• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3908 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ شهريور

آخرين جزييات ساماندهي افاغنه از زبان وزير كشور

ايسنا| وزير كشور با تشريح آخرين اقدامات براي ساماندهي اتباع افغان از شناسايي 800 هزار افغان غيرمجاز در گام اول خبر داد.
عبدالرضا رحماني فضلي، از آغاز مذاكرات جدي ميان ايران و افغانستان خبر داد و افزود: دو جلسه با رييس‌جمهور و چندين جلسه با وزراي كشور افغانستان داشتيم. حتي رييس‌جمهور و وزير امور خارجه نيز در ديدارهاي خود با مسوولان كشور افغانستان اين مساله را مطرح كردند. اخيرا آنها را متقاعد كرديم كه بتوانيم افرادي را كه به صورت قاچاق وارد ايران مي‌شوند رسما ساماندهي كنيم. در حقيقت به اين توافق رسيده‌ايم كه هر چند نفر كه مي‌خواهند وارد ايران شوند با اطلاع ما باشد تا از اين طريق جلوي قاچاق انسان را بگيريم چرا كه بسياري از آنها در مسير ورود غيرمجاز به ايران گرفتار گروه‌هاي قاچاق انسان قرار مي‌گيرند يا پول از آنها گرفته مي‌شود يا بعضا كشته مي‌شوند.
وزير كشور در تشريح جزييات اين توافق گفت: مقرر شده با همكاري دولت افغانستان هر چند نفر كه مي‌خواهند از مرز رسمي وارد كشور شوند، به آنها گذرنامه‌هاي سه ماهه بدهيم تا كاملا شناسايي شوند. محل اقامت‌شان را اعلام كنند، بگويند كه كجا مي‌خواهند كار كنند و چه زماني به افغانستان برمي‌گردند. با تحقق اين ساماندهي ما مي‌توانيم مطلع باشيم كه اين اتباع تا چه زماني در كشور حضور دارند يا محل اقامت آنها كجاست؟
وزير كشور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع اتباع بيگانه اشاره كرد و افزود: بر اساس آماري كه داريم مجموع اتباع خارجي كه بيشتر افغانستاني هستند حدود سه ميليون نفر است. از اين ميان برخي پناهندگان هستند كه عدد آنها به طور دقيق مشخص است. بخش ديگر، اتباعي هستند كه ما به آنها مجوز اقامت داده‌ايم و بعضا با خانواده در كشور ما حضور دارند اما دسته ديگر افرادي هستند كه به صورت غيرقانوني در كشور حضور دارند و تعداد آنها نيز زياد است. اين مجموعه به صورت رسمي يا غيررسمي از كشور سرويس و خدمات دريافت مي‌كنند.
رحماني‌فضلي با تاكيد بر برخورد با اتباع بيگانه غيرمجاز گفت: در سال گذشته 730 هزار نفر را به كشور افغانستان عودت داديم اما متاسفانه به دليل توپوگرافي موجود منطقه مرزي بين دو كشور و عدم تسلط آنها بر مرزهاي‌شان شاهد بازگشت بخش قابل‌توجهي از اين افراد بوده‌ايم. متاسفانه در شرق كشور با دو كشوري همسايه هستيم كه تسلط كافي بر مرزهاي خود ندارند كه اين موجب شده در مرزهاي كشور پاكستان با مساله اشرار مواجه باشيم و حتي قاچاق انسان نيز از همان بخش انجام مي‌شود به شكلي كه برخي اتباع غيرمجاز از داخل منطقه سراوان كه در مرز پاكستان است وارد كشور مي‌شوند.
وي افزود: در مرز افغانستان كنترل جدي داريم اما در منطقه سراوان محدوده‌اي به طول 200 كيلومتر وجود دارد كه به دليل توپوگرافي پيچيده و شرايط نامناسب، فضايي براي بازگشت افغانستاني‌ها به داخل كشور شده است، البته در اين محدوده در حال كار هستيم به شكلي كه ظرف چهار سال گذشته 110 كيلومتر را پوشش داده‌ايم ولي 200 كيلومتر باقي‌مانده كه مشغول كار در اين 200 كيلومتر هستيم. به هر ترتيب 85 درصد افغانستاني‌ها از اين مسير وارد كشور مي‌شوند.
وي ادامه داد: در گام اول در كل كشور مشغول شناسايي هستيم و حدود 800 هزار نفر را نيز شناسايي كرديم و شناسايي مابقي اتباع نيز مقدماتش فراهم شده است. اين طرح تحت عنوان طرح ساماندهي اجرايي خواهد شد.
وي تاكيد كرد: در گام اول ساماندهي اين اتباع انجام و در گام دوم بازگشت داوطلبانه آنها محقق خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون