• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3915 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر

ادامه از صفحه 9

پيش‌بيني شما از آينده تحولات در عراق چيست؟ به خصوص با توجه به اينكه تمركز نيروها در اطراف كردستان به خصوص بعد از آزادي موصل افزايش يافته است، آيا امكان درگيري يا رويارويي نظامي پس از برگزاري اين همه‌پرسي وجود دارد؟
در اقليم كردستان خيلي وضع پيچيده‌اي وجود دارد. نبايد فراموش كرد كه چنين وضعيتي در موصل هم وجود دارد، در موصل هم اعراب سني به دنبال تشكيل يك اقليم سني در عراق هستند. سياستمداراني در موصل هستند از جمله افراد قدرتمندي مانند طارق هاشمي، اثيل نجيفي و برادرش اسامه نجيفي، رافع العيساوي كساني‌اند كه دنبال تاسيس اقليم سني در عراق با مركزيت موصل هستند، اين افراد از يك طرف با بارزاني روابطي دارند و از سوي ديگر با ايالات متحده امريكا هم روابط نزديكي دارند. من فكر مي‌كنم كه الان براي پيش‌بيني آينده خيلي زود است، اما قطعا نتايج اين همه‌پرسي فقط يك بحران جديد در خاورميانه و عراق پديد مي‌آورد و به لحاظ امنيتي قطعا باعث ايجاد شرايط غيرعادي مي‌شود. 
در حال حاضر چهار حزب عمده در منطقه كردستان فعال هستند، هر چند اين احزاب توانستند بر مساله برگزاري همه‌پرسي نهايتا به توافق برسند، اما سابقه نزاع و درگيري طولاني مدتي چه ميان دو حزب اصلي يعني اتحاديه ميهني كردستان و حزب دموكرات، چه ميان احزاب جديد جماعت اسلامي (كومل اسلامي) و اتحاد تغيير (گوران) با دولت اقليم وجود دارد، فكر مي‌كنيد بعد از برگزاري همه‌پرسي، شرايط سياسي در داخل اقليم چگونه پيش خواهد رفت و اين توافق ميان چهار حزب سياسي اقليم كردستان پابرجا مي‌ماند و آيا مي‌توانند بر استمرار رياست آقاي بارزاني بر اقليم توافق كنند؟
در حال حاضر اختلاف جدي ميان سليمانيه و اربيل وجود دارد، اين اختلاف سبب شد كه نمايندگان سليمانيه از اربيل خارج شوند و الان حق حضور در اربيل ندارند؛ به همين دليل پارلمان در اربيل از انجام جلسه بازمانده است. تمام اين رويدادها به خاطر اختلافات ميان احزاب مختلف از جمله گوران و اتحاديه ميهني با دولت اربيل اتفاق افتاده‌اند. الان بارزاني اگر مي‌خواهد با سليمانيه همكاري كند و دوباره راي آنها را داشته باشد، بايد هزينه گزافي پرداخت كند و عقب‌نشيني‌هاي جدي از سياست‌هاي خود در كردستان انجام دهد. من بعيد مي‌دانم كه گوران و اتحاديه ميهني به سادگي بتوانند با بارزاني كنار بيايند و وارد گفت‌وگو شوند. به خصوص اينكه آقاي برهم صالح كه پيش از اين معاون آقاي جلال طالباني در حزب اتحاديه ميهني بود، يك حزب جديد تاسيس كرده است. بارزاني اگر بخواهد با همه اين مخالفان سياسي همكاري و گفت‌وگو كند بايد از مواضع خود عقب‌نشيني كند و هزينه‌هاي سنگيني پرداخت كند. حتي اگر بارزاني هم حاضر به چنين انعطاف‌هايي بشود، نهايتا مساله اقتصادي اقليم كردستان گريبانگير او خواهد شد و بايد با مسائل اقتصادي كنار بيايد. دو روز پيش ايران مرزهاي هوايي خود بر عراق را بست، تركيه هم همچنان 50-50 است و موضع نهايي خود را در مورد تجارت با كردستان قطعي نكرده است، منتهي موضع ايران و دولت عراق بسيار قوي است و قطعا اقليم كردستان را تحت فشار اقتصادي مي‌گذارد. وضع نفت كركوك و دهوك همچنان مشخص نيست. وضع اقليم كردستان عراق بعد از همه‌پرسي قابل پيش‌بيني نيست، اما نگران‌كننده است و آن‌چيزي كه هدف مردم كردستان از راي‌شان بود، بعيد است كه محقق شود. اين اقدامات باعث مي‌شود كه كردستان عراق از مسير پيشرفت خارج شود، همه پيشرفت‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي طي يك دهه گذشته در كردستان عراق رخ داده است، با اين اقدامات بعيد است كه ادامه پيدا كند و مسير اين منطقه منحرف مي‌شود به اضافه اينكه مشكلات زيادي براي منطقه، دولت و ملت عراق و مردم كردستان ايجاد خواهد شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون