• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3908 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ شهريور

بازتاب سخنان مقام معظم رهبري در رسانه‌هاي بين‌المللي

رهبر ايران به دونالد ترامپ هشدار داد

گروه ديپلماسي| «آنها در اين موضوع (برجام)، هر روز از خود يك شرارت و يك شيطنت نشان مي‌دهند كه نشانگر صحت فرمايش امام بزرگوار است كه امريكا را شيطان بزرگ مي‌خواندند و حقيقتا رژيم ايالات متحده امريكا، خبيث‌ترينِ شيطان‌ها است. مسوولان كشور به اين نتيجه رسيدند كه مذاكره كنند و از بخشي از حق خود نيز صرف‌نظر كنند تا تحريم‌ها برداشته شود اما امروز مي‌بينيم با وجود همه قرارها، تعهدها و بحث‌هاي فراوان در مذاكرات، برخورد امريكا با اين مذاكرات و نتيجه آن، كاملا ظالمانه، قلدرمآبانه و زورگويانه است. امريكايي‌ها بدانند ملت ايران بر مواضع شرافتمندانه و قدرتمندانه خود خواهد ايستاد و در مسائل مهم مربوط به منافع ملي، عقب‌نشيني در قاموس جمهوري اسلامي معني ندارد و پيش خواهد رفت. مسوولان فاسد، دروغگو و فريبكارِ امريكا، وقيحانه ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي را به دروغگويي متهم مي‌كنند، درحالي كه ملت ايران صادقانه حركت و اقدام كرده و صادقانه نيز اين مسير را تا آخر خواهد پيمود. (خطاب به مسوولان امريكايي) دروغگو شما هستيد؛ دروغگو كساني هستند كه براي هيچ ملتي، سعادت و خوشبختي قايل نيستند و تامين منافع نامشروع خود را به هر قيمتي جايز مي‌دانند. ملت ايران محكم ايستاده است و هر حركت غلط نظام سلطه در قضيه برجام، با عكس‌العمل جمهوري اسلامي مواجه خواهد شد.»
مقام معظم رهبري / بيست و شش شهريورماه 1396
سخنان مقام معظم رهبري درباره توافق هسته‌اي با ايران و كارشكني و عهدشكني‌هاي امريكا در اين زمينه تنها چندساعت پس از ايراد به سرخط اخبار ايران در سطح بين‌المللي رسيد. در تمامي رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي اين سخنان با عنوان هشدار رهبر ايران به امريكا بازتاب پيدا كرد. رسانه‌هاي اسراييلي يكي از پيشتازترين رسانه‌ها در پوشش اين سخنان بودند. جورزاليم‌پست در اين باره نوشت: رهبر ايران به ادعاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده كه مي‌گويد تهران به روح توافق هسته‌اي پايبند نبوده است، پاسخ داد و هشدار داد كه ايران به هر اقدام اشتباه امريكا در قبال توافق هسته‌اي واكنش نشان خواهد داد. اين سخنان رهبر ايران در حالي انجام شد كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا بارها و بارها ايران را به نقض روح برجام متهم كرده است. رهبر ايران تهديد كرد كه هر اقدام نادرست از سوي امريكا در قبال برجام بدون واكنش ايران باقي نخواهد ماند.
اين رسانه اسراييلي در ادامه نوشت: در حالي كه ترامپ به صراحت نمي‌گويد كه قصد دارد توافق هسته‌اي با ايران را كه محصول دولت پيشين امريكا است لغو كند اما دايما ادعاي خود را مبني بر اينكه اين توافق يكي از بدترين توافق‌هاي تاريخ است، تكرار مي‌كند. با وجود اين تكرار مكررات، واشنگتن هفته گذشته متوقف ماندن اجراي تحريم‌هاي هسته‌اي ايران را تمديد كرد. اما مقطع كليدي ديگر نيمه اكتبر است كه ترامپ بايد در مورد اعلام تاييد يا عدم تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي تصميم بگيرد. وي همزمان با متوقف نگه داشتن اجراي تحريم‌هاي هسته‌اي ايران در جمع خبرنگاران با ادبياتي كه تهديد‌آميز به نظر مي‌رسيد گفته بود كه به زودي در اكتبر خواهيد ديد كه با اين توافق چه خواهيم كرد. اين سخنان ترامپ چند روز پس از آن بيان شد كه برخي رسانه‌هاي امريكايي اخباري را مبني بر تحويل دادن متن استراتژي جامع امريكا در قبال ايران به دونالد ترامپ منتشر كرده‌اند. براساس اين متن، امريكا در توافق هسته‌اي باقي مي‌ماند اما بر برخوردهاي خصومت‌آميز با ايران در ساير پرونده‌هاي غيرهسته‌اي مي‌افزايد.
اينديپندنت نيز در گزارشي به پوشش خبري سخنان رهبري اشاره كرده و وزن گزارش را بر عبارت هشدار رهبر ايران به امريكا متمركز كرد. اين سخنان رهبر ايران در حالي بيان شده است كه دونالد ترامپ توافق هسته‌اي با ايران را بدترين توافق تاريخ خوانده است و از هيچ تلاشي هم براي تاثيرگذاري منفي بر اين توافق فروگذار نكرده است. در يك ماه اخير با شدت گرفتن تهديدهاي لفظي ترامپ مبني بر عدم تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي، مقام‌هاي متفاوت در تهران نيز نسبت به اين تحركات واكنش نشان داده‌اند. پيش از اين حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران و علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي هشدار داده بودند كه ظرف چند روز مي‌توانند بازگشت‌پذيري برنامه هسته‌اي ايران را كليد بزنند و غني‌سازي 20 درصد در فردو را از سر بگيرند. اينديپندنت در بخش ديگري از گزارش خود تاكيد مي‌كند كه امريكا با وجود توافق هسته‌اي با ايران اقدام به تحميل تحريم‌هاي يك جانبه عليه اين كشور به دليل فعاليت‌هاي منطقه‌اي و آزمايش‌هاي موشكي كرده است.
خبرگزاري رويترز نيز در اين باره مي‌نويسد: رهبر ايران در سخناني تاكيد كرد كه ايران به هر اقدام نادرست از سوي واشنگتن پاسخ خواهد داد. اين سخنان رهبر ايران در حالي مطرح شده است كه تا يك ماه ديگر ترامپ بايد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را اعلام كند و در حالي كه چنين كاري را انجام ندهد كنگره، 60 روز فرصت خواهد داشت تا مجددا تحريم‌هاي هسته‌اي را عليه ايران اعمال كند. تحريم‌هايي كه در سايه توافق هسته‌اي با ايران برداشته شده بودند. اين سخنان رهبر ايران همزمان با سفر حسن روحاني، رييس‌جمهورو هيات همراه شامل محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد انجام گرفت. حسن روحاني پيش از عزيمت در جمع خبرنگاران تاكيد كرده بود كه امريكا بايد به جرگه كشورهايي بپيوندد كه به حمايت از توافق هسته‌اي ادامه مي‌دهند.
خبرگزاري شينهوا نيز در اين خصوص مي‌نويسد: عالي‌ترين مقام ايران نسبت به نقض توافق هسته‌اي توسط امريكا هشدار داد و تاكيد كرد كه واشنگتن بايد به تعهدات خود پايبند باشد. همزمان حسن روحاني نيز پيش از عزيمت به نيويورك تاكيد كرد كه در سخنان خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد درباره سوءرفتارهاي امريكا در قبال توافق هسته‌اي با ايران صحبت خواهد كرد. در حال حاضر اروپا نقش بسيار مهمي در اجراي برجام و تداوم اين اجرا برعهده دارد و روحاني نيز روز شنبه از اتحاديه اروپا خواسته بود كه امريكا را براي تن دادن به تعهداتش در توافق هسته‌اي با ايران تحت فشار قرار دهد. توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 مصوب جولاي سال 2015 در 9 ماه گذشته به‌شدت با اظهارات تند و تيز مقام‌هاي امريكايي تهديد شده است.
ايران در راس رايزني‌ها در نيويورك
رهبران جهان يك به يك در حال رسيدن به ايستگاه نيويورك براي شركت و سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد هستند. در حالي كه اين نخستين جلسه مجمع عمومي با حضور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در راس كاخ‌سفيد است، به نظر مي‌رسد كه پرونده‌هاي بسياري روي ميز رهبران جهان براي مذاكرات دو و چندجانبه قرار دارند. در ميان انبوهي از سوژه‌ها براي اختلاف ميان امريكا و اصلي‌ترين متحدانش در قاره سبز يعني اروپا، كره شمالي و توافق هسته‌اي با ايران اصلي‌ترين مسائلي هستند كه احتمالا در سخنان اكثر رهبران كشورهاي اروپايي و شخص دونالد ترامپ و نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به چشم خواهند خورد. ايران در سخنراني‌هاي چند سال اخير بنيامين نتانياهو همواره پاي ثابت بوده و وي هم با رسم اشكال متفاوت و هم با سخنان تند و تيز و ادعاهاي بي‌پايه و اساس سعي در پيشبرد پروژه جديد خود داشته كه ايران‌هراسي است. اين‌بار بهانه نتانياهو ادعاي فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام‌نشده در ايران، فعاليت‌هاي منطقه‌اي تهران در سوريه، عراق، يمن و بحرين و همچنين آزمايش موشك‌هاي بالستيك خواهد بود، ادعاهايي كه از همصدايي واشنگتن نيز برخوردار است. برخي منابع اسراييلي مي‌گويند كه مشاوران نتانياهو به وي پيشنهاد داده‌اند كه صبوري به خرج داده و در مورد سياست آتي اسراييل در قبال ايران تا پيش از ديدار با نتانياهو تصميم‌گيري خاصي نكند. درحالي كه سياست جامع امريكا در قبال ايران هنوز مشخص نشده است و بسياري اعتقاد دارند كه تمديد توقف اجراي تحريم‌هاي هسته‌اي ايران توسط ترامپ كه هفته گذشته صورت گرفت به معناي تاييد پايبندي ايران به برجام در نيمه اكتبر و باقي ماندن دولت جديد امريكا در برجام است، اما نتانياهو در جريان سفر اخير خود به امريكاي لاتين هم اعلام كرده بود كه موضع اسراييل در قبال برجام تغيير نكرده و ترامپ يا بايد مفاد توافق را تغيير دهد يا توافق با ايران را طبق وعده انتخاباتي‌اش پاره كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون