• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3928 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر

متوسط دخل و خرج پنج ساله خانوار

مقايسه وضعيت بودجه خانوار نشان مي‌دهد در پنج سال گذشته همواره هزينه خانوارها بيش از درآمد ماهيانه آنها بوده است.
بررسي و مقايسه ميزان بودجه اعم از درآمد و هزينه خانوار در مناطق شهري كشور از سال ۱۳۹۰ تاكنون حاكي از آن است كه متوسط «درآمد ماهيانه» خانوار از حدود يك ميليون و ۳۹۳ هزار تومان در سال ۹۰ به حدود ۳ ميليون و ۲۶۹ هزار تومان در سال ۹۵ افزايش يافته است؛ در عين حال «هزينه ماهيانه» خانوار از حدود يك ميليون و ۴۴۹ هزار تومان به بيش از ۳ ميليون و ۲۷۵ هزار تومان در سال گذشته رسيد.
نگاهي به آمار بانك مركزي و بررسي ميزان درآمد- هزينه خانوار به تفكيك هر سال نشان مي‌دهد، «متوسط درآمد سالانه» يك خانوار شهري در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶ ميليون و ۷۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان و «متوسط هزينه سالانه» نيز ۱۷ ميليون و ۳۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. اين آمار نشان مي‌دهد هر خانوار ايراني در سال ۹۰ در ازاي درآمد ماهيانه يك ميليون و ۳۹۳ هزار تومان، به ميزان يك ميليون و ۴۴۹ هزار تومان هزينه داشته است. يعني درآمد خانوار نسبت به هزينه منفي بوده است.
همچنين در سال ۱۳۹۱ متوسط درآمد ناخالص سالانه خانوار به حدود ۲۰ ميليون و ۹۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان و درآمد ماهيانه به يك ميليون و ۷۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسيد؛ در مقابل نيز متوسط هزينه سالانه خانوار حدود ۲۱ ميليون و ۶۵۴ هزار تومان و هزينه ماهيانه يك ميليون و ۸۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود.
مشاهدات آماري از وضعيت بودجه خانوار در سال ۱۳۹۲ نيز حكايت از آن دارد كه متوسط درآمد سالانه خانوار در اين حدود ۲۷ ميليون و ۶۸۶ هزار و ۷۰۰ تومان و متوسط هزينه سالانه نيز ۲۸ ميليون و ۴۴۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد. به عبارتي هر خانوار ايراني در ازاي درآمد ماهيانه ۲ ميليون و ۳۰۷ هزار توماني، حدود ۲ ميليون و ۳۷۰ هزار تومان هزينه كرده است.
در سال ۱۳۹۳ نيز هزينه خانوار همچنان بيش از درآمد بود؛ به طوري‌كه متوسط درآمد سالانه خانوار حدود ۳۱ ميليون و ۳۸۲ هزار تومان و در مقابل متوسط هزينه سالانه خانوار ۳۲ ميليون و ۸۷۶ هزار تومان بود؛ به اين معنا كه درآمد ماهيانه خانوار در اين سال ۲ ميليون و ۶۱۵ هزار تومان و هزينه ماهيانه خانوار ۲ ميليون و ۷۳۹ هزار تومان برآورد شد. اما در سال ۱۳۹۴ ميزان درآمد و هزينه خانوار برابر بود؛ به طوري‌كه هر خانوار ايراني در اين سال در ازاي ۲ ميليون و ۹۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان درآمد، معادل ۲ ميليون و ۹۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان هزينه كردند كه مي‌توان گفت در سال ۱۳۹۴ ميزان دخل و خرج خانوار برابر شد.
متوسط درآمد سالانه خانوار در سال ۱۳۹۴ نيز، معادل ۳۵ ميليون و ۲۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان و متوسط هزينه سالانه ۳۵ ميليون و ۲۶۵ هزار و ۱۰۰ تومان برآورد شد. در نهايت در سال ۱۳۹۵ مجدد بين متوسط درآمد و متوسط هزينه خانوار يك شكاف اندك ايجاد شد؛ درحالي كه در اين سال متوسط درآمد سالانه حدود ۳۹ ميليون و ۲۳۷ هزار تومان بود اما ميزان هزينه سالانه به ۳۹ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان افزايش يافت. با اين حال درآمد ماهيانه هر خانوار به طور متوسط در سال گذشته ۳ ميليون و ۲۶۹ و ۸۰۰ تومان و هزينه ماهيانه نيز ۳ ميليون و ۲۷۵ هزار تومان بود. با اين حال بررسي آمار پنج‌ساله دخل و خرج خانوار در نيمه دهه ۹۰ نشان مي‌دهد هرچند به طور طبيعي سالانه ميزان درآمد و هزينه خانوار رشد داشت، اما در هر سال ميزان هزينه همواره بيش از درآمد بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون