• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3911 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور

عددنوشت

افزايش دانشجويان و دانش‌آموختگان
نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1395 نشان مي‌دهد طي سال‌هاي 1390 تا 1395 تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي 5/51 درصد افزايش يافته است. به گزارش مركز آمار ايران، تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي در سال 1395 به 9 ميليون و 638 هزار و 853 نفر رسيده است در حالي كه تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي در سال 1390، شش ميليون و 361 هزار و 291 نفر بوده است. بر اين اساس تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي از سال 1390 تا سال 1395 با رشد سالانه 7/8 درصد در مجموع طي اين پنج سال 5/51 درصد رشد داشته است. نتايج آخرين سرشماري كشور (سال 95) همچنين نشان مي‌دهد در سال 1395 در مجموع 2ميليون و 379 هزار و 165 نفر در مقطع كارداني، پنج ميليون و 820 هزار و 342 نفر در مقطع كارشناسي، يك ميليون و 291 هزار و 384 نفر در مقطع كارشناسي ارشد و 147 هزار و 962 نفر نيز دانش‌آموخته در مقطع دكتري تخصصي در كشور تحصيل مي‌كنند.

كارورزان آماده به كار
ثبت‌نام متقاضيان اشتغال در سامانه كارورزي در حالي ادامه دارد كه وزير كار از واريز اعتبار ۱۰۰ ميليارد توماني براي اجراي اين طرح و نخستين قسط پرداختي به حساب وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي خبر داده است. اين مبلغ يك پنجم كل اعتبار ۵۰۰ ميليارد توماني است كه براي عملياتي كردن طرح كارورزي اختصاص داده شده و آن طور كه وزير كار مي‌گويد با تزريق اين اعتبار، ۱۲۰ هزار كارورز آماده ورود به بازار كار خواهند شد.


به گزارش ايسنا، پيش‌بيني مي‌شود با واريز اعتبار
۱۰۰ ميليارد توماني در مرحله نخست، ‌طرح كارورزي با قوت بيشتري دنبال شود و جنبه عملي‌تري به خود گيرد. معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت كار نيز با اعلام حل محدوديت منابع طرح كارورزي، به ايسنا مي‌گويد: خوشبختانه منابعي كه براي عملياتي كردن طرح كارورزي لازم بود تخصيص پيدا كرده و با اعتباري كه در اختيارمان قرار گرفته اكنون مي‌توانيم قراردادها را ببنديم و افراد وارد كارورزي شوند. به گفته وي، ليست بنگاه‌هاي پذيرنده و كارورزان نيز مشخص شده و در مرحله عقد قرارداد است و به زودي گزارش كاملي از تعداد دقيق افراد ثبت‌نام‌كننده، واحدهاي پذيرنده و كارورز منتشر خواهد شد. او همچنين از ثبت‌نام ۸۰ هزار نفر در طرح كارورزي خبر داده و درباره آمارهاي متفاوتي كه از تعداد ثبت‌نام‌كنندگان در سامانه اعلام و منتشر مي‌شود، مي‌افزايد: اين افراد در حقيقت كساني هستند كه وارد سايت كارورزي شده‌اند اما الزاما شايستگي حضور در طرح را ندارند و كساني كه شايسته هستند و هنوز فيلتر نشده‌اند ۸۰ هزار نفرند. وزارت كار در جريان اجراي طرح كارورزي، اعمال مشوق‌هاي بيمه‌اي براي بنگاه‌هاي پذيرنده را در پيش گرفته تا استقبال كارفرمايان براي جذب كارورزان را افزايش دهد.

افزايش جمعيت شهرهاي جديد
مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد گفت: طي ۱۰ سال اخير نرخ رشد جمعيت در شهرهاي جديد حدود 5/8 برابر نسبت به افزايش جمعيت شهرهاي ديگر بوده است. حبيب‌الله طاهرخاني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در ۱۰ سال اخير سرعت جمعيت‌پذيري شهرهاي جديد افزايش يافته و نرخ رشد جمعيت بين سال‌هاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ به 6/10 رسيده كه نسبت به افزايش جمعيت كل كشور ۱۰ برابر و نسبت به متوسط نرخ رشد شهرهاي كشور 5/8 برابر است. اين نويد خوبي است كه نشان مي‌دهد مجموعه شهرهاي جديد به جمعيت‌پذيري رسيده و مي‌توانيم تا حدودي به اهداف خود دست پيدا كنيم. وي افزود: موضوع مثبت ديگر اينكه ۷ شهر جديد به حدود جمعيت ۱۰۰ هزار نفر رسيده‌اند كه از نظر مباحث شهرسازي جزو شهرهاي ميانه محسوب مي‌شوند. اين هم از لحاظ شهرسازي و هم از لحاظ اقتصادي مفهوم خاصي دارد كه بسياري از فعاليت‌ها در آنها توجيه پيدا مي‌كند و صرفه‌هاي حاصل از مقياس و تجمع در آنها ايجاد مي‌شود. مثلا هم‌اكنون مي‌توان در اين شهرها بيمارستان، ورزشگاه، مجموعه‌هاي تفريحي و پايانه‌هاي حمل و نقل چندمنظوره بزرگ احداث كرد. ايجاد اين خدمات كيفيت زندگي در اين شهرها را بالا مي‌برد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون