پرورش داده مي‌شود و آبزي‌پروري نسبت به صيد در سال‌هاي اخير پيشي گرفته است. ۴۹درصد سهم صيد و ۵۱درصد سهم آبزي‌‌پروري است. وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران حدود يك درصد جمعيت جهان را دارد و يك ميليون و۹۰۰ هزار تن انواع آبزيان در كشور صيد و توليد مي‌شود اين درحالي است كه توليد ما نيم درصد سهم جهان است. مصرف سرانه آبزي‌پروري در جهان ۲۰ كيلوگرم است و در ايران اين رقم به ۱۰ كيلو و ۶۰ گرم مي‌رسد. اين در حالي است كه در كشور چين مصرف سرانه آبزي‌پروري بيش از ۳۵ كيلو است.

كاهش ورود گردشگران خارجي
سازمان جهاني گردشگري اعلام كرد در سال گذشته ميلادي4 ميليون و 942 هراز نفر از ايران بازديد كرده‌اند كه نسبت به سال 2015 از كاهش 6/5 درصدي خبر مي‌دهد. سازمان جهاني گردشگري اعلام كرد 4 ميليون و 942 هراز نفر در سال 2016 از ايران بازديد كرده‌اند. درحالي كه اين براي سال 2015 برابر با 5 ميليون و 237 هزار نفر بوده است. بر اين اساس، ورود گردشگران خارجي به ايران در سال 2016 نسبت به سال پيش از آن 6/5 درصد كاهش يافته است. در صورتي كه گردشگري را در گروه‌بندي صادرات قرار دهيم گردشگري در جهان پس از محصولات شيميايي، سوخت، توليدات خودروسازي و مواد غذايي قرار دارد. اين درحالي است كه در بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته، گردشگري در صدر گروه صادرات قرار دارد.

پيشرفت قرارداد بندر چابهار
ابراهيم ياسري با اشاره به پيشرفت ۳۷ درصدي قرارداد ۴۰۳ ميليون دلاري تامين تجهيزات بندر چابهار گفت: اينكه مي‌گويند هندي‌ها در بندر چابهار پول به جيب مي‌زنند صحيح نيست، سرمايه‌گذاري ۸۵ ميليون‌دلاري آنها در مقابل رقم ما بزرگ نيست. توسعه سواحل مكران از دغدغه‌هاي مقام‌معظم رهبري و سياست‌هاي اصلي جمهوري اسلامي ايران است. بندر چابهار در قالب پروژه توسعه محور شرق مطرح است و تنها بندر خارج از خليج‌فارس و موثر در كريدور ترانزيتي شمال- جنوب است، ضمن آنكه كشورهاي همسايه ما كه به دريا راه ندارند فقط از طريق بندر چابهار به آب‌هاي آزاد متصل مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون