• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3911 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور

پشت‌پرده نطق ترامپ

مهدي صولي معاون بين‌الملل حزب موتلفه


ترامپ از تريبون سازمان ملل مطالبي را عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح كرد. به طور طبيعي براي فهم انگيزه و تحليل چرايي اظهارات آقاي ترامپ بايد ابتدا اين سخنراني را با دقت مطالعه كرد. از بين مطالبي كه ترامپ در سخنرانش مطرح كرد سه فراز مهم را مي‌توان تشخيص داد. آقاي ترامپ در بخشي از اظهارات خود تلاش كرد كه ملت‌ها و كشورهاي ديگر را به مقابله با ايران تشويق كند. در فراز ديگري سعي كرد تا القا كند كه ايران امروز در جهان منزوي است.
همچنين به شكل زيركانه‌اي مي‌خواست القا كند كه بين دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران فاصله و تعارض وجود دارد. با توجه به اين سه فراز بايد به چند نكته اشاره كرد. تلاش ترامپ در دو محور اول يعني منزوي نشان دادن كشور و ترغيب ديگر كشور‌ها براي مقابله با ايران آشكارا نشان‌دهنده موفقيت سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران و موفقيت برجام در منزوي كردن و ناتوان كردن امريكا و اسراييل در فرآيند اجماع‌سازي عليه ايران را نشان مي‌دهد.
در سال‌هاي گذشته به وضوح برخي از اظهاراتي كه عليه جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌شد ديگر كشورها نيز همراهي مي‌كردند اما امروز شاهد هستيم در همين مدت كوتاه بعد از بيانات سخنراني آقاي ترامپ و حتي در ساعاتي قبل از آن سخنراني اكثر مقامات كشورهايي كه به نوعي متحد امريكا محسوب مي‌شوند عليه آن موضع گرفتند. اعتراضي كه نسبت به اظهارات آقاي ترامپ گرفته شد، قابل توجه است و بر پايبندي امريكا به برجام را به مثابه يك تعهد بين‌المللي تاكيد كردند.
امريكايي‌ها و آقاي ترامپ سياست خارجي ايران را موفق مي‌دانند و ايران را برنده برجام تلقي مي‌كنند. ديديم كه با عصبانيت صحبت‌هايي جاهلانه، وقيحانه و عوام‌فريبانه عليه كشور مطرح كردند. در مورد تلاشي كه آقاي ترامپ براي القاي دوگانگي بين مردم و دولت جمهوري اسلامي بايد گفت كه ناشي از بي‌اطلاعي او است يا ناشي از عصبانيت او از بالا بودن ميزان مشاركت و همراهي مردم ايران با دولت و نظام خودشان است.
كشور ايران بالا‌ترين ميزان مشاركت در انتخابات را در بين كشورهاي دنيا دارد. طبيعي است كه امريكايي‌ها از اين موضوع عصباني باشند. مردم كشور در صحنه‌ها و عرصه‌هاي مختلف همراهي خود را با دولت و نظام نشان داده‌اند. حتي در مورد رقابت بين جناح‌ها و جريان‌هاي سياسي موضوعات مهمي كه مرتبط با منافع ملي و امنيت ملي است، همه سلايق سياسي در ايران در كنار هم قرار مي‌گيرند.
اين همدلي و وحدت موجب عصبانيت آقاي ترامپ شد و نتيجه آن نيز همان اظهارات غيرمعقولانه‌اش بود. تا جايي كه برخي ديگر از روساي‌جمهور اين نوع اظهارات و ادبيات او را با ادبيات هيتلر مقايسه كنند وحضورش را ظهور هيتلر در عرصه بين‌المللي توصيف كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون