• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

حسين كنعاني‌مقدم در گفت‌وگو با «اعتماد» :

مذاكره احزاب براي تامين منافع‌ملي

گروه احزاب|جناح راست پس از رقابت تنگاتنگ و شكست در برابر گزينه مورد حمايت اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته، كمتر به تخريب دولت مي‌پردازد. اين روزها فضاي سياسي كشور آرام‌تر شده و فعالان سياسي هر دو جناح تاكيد اصلي‌شان را بر تحقق وعده‌هاي رييس‌جمهور گذاشته‌اند و توصيه‌شان هم به دولت همين است. حسين كنعاني‌مقدم، دبيركل حزب سبز و فعال سياسي اصولگرا معتقد است كه وجود فضاي پرتنش به نفع كشور نيست و منافع ملي و امنيت كشور را به خطر مي‌اندازد.

 

بعد از روي كار آمدن دولت به نظر مي‌رسد كه فضاي سياسي كشور آرام‌تر و مقداري از ضريب اختلافات بين مسوولان كمتر شده است. تحليل شما از آرايش سياسي امروز كشور چيست؟چه اتفاقاتي پشت فضاي سياسي حاكم بر كشور وجود دارد؟

ما يك انتخابات پرشور با مشاركت حداكثري را پشت سر گذاشتيم. اين ماراتن سياسي انتخابات همه جوانب فضاي سياسي كشور را در بر گرفته بود. بعد از آن فعالان سياسي كشور تاكيد داشتند كه زمان كار و تحقق شعارهاي دولت است. دولت نيز به نظر مي‌رسد كه به دنبال اين است تا بر شعارهايش جامه عمل بپوشاند و نشان داده كه به دنبال فضاي پر تنش در عرصه سياسي كشور نيست. امروز ديگر در داخل كشور شاهد بگو‌مگو‌هايي بين مسوولان و جريان‌هاي سياسي نيستيم و فرصت خوبي فراهم شده است تا سياستمداران به وعده‌هايي كه به مردم داده‌اند، عمل كنند.

‌ آيا رفتار دولت در شكل‌گيري چنين فضايي اثرگذار بوده است يا جناح‌هاي سياسي هم به نوعي در اين مساله موثر بوده‌اند؟

هر دو طرف به يكديگر كمك كردند تا فضاي كشور آرام شود و بعد از انتخابات آرامشي براي عمل و اجراي اقداماتي كه كشور به آن نيازمند است، فراهم شده است. به همين خاطر مردم و دولت خواهان فضاي آرام و بدون تنش‌هاي سياسي هستند.

‌ در چنين فضايي آيا مي‌توان براي حل ريشه‌اي مشكلاتي كه بين جناح‌هاي سياسي وجود دارد، تلاش كرد؟ آيا بستر رفع ريشه‌اي اختلافات امروز وجود دارد؟

اختلافات بين جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي امري طبيعي است. نمي‌توان گفت كه بايد اين اختلافات پايان يابد. به اين دليل كه نگاه هر جناحي به مسائل و مشكلات كشور و راهكارهاي آنها متفاوت است. چيزي كه مشخص است اين كه اگر اختلافي بين جناح‌هاي سياسي شكل بگيرد و در جامعه بروز كند، نخستين چيزي كه متضرر مي‌شود، منافع ملي و امنيت كشور است. بنابراين عقل سليم سياسي ديكته مي‌كند كه براي حفظ آرامش و امنيت كشور و جلوگيري از تنش‌هاي سياسي هر دو جناح بايد خويشتنداري كنند و مانع از ايجاد فضاي پر تنش شوند.

‌ آيا از اين فضا مي‌توان براي ايجاد گفت‌وگوي ملي و جلسات مشترك بين فعالان سياسي و بزرگان دو جناح استفاده كرد؟

در فضاي سياسي امروز كشور كه ما دم از مذاكره با دشمنان‌مان براي حل مسائل مي‌زنيم؛ اولويت دارد كه براي حل مسائل داخلي كشور نيز گفت‌وگو و مذاكره كنيم و مانع از هر گونه تنش بين جريان‌هاي سياسي شويم. اگر مذاكره كردن را به عنوان يك اصل براي حل منازعات سياسي بپذيريم اولويت با حل مشكلات داخلي كشور است. طرف‌هايي كه با همديگر چه بر سر مواضع سياسي و چه بر سر قدرت اختلاف دارند، بايد بپذيرند مي‌توان با مذاكره مشكلات را حل كرد و مانع از هر گونه تنش در صحنه سياسي شد. الان هم به نظر مي‌رسد كه اين آرامش فضاي خوبي است كه برخي از اختلافات با مذاكره و مباحثه حل شود. بر همين اساس مذاكره با تعامل و همكاري و گفت‌وگوي احزاب و جناح‌ها بر سر منافع ملي شدني است.

‌ مهم‌ترين نتايج و اثرات كاهش اختلافات سياسي بين بخش‌هاي مختلف قدرت چيست؟

بدون بستر آرامش و امنيت داخلي نمي‌توانيم مسائل و مشكلات كشور را حل و فصل كنيم. وقتي كه جناح‌هاي سياسي پس از يك رقابت تنگاتنگ رو به رفاقت مي‌آورند و اختلافات را كنار مي‌گذارند، بستر براي فعاليت و تلاش و تحقق وعده‌ها فراهم مي‌شود. حل مشكلات در بستري كه سرشار از تنش است كار سختي است. اين مساله ما را از اهدافي كه بايد دنبال كنيم، باز مي‌دارد.

‌ جدي‌ترين بحران حال حاضر كشور چيست؟

مهم‌ترين مساله در شرايط كنوني تحقق اقتصادي مقاومتي و حل مشكلات معيشتي مردم است و بعد هم مساله اشتغال بايد مورد توجه قرار بگيرد. اين مساله نيازمند عزم ملي است. كاهش نارضايتي مردم از عملكرد مسوولان بايد در دستور كار سياستمداران قرار بگيرد.

‌ اصولگرايان چه نسبتي بايد با دولت دوازدهم داشته باشند؟

همه جناح‌هاي سياسي بايد سعي كنند تا دولت در برنامه‌هايش موفق شود و به شعارهايش جامه عمل بپوشاند. پيروزي دولت، پيروزي ملت خواهد بود. همه جناح‌هاي سياسي بايد تلاش كنند تا موانع از پيش پاي دولت برداشته شود و دولت بتواند مشكلات را حل كند. آقاي روحاني منتخب ملت است و بايد به مشكلات همه مردم توجه كند، نه منويات يك جريان خاص.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون