• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3903 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور

آسيب‌شناسي و اتحاد نياز امروز اصلاح‌طلبان

الهه كولايي عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان

بدون ترديد هر كنش انساني با جنبه‌هاي مثبت و منفي همراه است. تجربه‌هاي سياسي نيز از اين قاعده جدا نيستند. در جامعه ما كه تكاپوهاي سياسي به وفور به چشم مي‌خورد خطاها، جنبه‌هاي منفي و نقاط ضعف
انكارناشدني است و بايد به آن توجه كرد. حال كه انتخابات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي، دوره دوازدهم رياست‌جمهوري و دوره پنجم شوراهاي شهر و روستا به پايان رسيده است و شاهد موفقيت چشمگير اصلاح‌طلبان در جلب حمايت مردم بوده‌ايم، پرداختن به نقاط ضعف و نقد و ارزيابي فرآيند طي شده، ضرورتي غيرقابل چشم‌پوشي است. در واقع شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اين ارزيابي همه‌جانبه را براي تكرار تجربه‌هاي موفق الزامي مي‌داند. جدا از بيان مصاديقي كه قرار است در روند اين بررسي به اصلاح فرآيندهاي انتخاباتي يا ساختاري معطوف شورا شود، توجه به چند نكته ضروري است:
1- نهاد شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان نتيجه مثبت و موفقي را در پايان انتخابات مجلس، شوراي شهر و رياست‌جمهوري به نمايش گذاشت. شورا نشان داد اين نهاد كارآمد و اثربخش بوده است. اما در اين روند انتقادهاي قابل ملاحظه‌اي هم مطرح شد كه يكي از اهداف كميته ارزيابي بررسي همين انتقادها است. فراموش نكنيم كه در اين مسير همچنان نيازمند هماهنگي، همكاري، يكپارچگي و وحدت همه اصلاح‌طلبان هستيم.
2- موضوع بعدي كه اهميت ويژه‌اي دارد توجه به خواست مردم به عنوان راي‌دهندگان و تاثيرگذارترين عناصر در تكميل اين فرآيند است. بايد در مسير خواست مردم حركت كرد و بر اساس خواسته‌هاي آنان آسيب‌شناسي شوراي عالي سياستگذار اصلاح‌طلبان را انجام داد. صرف پيروزي‌هاي به دست آمده سبب نشود از ايرادات و كمي و كاستي‌هاي موجود چشم‌پوشي كنيم. بنابراين در مراحل بررسي و آسيب‌شناسي اين فرآيند يا حتي ساختار بايد خواسته‌هاي عموم اصلاح‌طلبان در نظر گرفته شود. كميته ارزيابي نيز به همين منظور شكل گرفته تا با بررسي انتقادات موجود به اين مسائل مهم پاسخ دهد.
3- همگان با ضرورت نقد صريح و البته مشفقانه اين نهاد موافق هستند. تلاش براي بررسي انتقادها هم آغاز شده است. اما لازم به يادآوري است كه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان قصد ندارد تنها به يك آسيب‌شناسي درون نهادي اكتفا كند. ديدگاه كساني كه خارج از اين نهاد آراي مختلف را مطرح كردند در اين فرآيند بررسي مي‌شود. اين آسيب‌شناسي با تكيه بر نظرسنجي و نظرخواهي علمي و گفت‌وگو با نخبگان سياسي انجام خواهد شد.
4- نه تنها كساني كه از درون در متن اين جريان قرار داشتند مي‌توانند ديدگاه‌هاي خود را مطرح كنند و انتقادهاي‌شان را مطرح سازند، بلكه كساني هم كه از بيرون بر آن نظارت داشتند و تجربه‌هاي ارزشمندي نيز در اين زمينه اندوخته‌اند، در اين فعاليت شريك شوند. بر همين اساس آراي نخبگان سياسي بررسي خواهد شد تا شورا بر پايه خرد جمعي گام چهارم (دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي) و گام‌هاي بعدي را بردارد.
5- همان‌طور كه اشاره شد با رويكردي واقع‌گرايانه، نمي‌توان از ناكارآمدي‌ها و نارسايي‌ها غافل شد، اما بايد در نظر گرفت كه برخي ناكارآمدي‌ها برآمده از ساختارهاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و حتي اقتصادي موجود هستند كه در كوتاه‌مدت دگرگون نخواهند شد چرا كه تغييرهاي اجتماعي، زمانبر هستند. بنابراين بايد با صبوري و خويشتنداري و اولويت بخشي به مصالح عمومي و منافع مردم، كمي‌ها و كاستي‌ها را تحمل و براي رفع آن تلاش كرد. با نگاهي به جامعه‌شناسي سياسي كشورهاي در حال توسعه به ويژه اسلامي، در مي‌يابيم كه تلاش براي هموار كردن مسير دموكراتيك‌سازي بايد مداوم و بردبارانه باشد تا به نتيجه برسد. با روش‌هاي علمي گردآوري نظر مردم و نخبگان مي‌توان در اين مسير قدم‌هاي بلندتري برداشت. شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان هم ظرف دو ماه آينده با روش علمي و ارزيابي‌هاي درون و برون نهادي، اين ارزيابي را انجام خواهد داد تا رضايت بيشتري از اصلاح‌طلبان شاهد باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون