• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3919 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۱ مهر

كتابخانه

كتاب نادر درباره نادر
دوران كوتاه سلطنت نادرشاه افشار در تاريخ ايران كمتر شناخته شده است و معمولا زير سلطه نام بلند نادر و جنگ آوري‌هاي او ظرايف و پيچيدگي‌هاي اين دوره حساس و بحث برانگيز كمتر شناخته شده است.
 درباره نادر و اقدامات او از يكسو به دليل كژخواني‌هاي قاجاريه به عنوان جانشينان بلافصل افشاريه و از سوي ديگر به علت كين‌توزي‌هاي بازماندگان صفويه اطلاعات كمي به جا مانده و از اين حيث آثاري كه زوايايي پنهان از اين دوره را آشكار كند، اهميتي اساسي براي پژوهندگان تاريخ دارد. انتشار جنگنامه نادر كه اثري علمي انتقادي و گزارشي دست اول از اين دوره است، از اين جهت حايز اهميت است. جنگنامه نادر اثري است منظوم كه الماس خان كندوله‌اي آن را سروده است. در اين كتاب، الماس خان اوضاع دوره نادرشاه به ويژه جنگ‌هاي نادر با عثماني‌ها، هندي‌ها و ازبك‌ها را به تصوير مي‌كشد.
الماس‌خان كه برخي از وي به عنوان سردار سپاه نادرشاه نام برده‌اند، در اين جنگ‌ها به ويژه جنگ با عثماني حاضر بوده است و به اين دليل توانسته تصويرهاي واقعي و دقيقي از جنگ‌هاي نادر با عثماني‌ها ارايه دهد. هر چند كه الماس‌خان، به دليل اينكه يكي از پيشگامان سرودن شاهنامه‌هاي هورامي است، گاه در اين كتاب و به ويژه در جنگ‌ها از تصويرهاي حماسي و اسطوره‌اي هم استفاده كرده است. با وجود اين، كتاب حاضر، اثري مهم درباره دوره افشاريه است كه در مقايسه با دوره‌هاي صفوي و قاجار، آثار و مكتوبات محدودي از آن دوره بر جاي مانده است.

هنر و سياست
هنر همواره در طول تاريخ نسبتي با سياست داشته است، چرا كه امر هنري قدرت خاص خود را توليد مي‌كند و سياست نيز عرصه قدرت است و در نتيجه اين دو با يكديگر هم پوشاني‌هايي پيدا مي‌كنند، گاه اين سياست است كه از هنر بهره مي‌گيرد و گاه اين هنر است كه به طرق مختلف در عرصه سياست اثرگذار است. كتاب قدرت هنر نوشته بوريس گرويس همين رابطه را مورد بررسي قرار مي‌دهد. در اين كتاب نويسنده جنبه‌هاي متفاوت تاثير و تاثر هنر و قدرت بر يكديگر را بررسي مي‌كند و به ويژه نشان مي‌دهد كه چگونه در عصر مدرن با تحول مفهوم هنر از يكسو و تغيير و دگرگوني در ماهيت قدرت و شيوه‌هاي اثرگذاري آن از سوي ديگر، هنرمندان به سوژه‌هاي موثر در قدرت بدل مي‌شوند. نويسنده در اين كتاب به دگرگوني و تحول مفهوم هنر و مصاديق آن در عصر جديد اشاره مي‌كند.  

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون