• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3908 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ شهريور

عددنوشت

كاهش ورودي سدهاي كشور

مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران اعلام كرد: كاهش بارش‌ها به ويژه بارش‌هاي موثر (بارش‌هاي با ارتفاع كمتر از 10 ميلي‌متر)، كاهش 12 تا 13 درصدي ورودي سدهاي كشور را به دنبال داشت.
براساس اعلام روابط عمومي وزارت نيرو، «محمد حاج رسولي‌ها» افزود: عمده بارندگي‌هاي سال آبي جاري در دشت‌ها اتفاق افتاد و در ارتفاعات كمتر شاهد بارش بوديم و از سويي نوع بارش‌ها نسبت به سال گذشته از شكل برف به باران تغيير شكل داد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با بيان اين مطلب كه بارندگي امسال نسبت به سال‌هاي گذشته چهار درصد كمتر بوده، گفت: امسال بارش‌هاي موثر نسبت به سال‌هاي قبل كمتر بوده است.
وي در ادامه افزود: اين عوامل دست به دست هم داد تا هم ورودي به سدهاي كشور نسبت به پارسال 12 تا 13 درصد كاهش داشته باشد و هم در حوضه رودخانه‌ها كاهش بارندگي‌ها نسبت به سال قبل به حدود 7 درصد برسد.
حاج‌رسولي‌ها مشكل ديگر سال آبي جاري را متفاوت بودن بارندگي‌ها نسبت به متوسط بلندمدت در حوضه‌هاي مختلف عنوان كرد و ادامه داد: امسال در حوضه آبريز درياچه اروميه نسبت به ميانگين بلندمدت 24 درصد كاهش بارندگي داشته‌ايم و اين در حالي است كه حوضه آبريز خليج فارس و درياي عمان و فلات مركزي در مقايسه با متوسط بلندمدت با افزايش 3 درصدي بارش مواجه بوده‌اند.


تسهيلات هر هكتار چغندر
مجري طرح چغندرقند و شكر وزارت جهادكشاورزي با تشريح پنج برنامه حمايتي اين وزارتخانه براي توليد چغندرقند پاييزه در سال زراعي 97 -96 از پرداخت تسهيلات 50 ميليون ريالي به ازاي هر هكتار كشت اين محصول خبر داد.
به گزارش روابط عمومي وزارت جهادكشاورزي، «عليرضا يزداني» گفت: با هدف افزايش بهره وري آب (توسعه آبياري ميكرو و تغيير آرايش كشت) به ازاي هر هكتار 10 ميليون ريال، تسهيلات مورد نياز در قالب كمك‌هاي فني و اعتباري تامين و پرداخت مي‌شود.
وي تامين تسهيلات بانكي سرمايه در گردش چغندرقند پاييزه به ازاي هر هكتار 50 ميليون ريال و همچنين تامين و پرداخت حدود 50 درصد يارانه بذر را از ديگر سياست‌هاي حمايت از چغندرقند پاييزه عنوان كرد و افزود: تامين كارنده‌هاي دقيق كار و ست كامل برداشت با استفاده از تسهيلات
ارزان قيمت و يارانه‌دار در دستور كار قرار دارد.
يزداني با اشاره به برنامه‌ريزي براي تامين و تدارك به موقع نهاده‌ها به ويژه بذور مورد نياز كشاورزان گفت: با مركز توسعه مكانيزاسيون كشاورزي براي تخصيص تسهيلات با كارمزد 4 درصدي به منظور تامين ادوات و ماشين آلات تخصصي چغندرقند هماهنگي شده است.

 

افزايش توليد خودرو
دفتر صنايع خودرو و نيروي محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: تيرماه امسال 127 هزار و 899 دستگاه خودرو در كشور توليد شد كه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 1/24 درصد افزايش داشت. در تيرماه 1395 تعداد 103 هزار و 20 دستگاه خودرو توليد شد.
بر اساس اين آمار در تيرماه امسال تعداد 166 دستگاه اتوبوس در كشور توليد شد كه با توجه به 110 دستگاه توليدي در تيرماه سال گذشته، توليد اتوبوس كشور با رشد 9/50 درصدي در اين بازه زماني روبه‌رو بود.
آمار تجميعي توليد اتوبوس در تيرماه امسال توليد 482 دستگاه بود كه با توجه به رقم توليد تجميعي 309 دستگاهي در تيرماه سال قبل، رشد تجمعي توليد اتوبوس نيز 56 درصد شد.
همچنين آمار تجميعي توليد انواع خودروي ميني‌بوس و ميدل‌باس در تيرماه امسال تعداد 291 دستگاه بود كه در مقايسه با 224 دستگاه توليدي زمان مشابه سال قبل، ميزان توليد اين محصولات 9/29 درصد رشد داشت.
توليد خودروي سواري نيز در تيرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 26 درصدي داشت، ميزان توليد اين محصول در تيرماه امسال 120 هزار و 212 دستگاه بود و در تيرماه سال گذشته حدود 95 هزار و 434 دستگاه سواري به توليد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون