• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3914 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر

خبركوتاه

رونق بازار مسكن با شيب ملايم 

معاون وزير راه و شهرسازي از رونق بازار مسكن با شيب ملايم خبر داد و گفت: كاهش زمان انتظار براي دريافت وام مسكن و افزايش زمان بازپرداخت تسهيلات توسط هيات دولت در دست بررسي است. حامد مظاهريان اظهار كرد: يكي از گروه‌هاي اصلي هدف براي خانه‌دار شدن در برنامه‌هاي وزارت راه خانه اولي‌ها هستند و سياست كلي اين است كه 80 درصد قيمت مسكن از طريق بانك تسهيلات به متقاضيان پرداخت شود و 20درصد هم به صورت نقد آورده آنها باشد. وي با بيان اينكه 260 هزار نفر در صندوق پس‌انداز يكم سپرده‌گذاري كرده‌اند، افزود: نرخ سود تسهيلات صندوق پس‌انداز يكم در بافت فرسوده 8 درصد و در ساير مناطق 5/9 درصد است، هر 6 ماه نيز با هر مقدار پس‌انداز اين مبلغ دوبرابر مي‌شود و كمك مي‌كند فردي كه بيشتر پس‌انداز مي‌كند وام را زودتر دريافت كند. سياست اين است كه ضمن افزايش رقم اين وام و زمان بازپرداخت اقساط افزايش يابد و در عين حال تصميم داريم دوره سپرده‌گذاري وام مسكن از 6 به 5 ماه كاهش يابد. وي ادامه داد: يعني زمان ماندن نقدينگي به جاي12 ماه به 10 ماه كاهش يابد تا خانوار زودتر صاحب خانه شود و از طرفي رونقي باشد براي بخش مسكن. معاون مسكن و ساختمان وزير راه يادآور شد: ‌پيشنهاد وزارت راه براي كاهش زمان انتظار و افزايش زمان بازپرداخت در قالب كارگروهي با حضور بانك مسكن و وزير اقتصاد درحال بررسي است و اكنون در حال سنجش مشكلات بخش بانكي هستند و به اجراي نهايي اين پيشنهاد خوشبين هستيم. مظاهريان با بيان اينكه صندوق پس‌انداز يكم منحصرا مربوط به بانك مسكن است، گفت: تا پيش از اين ديگر بانك‌ها از ورود به ارايه تسهيلات مسكن منع مي‌شدند اما از 2 سال پيش اين ممانعت برداشته شده ولي بانك‌ها حركت جدي نداشتند. معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص افزايش قيمت مسكن در كشور، گفت: بازار با شيب ملايمي حركت مي‌كند و اين نشانه رونق است اگر شيب شديد باشد قطعا به جهش ناگهاني قيمت‌ها مي‌انجامد كه از نظر ما خوب نيست ضمن اينكه تمام تلاش ما اين است كه از رونق بخش مسكن در بخش مصرف دفاع مي‌كنيم نه رونقي كه منجر به سفته‌بازي مي‌شود.

علت اصلي بيكاري فهم غلط دولت از اشتغال
رييس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران با بيان اينكه اشتغال پايدار به سرمايه‌گذاري بلندمدت واقعي نياز دارد و با بخشنامه عملي نمي‌شود، گفت: ‌علت اصلي بحران بيكاري در كشور، بدفهمي دولت از اشتغالزايي است. غلامحسين شافعي در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: اگر براي حل بحران بيكاري تدبيري انديشيده نشود، آسيب‌هاي اخلاقي و اجتماعي زيادي خواهد داشت و ‌علت اصلي مشكلات در اين حوزه، بدفهمي دولت از اشتغالزايي است. رييس اتاق ايران تاكيد كرد: تنها راه برون‌رفت دولت از وضع فعلي، اعتماد مجدد به بخش خصوصي است و زمينه اعتماد بخش خصوصي را هم بايد فراهم كند، چرا كه دولت بدون بخش خصوصي قادر به حل مشكلات نيست. شافعي با بيان اينكه صنعت و توليد صرفا با صدور مجوز رونق نمي‌گيرد، گفت: اگر اقتصاد مقاومتي هدف اصلي كشور است بايد همه قواي سه‌گانه و بخش خصوصي همگرا شوند. وي با اشاره به پايان دوره دو ساله كميسيون‌هاي تخصصي اين اتاق گفت: تمام سوابق تاريخي و تصميم‌هاي دولت در ادوار گذشته نشان مي‌دهد اعتماد بخش خصوصي واقعي به دليل تصميم‌هاي دولت و بي‌تفاوتي‌ در جبران آنها با خدشه روبرو شده است. شافعي ادامه داد: اجراي ناكارآمد برنامه‌هاي خصوصي‌سازي دولت در سال‌هاي گذشته و تصميم‌گيري در دوره درآمدهاي نفتي به سود دولت و ناديده گرفتن بخش خصوصي سبب اين بي‌اعتمادي شده است.

بررسي اعتراض كارگران هپكو و آذرآب در مجلس
سخنگوي كميسيون صنايع مجلس از بررسي موضوع اعتراض كارگران كارخانه‌هاي هپكو و آذرآب اراك در جلسه روز سه‌شنبه اين كميسيون خبر داد. سعيد باستاني در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه ديروز نخستين جلسه مجلس بعد از تعطيلات برگزار شده است، اظهار داشت: نخستين جلسه كميسيون صنايع پس از تعطيلات، در روز سه‌شنبه هفته جاري برگزار مي‌شود كه با توجه به حضور نماينده اراك در كميسيون صنايع، موضوع اعتراض كارگران كارخانه‌هاي هپكو و آذرآب در اين جلسه مطرح و بررسي خواهد شد. وي ادامه داد: بر اساس ميزان پيشرفت موضوع در كميسيون صنايع و اينكه مشكلات ايجاد شده از طريق كميسيون قابل حل باشد يا اينكه نياز به نشست‌هاي بيروني داشته باشيم، موضوع را پيگيري خواهيم كرد و در صورت لزوم با وزير صنعت نيز رايزني‌هايي را انجام خواهيم داد. باستاني تصريح كرد: پيش از تعطيلات مجلس، جلسه‌اي را با وزير صنعت داشتيم كه قرار شد هر سه ماه يك‌بار گزارش مربوط به عملكرد وزارت صنعت در جلسه‌اي با نمايندگان مجلس ارايه و بررسي شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون