• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

زيرِ پوست قاچاق سوخت

 ‌ روزانه حدود 3ميليون ليتر فرآورده‌هاي سوختي از استان سيستان و بلوچستان خارج مي‌شود درحالي كه كل گازوييل توزيع‌شده در سطح استان روزانه يك ميليون و 350 هزار ليتر نفت گاز است.
 ‌ نرخ رشد بيكاري در استان سيستان و بلوچستان ۴۰ درصد است كه اين عدد در مناطق مرزي بالاتر است.
 ‌ اين استان از بيكارترين استان‌هاي كشور محسوب مي‌شود. خشكسالي و نبود صنايع اشتغال زا و نيز نزديكي به مرز، مردم را به سمت قاچاق سوخت سوق مي‌دهد.
 ‌ بسياري از روستاهاي كوچك و خانه‌هاي روستاييان در مناطق مرزي بلوچستان به ذخيره‌گاه سوخت تبديل شده‌اند.
‌  سيستان و بلوچستان با داشتن سه درصد جمعيت كشور كه ۳۵ درصد جمعيت آن را افراد زير ۱۶ سال تشكيل مي‌دهند جوان‌ترين استان كشور است.
 ‌ بيكاري، عدم توانمندي و مهارت‌هاي لازم براي اشتغال، خشكسالي، سود قابل توجه ناشي از فروش سوخت، عدم موفقيت طرح فروش سوخت توسط مرزنشينان و تعطيلي بازارچه‌هاي مرزي از جمله دلايل مهمي است كه بسياري از مردم اين استان به ويژه روستاييان را به فروش و قاچاق سوخت سوق داده است.
‌ تعقيب و گريزهاي نيروي انتظامي و سوخت‌برها و تصادف‌هاي جاده‌اي جان بسياري از رانندگان اين وسايل را به خطر مي‌اندازد در حالي كه درصد كمي از سود قاچاق به اين افراد تعلق مي‌گيرد.
 ‌ بخش عمده‌اي از تصادفات جاده‌اي استان به دليل قاچاق سوخت است. در سال 93، 21درصد تصادفات جاده‌اي استان مربوط به قاچاق سوخت بوده است.
 ‌ در ازاي تصادف خودروهاي حامل سوخت قاچاق تعداد 4 نفر فوت مي‌كنند.
 ‌ گاهي نقش حيوانات براي حمل سوخت قاچاق پررنگ‌تر از انسان‌ها است و همين موضوع موجب شده تا اين چهارپايان از قيمت خودرو‌هاي داخلي سبقت گرفته و تا مرز 12 ميليون تومان به خريد و فروش برسند.
 ‌  بررسي خودروهاي عمومي سنگين و مجهز به دستگاه ردياب نشان مي‌دهد كه 67 درصد آنها در استان هيچ فعاليتي نداشته و تنها به قاچاق سوخت مبادرت مي‌ورزند.
 ‌ به گفته مسوولان 80 درصد سوخت قاچاق از ساير استان‌هاي كشور به سيستان و بلوچستان حمل مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون