• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

فهرست نهايي نامزدهاي من بوكر 2017 اعلام شد

جايي براي نوقلمان و غول‌هاي ادبي

بهار سرلك

 

پل استر و جورج ساندرز، غول‌هاي ادبي امريكا شانه‌ به شانه يكديگر براي دستيابي به جايزه من‌بوكر امسال با يكديگر رقابت خواهند كرد.
هيات داوران اين دوره از جوايز به رياست لولا يانگ، فهرست نهايي شش نامزد من بوكر را ديروز صبح اعلام كردند. علاوه بر استر و ساندرز، نخستين اثر داستاني رمان‌نويس 29 ساله، فيونا موزلي در اين فهرست جاي دارد؛ همچنين علي اسميت كه با كتاب «پاييز»، امسال چهارمين حضور خود را در من بوكر رقم مي‌زند اما جمعي از نويسندگان برنده جوايز ادبي از شركت در اين رقابت جا ماندند كه از جمله آنها ارونداتي روي نويسنده هندي، سباستين بري نمايشنامه‌نويس ايرلندي و زادي اسميت رمان‌نويس انگليسي هستند.
داوران رمان «لينكلن در باردو» نوشته ساندرز را كه در آن به روايت بازديد آبراهام لينكلن از مقبره فرزندش، ويلي، در طول يك شب مي‌پردازد را انتخاب كردند. رمان «4 3 2 1» اثر استر را كه داوران رماني «استادانه» ناميدند، درباره پسري به نام آرچي‌بالد آيساك فرگوسن است كه زندگي‌اش چهار مسير موازي را طي مي‌كند.
اما موزلي براي نخستين تجربه نويسندگي‌اش، رمان «المت» به اين فهرست راه يافته است؛ رمان از زاويه ديد دانيل روايت مي‌شود. او پسري است كه زندگي در خانه‌اي را به خاطر مي‌آورد كه پدرش آن را در جنگلي دورافتاده بنا كرد. اين فهرست با كتاب‌هاي محسن حميد، نويسنده انگلستاني- پاكستاني به نام «خروجي غربي»-كه در آن پناهندگان مي‌توانند با استفاده از درهاي سياه غريبي به مكان ديگري در دنيا پناه ببرند- و نخستين تجربه داستان‌نويسي اميلي فريدلاند به نام «تاريخ گرگ‌ها» -درباره دختر 14 ساله منزوي‌اي است كه در مزرعه اشتراكي رو به زوالي به همراه خانواده‌اش زندگي مي‌كند- كامل مي‌شود. حميد پيش از اين و در سال 2007 براي رمان «بنيادگراي مخالف» به فهرست نهايي نامزدهاي بوكر راه يافته بود.
حذف كتاب «راه‌آهن زيرزميني» نوشته كولسون وايت‌هد كه تا به حال جايزه پوليتزر داستان ادبي 2017، جايزه كتاب ملي ادبي 2016 و جايزه آرتور سي كلارك بخش علمي- تخيلي را از آن خود كرده است، يكي از غافلگيري‌هاي اين جايزه ادبي است.
لولا يانگ، رييس هيات داوران درباره اين فهرست مي‌گويد: «با شش كتاب بي‌نظير و برآمده از شهامت كه مجموعا مرزهاي قراردادها را پشت سر مي‌گذارند، در فهرست امسال نويسندگان شناخته‌شده و صداهاي جديد روي صحنه ادبيات در كنار هم قرار گرفتند. در اين فهرست، گروهي از رمان‌هايي كه از دل سنت بيرون آمده‌اند اما راديكال و معاصر قرار دارند. طيف‌هاي احساسي، فرهنگي، سياسي و روشنگري اين كتاب‌ها قابل توجه هستند و هر كدام به شيوه‌اي فكر ما را دچار چالش مي‌كند و همين ويژگي تاييدي بر قدرت ادبيات است. »
پس از اعلام فهرست نامزدها، وبسايت پيش‌بيني «لادبروكس» بلافاصله شانس كتاب «لينكلن...» ساندرز را دو به يك اعلام كرد. حميد و موزلي شانس چهار به يك در جايگاه دوم قرار گرفتند و استر با امتياز عجيب پنج به يك و فريدلاند و اسميت با شانس شش به يك در انتهاي جدول جاي گرفتند. جايزه نقدي 50 هزار پوندي از سه سال پيش آثار نويسندگان امريكايي را مي‌پذيرد و سال گذشته پل بيتي براي نگارش كتاب «خيانت» نخستين نويسنده امريكايي نام گرفت كه اين جايزه را به خانه مي‌برد. برنده جايزه من بوكر 2017، هفدهم اكتبر معرفي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون