• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

گزارش «اعتماد» از چالش اخير فعال در فضاي مجازي ايران و جهان

«ري- استارت» به جان اموال عمومي مردم افتاد

اعتماد| «يه ساعت تو چنل حسيني بودم و فيلمارو مي‌ديدم چيزي از هدف و انگيزه نميگن فقط ميرن شيشه خرد مي‌كنن فازتون چيه دقيقا؟» اين توييت را آرمان بعد از انتشار اخبار مربوط به حمله به مسجد جواد الائمه در تهران منتشر كرد. حمله‌اي كه اعضاي كمپين ري استارت ترتيب دادند و ويديوي آن را در فضاي مجازي منتشر كردند. اين كمپين را فردي هدايت مي‌كند كه براي ايراني‌ها چهره‌اي شناخته شده است؛ مجري برنامه‌هاي سرگرمي صدا و سيما كه تا قبل از مهاجرتش در سال 84، به عنوان چهره‌اي شناخته شده در تلويزيون، برنامه‌هاي مختلفي اجرا مي‌كرد.
 «چالش سنگ»، «قوانين تصوف»، «گارد ويژه»، تعابير و اسم رمزهايي است كه در هفته‌هاي اخير محرك اقداماتي شده كه آخرين نمونه آن حمله به مسجدي درتهران بود. اتفاقي كه هم بازتاب در رسانه‌ها داشت و هم منجر به واكنش نهادهاي انتظامي شد. روز گذشته سردار رحيمي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ در واكنش به اين اتفاقات گفت: «همانطور كه مي‌دانيد بر اثر هيجاناتي كه در فضاي مجازي ايجاد شده عده‌اي اقدام به تخريب شيشه چند بانك كردند كه بعد از شروع اين ماجرا پليس وارد عمل شد» سردار رحيمي همچنين با ذكر اين نكته كه آتش سوزي مسجد جوادالائمه نيز در راستاي همين تحركات بوده اما فعلا امكان توضيح بيشتر در اين رابطه وجود ندارد، گفت: «قطعا با اغماض و عطوفت اسلامي با اينها برخورد مي‌شود و به احتمال زياد همه آزاد مي‌شوند كه اكثرا جوانان هيجان زده زير ٣٠ سال بودند.»
اين اتفاق واكنش‌هاي زيادي در ميان كاربران شبكه‌هاي اجتماعي داشت؛ ركسانا هم در توييتش نگاهي به گذشته دارد و مي‌نويسد: «چه فرقي‌ست بين كسي كه سينما ركس رو سوزاند و كسي كه به اسم آزادي‌خواهي شيشه شكست و به اموال عمومي آسيب رساند؟»‌ ايمان هم از زاويه ديگري به اين جريان نگاه مي‌كند و معتقد است: «بايد جدي بگيريم كه تو اين جامعه، كسايي تحت تاثير ري استارت مي‌رن شيشه بانك مي‌شكنن و مسجد آتيش مي‌زنن. خيلي بايد جدي بگيريم.» اما نگاه بسياري از كاربران به اين اتفاق از زاويه طنز بود و به سريال خانه سبز و جمله معروف: «خواب خوشي داشته باش، با پر رويي با ما باش» اشاره مي‌كنند و معتقدند چنين جريان‌هايي عمر بلندي ندارند.
اما در فيلمي كه اخيرا بازديدش داغ شده چه مي‌گذرد؟
عده‌اي با اسپري روي ورودي مسجد نام «‌ري- استارت» را مي‌نويسند و بعد هم اقدام به آتش زدن در مسجد مي‌كنند. برخي رسانه‌ها پس از انتشار اين ويديو نوشتند اين اقدام توسط عده‌اي از جوانان صورت گرفته كه تحت تاثير گروه‌هاي شيطان‌پرستي قرار گرفته‌اند. اما بلافاصله عوامل اين گروه در توييتر، ويديويي را منتشر و اعلام كردند «‌ما آتش‌افروز هستيم، نه شيطان‌پرست»
مجري سابق همچنين با شعار‌ «ترسو ري استارتي نمي‌شود» در فضاي مجازي در حال تبليغ تفكرات خود است، هر چند هنوز عده‌اي اعمال او را دور از تعقل مي‌دانند، اما عده‌اي هم با هيجان اقدام به تخريب اموال عمومي مي‌كنند و تصاويري از اين اقدام خود تهيه و منتشر مي‌كنند. شيشه‌هاي ايستگاه اتوبوس و مترو و بانك با ضربات سنگ‌هايي كه دورشان كاغذي با نام «ري استارت» پيچيده شده پايين مي‌ريزند.
در كنار تمام واكنش‌هايي كه به تحركات اخير شاهد آن هستيم، برخي معتقدند اين تاكيد بر استفاده از فضاي مجازي و تلگرام توسط اين كمپين مي‌تواند منجر به محدويت‌هاي بيشتري در استفاده كاربران ايراني از اين شبكه‌ها شود. در ماه‌هاي اخير مسوولان مرتبط با حوزه فضاي مجازي با استناد به استفاده داعش از تلگرام براي سازماندهي حمله به مجلس در خرداد ماه گذشته، خواهان فيلتر شدن اين شبكه و اعمال محدوديت‌هايي در استفاده از اين شبكه شده‌اند و اين فرضيه چندان هم دور از ذهن نيست كه اقدامات اخير سازماندهي شده در كمپين ري‌استارت هم باز بهانه‌اي براي تشديد محدوديت براي كاربران فضاي مجازي در ايران شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون