• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3903 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور

انتصاب‌هاي جديد در شهرداري تهران

6 مدير منطقه‌اي شهرداري دوره قبل، شهردار مناطق شدند

حميدرضا خالدي

 

درحالي كه در روز يكشنبه، درصحن شورا موضوع اربعين و چگونگي هزينه كرد شهرداري در اين مراسم و ابهاماتي كه در اين زمينه وجود داشت، مطرح شد و بسياري از اعضا انتقادهايي را به چگونگي عملكرد شهرداري در اين خصوص در دوره قبلي داشتند، ديروز نجفي شهردار پايتخت، با حضور در مراسم افتتاح نمايشگاه «عطر سيب» كه ويژه عرضه محصولات فرهنگي محرم است از ادامه حضور شهرداري در مراسم‌هاي ويژه محرم و اربعين مانند سال‌هاي قبل خبر داد. شهردار تهران افزود: تلاش مي‌كنيم كه سطح و حجم خدمات كمتر از قبل نباشد اما كيفيت بالاتري داشته باشد. محمدعلي نجفي گفت: اينكه براي امام حسين(ع) لباس مشكي بپوشيم و عزاداري كرده و سينه بزنيم بجا و درست است اما كافي نيست چرا كه نبايد نهضت عاشورا در حد سينه زدن و گريه كردن خلاصه شود. وي با بيان اينكه شهرداري در بخشي از زمينه‌هاي فرهنگي مسووليت مستقيم دارد و در بخش ديگر نيز تسهيل‌گر است، گفت: بايد با كيفيت بالاتري اقدامات فرهنگي را انجام دهيم و تصدي‌گري نكنيم بلكه تسهيل‌گر باشيم. شهردار تهران با بيان اينكه در مورد تعميق ارزش‌ها و گسترش فرهنگ ديني و اسلامي مسووليت اصلي نداريم، اظهار كرد: مسووليت اصلي بر عهده نهادهاي فرهنگي همچون سازمان تبليغات اسلامي است و ما بايد تسهيل‌گر اقدامات آنها باشيم. وي با بيان اينكه شهرداري از ۱۰ روز مانده به آغاز ماه محرم و تا پايان اربعين حسيني مشغول خدمت‌رساني به عزاداران است، تصريح كرد: تقريبا دو ماه شهرداري وظيفه خدمت‌رساني به عزاداران حسيني را بر عهده دارد و در حد بضاعت و چارچوب بودجه در اختيار عزاداران حسيني هستيم.
موج دوم منتصبين شهرداري
بعد از انتخاب 3 معاون شهردار توسط نجفي وي ديروز شهرداران 6 منطقه را تغيير داد و علاوه برآن حكم 3 مدير ارشد ديگر شهرداري را نيز امضا و ابلاغ كرد. امين عارف‌نيا يكي از همين منتصبين بود كه طي حكمي از سوي نجفي به عنوان رييس مركز ارتباطات شهرداري تهران انتخاب شد. عارف نيا پيش از اين مشاور وزير و مديركل حوزه وزارتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. از جمله سوابق او مي‌توان به رياست مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان ميراث فرهنگي و مديريت كل حوزه رياست، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملي اشاره كرد. وي همچنين در دور سوم شوراي شهر نيز مشاور كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا بود. همچنين شهردار تهران در حكمي حسن رباطي را به عنوان معاون هماهنگي امور مناطق شهرداري تهران منصوب كرد. رباطي كه داراي مدرك كارشناسي ارشد مديريت شهري است سابقه سه دهه مديريت شهري را در كارنامه خود دارد. او پيش از اين مشاور وزيركشور در امور شهرداري‌ها، معاون امورمناطق شهرداري تهران، شهردار مناطق 14، 16 و 18 تهران و همچنين فرماندار ورامين، شهركرد و شهرري و مديرعامل شركت جهانگردي و گردشگري بوده است. سومين حكم ديروز شهردار تهران به نام سرپرست جديد حراست شهرداري زده شد. در اين حكم محمدعلي نجفي، حميدرضا قاليباف را به عنوان مشاور شهردار و سرپرست حراست كل شهرداري تهران منصوب كرد. وي پيش از اين مدير پروژه منطقه آزاد تجاري اينچه‌برون استان گلستان بوده است. علاوه براين ديروز نجفي، با تغيير 6 شهردار از 23 شهردار تهران، احكامي را براي شهرداران جديد صادر كرد. بر اساس اين احكام، حسيني نوكنده به عنوان شهردار منطقه 4 (كه پيش از اين قائم‌مقام منطقه 1 بود)، سيدعلي مفاخريان (كه پيش از اين قائم‌مقام منطقه 9 بود) به عنوان شهردار منطقه 9، پيمان حسين محسني (كه پيش از اين قائم‌مقام منطقه 12 بود) به عنوان شهردار منطقه 12، مرتضي رحمان‌زاده (كه پيش از اين قائم‌مقام شهردار منطقه 4بود) به عنوان شهردار منطقه 13، وحيدرضا اناركي‌محمدي به عنوان شهردار منطقه 15 (كه پيش از اين قائم‌مقام منطقه 11 بود)، و حسن رحماني (كه پيش از اين معاون فني منطقه 18 بوده است) به عنوان شهردار منطقه 21 تهران منصوب شدند. نجفي در جلسه انتصاب شهرداران مناطق پايبندي به ضوابط و قوانين را از نكات مهم مورد توجه اين دوره از مديريت شهري معرفي و بيان كرد: در حال حاضر يكي از مشكلات اساسي شهرداري تهران فرار از قانون است. گاه اقداماتي صورت گرفته كه شايد ٨٠ درصد آن با نيت خير بوده باشد اما در درازمدت به ضرر شهرداري و كشور منجر مي‌شود. نجفي افزود: روال كار مديريت حمايت از مديران است، اما در صورت انجام هر گونه اقدام خلاف قانون شرعا و قانونا نمي‌توانم حمايت كنم و بر عمل خلاف صحه بگذارم. وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رويكردهاي جديد مديريت شهري تصريح كرد: در حال حاضر همه ما مديران شهري بايد متناسب با رويكردها و جهت‌گيري‌هايي كه در قالب برنامه پيش از جلسه راي‌گيري به شورا ارايه دادم، حركت كنيم. براي آنكه بتوانيم به عنوان يك خانواده بزرگ عمل كنيم، بايد بر اساس يك سري اصول، معيارها و ارزش‌ها قدم ‌برداريم. شهردار تهران به برخي از مشكلات فعلي شهر پرداخت و گفت: آنچه در يك ماه اخير كم و بيش مشهود بوده و بايد حل كنيم، مساله نظافت شهر است. در اين خصوص من قبلا هم احساس مي‌كردم كه وضعيت قابل قبول نيست و در حال حاضر هم افت كرده است كه البته بخشي از اين موضوع به دليل بحث‌هاي مربوط به نقل و انتقالات طبيعي است.
نجفي سد معبر را از ديگر مشكلات شهر تهران دانست و گفت: در شرايط فعلي اين مشكل بسيار از هم گسيخته است. به طوري كه باب شده تمام سوپرماركتي‌ها و ميوه‌فروشي‌ها پياده روي جلوي مغازه خود را به تصرف درمي‌آورند كه بايد به آنها فرصت دهيم تا وسايل خود را از پياده رو جمع كنند و با اين موضوع برخورد كنيم. البته من مي‌دانم كه برخي در شهرداري از اين افراد پول مي‌گيرند. مشكل ديگر مربوط به ساخت و سازهايي است كه در كنار خيابان انجام مي‌شود. مدت‌ها افراد پياده روي جلوي ساختمان در حال ساخت را با حصاري مي‌پوشانند و مانع تردد شهروندان مي‌شوند. وي با اشاره به مساله عوارض ساخت و ساز در شهر تهران گفت: در مواردي دست شهرداران مناطق باز است تا طبق مصوبه شورا تخفيف دهند كه در برخي از موارد اين امر راهگشا بوده است. در هر صورت بايد صددرصد محاسبه عوارض را روي سيستم مكانيزه بياوريم تا هر شهروندي كه زميني را بسازد از طريق وب تمام محاسبات براي او تعيين شود و مساله پشت باجه كه در شهرداري تهران معروف است به اين شكل حل و فصل شود. شهردار تهران تكريم ارباب رجوع را يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي شهرداري تهران معرفي و بيان كرد: در مدتي كه اينجا هستم گزارش‌هاي زيادي از بداخلاقي شهرداري نسبت به مردم شنيده‌ام. مواردي است كه خلاف قاعده كار كسي را راه مي‌اندازيم كه حتما در آن فساد وجود دارد. در نقطه مقابل، در مواردي برخلاف ضابطه كار كسي را راه نمي‌اندازيم كه در آن هم فساد وجود دارد كه بايد با هردو اين موارد مقابله شود. وي در پايان با يادآوري ضرورت رسيدگي به مناطق جنوبي و فقيرنشين پايتخت عنوان كرد: ما براساس شاخص‌هاي مختلف مناطق را ارزيابي مي‌كنيم و در مناطقي كه زير شاخص‌هاي تعريف شده هستند بايد سرمايه‌گذاري بيشتري صورت بگيرد تا فاصله‌ها از بين برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون