• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 9220 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهر

نگاهي به جهان معلمي به بهانه روز جهاني معلم

غزل لطفي مترجم

 

 

معلمان در تمام دنيا از جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند كه در اينجا به بررسي نحوه گزينش و جايگاه معلمان در چند كشور جهان مي‌پردازيم.
فنلاند:فنلاند موفق‌ترين كشور دنيا از نظر سيستم آموزشي است. معلمان اين كشور از ميان 10 درصد عالي‌ترين فارغ‌التحصيلان ارشد دانشگاه‌ها برگزيده مي‌شوند. معلمان فنلاندي در طول يك روز فقط چهار ساعت به تدريس مي‌پردازند و هر پانزده روز (ماهي دو بار) هم بايد در كلاس‌هاي آموزش ضمن خدمت شركت كنند. شغل معلمي از شغل‌هاي بسيار پردرآمد در كشور فنلاند است و تعداد زيادي از افراد متقاضي اين شغل هستند. از نظر فنلاندي‌ها تربيت نيروي انساني يكي از مهم‌ترين اهداف پيشرفت است و به همين علت هزينه براي آموزش و تربيت معلم را آينده‌نگري براي پيشرفت كشورشان مي‌دانند.
ژاپن: ژاپن بعد از جنگ جهاني دوم با هدف تربيت نيروي متخصص شروع به تربيت معلم كرد و با تاسيس دانشكده‌هاي تربيت معلم، معلمان متخصص را به كلاس‌هاي درس فرستاد تا با آموزش دانش‌آموزان بتواند آينده كشور خود را بسازد.
در ژاپن معلمان تنها با داشتن مدرك دانشگاهي نمي‌توانند به عنوان معلم سر كلاس درس بروند و حتما بايد در دوره‌هاي آموزش معلم شركت كنند و پس از موفقيت در اين دوره‌ها كار خود را شروع مي‌كنند. معلمان داراي درآمد نسبتا بالايي و از احترام و جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند.
كانادا: در كانادا پس از پايان تحصيلات دانشگاهي، يك سال آموزش تخصصي جهت تدريس در مدارس ضروري است كه پس از گذراندن اين دوره مي‌توانند به مراكز آموزشي ايالت مورد نظر خود مراجعه كنند و در صورتي كه دوره‌هاي گذرانده شده براي آن ايالت كافي باشد، مي‌توانند كار خود را شروع كنند. دولت كانادا در تمام دوره كار معلمان در حال ارزيابي و سنجش است و به طور مداوم دوره‌ها و كلاس‌هاي مختلفي را براي معلمان برگزار مي‌كند تا معلمان اين كشور اطلاعات خود را به‌روز كنند. حقوق معلمان كانادايي در ايالت‌هاي مختلف متفاوت است.
سنگاپور: در سنگاپور همه افرادي كه متقاضي شغل معلمي هستند بايد در موسسه ملي آموزش تحصيل كنند. اين موسسه زير نظر وزارت آموزش اين كشور است و تمام بودجه تحصيل هم برعهده وزارت آموزش است. حقوق معلمان در سنگاپور هم‌اندازه حقوق بقيه شغل‌ها است.
كره جنوبي: دو نوع موسسه در كره جنوبي به تربيت معلمان مي‌پردازد:
1- موسسه تربيت معلمان براي دوره ابتدايي
2- موسسه تربيت معلمان براي دوره‌هاي دبيرستاني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون