• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

خبر

ابلاغيه جهانگيري براي كاهش ترافيك در آغاز سال تحصيلي:
تاخير كارمندان تا ساعت  9 صبح مجاز است

اعتماد| با نزديك شدن به آغاز سال تحصيلي و ترافيك‌هاي سنگين نخستين روزهاي مهرماه، شهردار تهران با توجه به افزايش تقاضاي سفر‌هاي شهري وزمان دو هفته‌اي كه براي برقراري كامل سرويس‌هاي مدارس و تنظيم رفت و آمد دانش‌آموزان و والديني كه فرزندان‌شان را به مدرسه مي‌رسانند؛ لازم است، از رييس‌جمهور درخواست كرد تا تاخير كارمندان تا ساعت ۹ صبح از اول تا ۱۵ مهرماه، مجاز شمرده شود و در صورت لزوم به عنوان مرخصي ساعتي منظور شود. درخواستي كه با موافقت دولت همراه شد و باعث شد تا معاون اول رييس‌جمهور نيز طي بخشنامه‌اي چنين اجازه‌اي را صادر كند تا نشان دهد كه تعامل بين شهرداري و دولت تا چه حد مي‌تواند به نظم بخشي شهر كمك كند. اسحاق جهانگيري در متن بخشنامه خود آورده است: «با توجه به آغاز تحصيلي 1397- 1396 و به منظور مديريت تقاضاي سفرهاي شهري و كاهش زمان ناشي از ترافيك سنگين در معابر اصلي و شرياني شهر تهران، كليه دستگاه‌هاي اجرايي و بانك‌هاي شهر تهران مجازند از اول تا پانزدهم مهرماه سال جاري در صورت تاخير كارمندان خود تا ساعت(۹) صبح، تاخير مزبور را مجاز تلقي كنند و در صورت لزوم ساعات تاخير را به عنوان مرخصي ساعتي منظور دارند. اين بخشنامه اما با تفسيرهاي گوناگوني از سوي رسانه‌ها و شبكه‌هاي مجازي روبه‌رو شد به طوري كه در نهايت دبير هيات دولت را وادار به واكنش به اين اظهارنظرها كرد. محسن حاجي ميرزايي با تاكيد براينكه تغيير سيستماتيك و سراسري براي كاركنان دولت در ساعت آغاز به كار ادارات و دستگاه‌هاي دولتي با آغاز بازگشايي مدارس در اول مهرماه صورت نگرفته، گفت: هيچ تغييري در ساعت كار دستگاه‌ها، بانك‌ها و شركت‌ها ايجاد نمي‌شود و صرفا تاخيرات اين دو هفته تا ساعت ۹ مجاز شمرده مي‌شوددبير هيات دولت افزود: در اصل اين بخشنامه يك مساعدت به كارمنداني است كه دانش‌آموز دارند تا رفت و آمد خود و فرزندان‌شان را در روزهاي اول ماه مهر و ترافيك اين روزها مديريت كنند. دكتر محسن پورسيدآقايي معاونت حمل و نقل شهرداري تهران نيز با تاكيد بر اينكه كمك والدين در كاهش ترافيك بسيار موثر است، گفت: خوشبختانه هيات وزيران بحث شناور شدن شروع ساعات كار ادارات را تا 9 صبح قبول كرده است و بخشنامه آن را نيز صادركرده كه اميدواريم تاثيرخوبي را در كاهش ترافيك معابرتهران در روزهاي آغازين سال تحصيلي داشته باشد. همچنين در همين راستا رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ درباره ساعت و نحوه اجراي طرح ترافيك و زوج و فرد در نيمه دوم سال و احتمال تغيير آن گفت: با توجه به اينكه اعمال چنين تغييراتي با مصوبه‌ شوراي ترافيك تهران مقدور است طرح ترافيك و زوج و فرد همچون نيمه نخست سال اجرا خواهد شد.

 

رشد آموزش عالي نامتوازن است

سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اجلاس روساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي با اشاره به اينكه شاخص اعتماد مردم به استادان دانشگاه كاهش يافته است، گفت: امروز مردم ديگر به دانشگاه و اساتيد اعتماد ندارند، در سال ۷۹ اين شاخص بيش از ۷۲ درصد بود، اما در سال ۹۳ به زير ۴۵ درصد رسيد.
هاشمي با اشاره به دستاوردهاي دولت يازدهم در آموزش عالي گفت: با وجود توفيقات قابل توجه در رشد كمي و علمي همچنان آموزش عالي با چالش‌هاي متعددي مواجه است. با رشد نامتوازن و بعضا بي‌ضابطه كمي مجموعه آموزش عالي كشور در دهه گذشته در فاصله سال‌هاي ۸۰ تا ۹۳، تعداد دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور سه برابر شده است. در همين بازه زماني در حالي كه دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي تقريبا دو برابر افزايش يافته‌اند تعداد دانشجويان دانشگاه‌هاي پيام نور چهار برابر، علمي كاربردي ۹ برابر، غيرانتفاعي‌ها ۱۵ برابر و دانشگاه آزاد نيز دو برابر شده است اما سهم دانشگاه‌هاي روزانه دولتي ۱۳ درصد كاهش يافته و در همين مدت سهم مدرسان غير هيات علمي از ۲۲ درصد به ۵۵ درصد افزايش يافته است و نسبت دارندگان مدارج دانشگاهي در ميان بيكاران از حدود ۱۰ درصد به ۴۰ درصد رسيده است. وي افزود: اين كمي‌گرايي در آموزش عالي تبعات سوء فراواني به دنبال داشته كه تاسيس دانشگاه‌هاي بدون كيفيت، رواج مدرك‌گرايي و حتي مدرك فروشي، كاهش آموزش عالي رايگان، افزايش سهم دانشجويان در هزينه تحصيل و افزايش صندلي‌هاي دانشگاه‌ها و تقاضاي مردم و همچنين افزايش تقلب‌هاي علمي و پايان‌نامه‌فروشي، كاهش انگيزه‌هاي تحصيلي و نااميدي دانشجويان و كثرت دانشجويان بيكار و غالبا بي‌مهارت از جمله اثرات سوء كمي‌گرايي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون