• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

سفر فشرده روحاني به نيويورك

گروه سياسي| قرار است 29 ارديبهشت، رييس‌جمهور براي پنجمين بار عازم نيويورك شود. اين خبر را رييس دفتر رييس‌جمهور داده و درباره برنامه روحاني در سفر به مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفته است: وي سفر كوتاه و فشرده‌اي خواهند داشت و برنامه‌هاي مختلفي همچون سخنراني در سازمان ملل و ديدار با ايرانيان مقيم نيويورك و جمعي از مسلمانان و نخبگان سياسي اين كشور در برنامه است. همچنين با اصحاب رسانه و مطبوعات مصاحبه‌اي خواهند داشت. رييس‌جمهور در اين زمان بسيار كوتاه با تعداد قابل توجهي از روساي كشورهاي مهم نيز ديدار دوجانبه خواهند داشت. روحاني در دور اول رياست‌جمهوري خود هر چهار سال با سفر به نيويورك در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني و در حاشيه آن با سران كشورهاي مختلف ديدار و گفت‌وگو كرد.
92؛ گفت‌وگوي تاريخي
در سال 92 و كمتر از دو ماه پس از حضور روحاني در پاستور او براي حضور در شصت‌وهشتمين مجمع عمومي سازمان ملل و در حالي كه هنوز تكليف پرونده هسته‌اي ايران مشخص نشده بود راهي نيويورك شد و براي آنكه نشان دهد ايران به صلح جهاني اهميت ويژه‌اي مي‌دهد در سخنراني خود طرح جهان عاري از خشونت را مطرح كرد. او در اين سفر با ۱۱ نفر از روساي دولت‌ها و مقامات ارشد بين‌المللي ديدار و گفت‌وگو كرد. ملاقات با بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد، فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه و كريستين لاگارد رييس صندوق بين‌المللي پول از جمله اين ديدارها بود. اما مهم‌ترين اتفاق اين سفر در پايان آن رخ داد كه به سرعت به سرخط خبرهاي مهم دنيا تبديل شد. در حالي كه مقامات ايراني در حال آماده شدن براي پرواز به تهران بودند يك مكالمه تلفني ميان رييس‌جمهور روحاني و باراك اوباما رييس‌جمهور وقت ايالات متحده برقرار شد.  تماس را امريكايي‌ها برقرار كردند و در اين مكالمه بر اراده سياسي براي حل سريع مساله هسته‌اي ايران تاكيد كرده و زمينه را براي حل موضوعات ديگر و همكاري در مسائل منطقه‌اي مورد توجه قرار دادند. تماسي كه خيلي‌ها آن را بر روند مذاكرات هسته‌اي تاثيرگذار دانسته‌اند و از طرفي منتقدان سرسختي هم داشت.
93؛ ديدار با كامرون
دومين سفر روحاني به نيويورك، بر مبناي رايزني براي مذاكرات هسته‌اي شكل گرفته بود. او در شصت‌ونهمين مجمع عمومي سازمان ملل و نشست سران در زمينه تغييرات آب و هوا شركت كرد و علاوه بر حضور در جمع مديران رسانه‌هاي امريكايي، مصاحبه‌هايي با شبكه‌هاي تلويزيوني سي‌ان‌ان، ان.‌بي.‌سي. و پي.‌بي‌.سي. انجام داد. رييس‌جمهور در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل باز هم به مساله مبارزه عليه خشونت و افراطي‌گري اشاره كرد.  او در اين سفر با دبيركل سازمان ملل، رييس شوراي اروپايي و روساي جمهور فرانسه، تركيه، عراق، سوييس، بوليوي، اتريش، اسلووني، ونزوئلا و گينه و نخست‌وزيران انگليس، ژاپن، گرجستان، عراق، لبنان، وزير امور خارجه آلمان و... ديدار و گفت‌وگو كرد. حضور در جمع ايرانيان مقيم امريكا، كارآفرينان ايراني مقيم امريكا، فعالان، صاحب‌نظران و سرمايه‌گذاران شركت‌هاي امريكايي، اعضاي انديشكده‌هاي امريكايي، رهبران جوامع اسلامي امريكا و نخبگان سياسي انديشكده‌هاي امريكايي از ديگر برنامه‌هاي سفر رييس‌جمهور در نيويورك بود.  ديدار روحاني با ديويد كامرون، نخست‌وزير وقت انگليس كه در آن زمان روابط ديپلماتيكش با ايران قطع بود از ديدارهاي مهم اين سفر به حساب مي‌آيد كه بعدها منجر به بهتر شدن روابط و آغاز دوباره روابط ديپلماتيك دو كشور شد.
94؛ تاثيرات فاجعه منا
زماني كه روحاني براي سومين سفر خود وارد نيويورك شد تلفني به او خبر دادند كه فاجعه منا رخ داده و از همان‌جا دستورات لازم را صادر كرد. سفر سوم رييس‌جمهور به ايالات متحده تحت تاثير فاجعه منا و البته به دست آمدن توافق هسته‌اي (برجام) قرار گرفت. روحاني در حاشيه هفتادمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در ديدارهاي دوازده‌گانه خود با دبيركل سازمان ملل، رييس شوراي اروپا و سران كشورهاي فرانسه، تركيه، ايتاليا، ژاپن، برزيل، سوئد، بوليوي، اكوادور، افغانستان، سنگال و... مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي را بررسي كرد. شهادت زايران ايراني در منا از مسائل مهمي بود كه روحاني در بسياري از ديدارهاي خود آن را مورد توجه قرار داد و در سخنراني‌اش در مجمع عمومي هم با اشاره به آن انتقاداتي را نسبت به عربستان سعودي مطرح كرد. رييس‌جمهور براي پيگيري بيشتر اين مساله سفر خود به نيويورك را زودتر به پايان رساند و به ايران بازگشت.
 95؛ سه روز و 13 ديدار
سال گذشته و در چهارمين سفر روحاني به نيويورك او با 13 رييس دولت و دبيركل سازمان ملل ديدار و گفت‌وگو كرد و جلسه با علماي مذهبي و صاحبنظران انديشكده‌هاي امريكا و مصاحبه با شبكه ان.‌بي‌.سي و پاسخ به سوالات رسانه‌هاي بين‌المللي در يك كنفرانس خبري از ديگر برنامه‌هاي اين سفر بود. رييس‌جمهور در اين سفر با روساي جمهور فرانسه، سوييس، تركيه، اسلووني و بلغارستان و نخست‌وزيران بريتانيا، ايتاليا، ژاپن، سوئد، نروژ، يونان، پاكستان و عراق و دبيركل سازمان ملل متحد درباره مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي ديدار و گفت‌وگو كرد. حالا به گفته محمود واعظي قرار است پنجمين سفر روحاني به نيويورك فشرده باشد اما رييس‌جمهور ديپلمات در چهار سفر قبلي خود نشان داده در زمان‌هاي كم هم مي‌تواند با رايزني‌هاي خود مقدمات حل بسياري از مشكلات ديپلماتيك با ساير كشورها را فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون