• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3930 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۴ مهر

عددنوشت

صادرات لبنيات

 معاون وزير جهاد كشاورزي از برآورد صادرات بيش از يك ميليون تني لبنيات تا پايان امسال خبر داد و گفت: صادرات اين محصولات ركورد تاريخ كشاورزي ايران را زده است. حسن ركني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: توليد محصولات پروتييني در شرايط كنوني در وضعيتي قرار دارد كه نياز بازار را تامين مي‌كند و به دنبال رونق دادن و تقويت صادرات است تا ضمن ارزآوري بيشتر بازار داخلي را بتوانيم از اين طريق به نفع توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان تنظيم كنيم. وي با بيان اينكه پيش‌بيني و برآورد وزارت كشاورزي براي صادرات شير و لبنيات حدود يك ميليون تن در سال جاري است، افزود: حدود ۱۰۰ هزار تن شير و انواع لبنيات در هر ماه به كشورهاي مختلف صادر شده است كه طي پنج‌ماهه امسال بيش از ۵۰۰ هزار تن صادرات داشتيم كه در تاريخ كشاورزي ايران چنين اتفاقي سابقه نداشته است كه البته در نيمه ابتدايي امسال اين رقم بيشتر شده است، اما نتوانستيم آمار دقيق آن را از گمرك دريافت كنيم.

 افزايش درآمدهاي گمركي
گمرك ايران از ركوردشكني درآمدهاي گمركي در شش‌ماهه نخست سال جاري خبر داد و اعلام كرد: درآمدهاي گمركي در شش‌ماهه نخست سال جاري ۳۷درصد افزايش داشته است. مجموع درآمدهاي گمركي در نيمسال اول سال جاري به ۱۵۸ هزار ميليارد و ۸۳۵ ميليون ريال رسيد كه از اين ميزان ۱۰۴ هزار و ۶۲ ميليارد ريال از محل حقوق ورودي و ۵۴ هزار و ۷۷۳ ميليارد ريال از محل عوارض و ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي وارداتي اخذ شده است. بر اساس اين گزارش، بدون در نظر گرفتن درآمدهاي حاصل از واردات خودرو، عملكرد درآمدي گمرك ايران نشان مي‌دهد كه درآمدهاي گمركي از محل حقوق ورودي ساير كالاها ۳۷درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است.


حدمجاز مصرف شكر
وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم توجه بر سلامت نان، گفت: در برخي موارد شاهد استفاده از جوهر قند با همين عنوان يا با عنوان مخمر در نان هستيم كه بخشي از بيماري‌هاي گوارشي مردم به همين دليل است. سيدحسن هاشمي با بيان اينكه بخش زيادي از گرفتاري‌هاي ما در حوزه فرآورده‌هاي غذايي قاچاق است، افزود: يكي از تاكيدهاي ما كاهش مصرف نمك بود كه خوشبختانه توانستيم ميزان آن را كاهش دهيم. در شكر نيز بايد اقدامي انجام دهيم. چرا كه روزانه ۸۵ گرم شكر مصرف مي‌كنيم. اين در حالي است كه حداكثر ميزان مصرف شكر در روز بايد ۶۰ گرم باشد و اين يعني اينكه ما بايد ميزان مصرف شكر را در كشور ۲۵ درصد كاهش دهيم. به دليل مصرف زياد شكر است كه كودكان‌مان چاقند و بيش از ۴۵ درصد از مردم كشور نيز اضافه وزن دارند. اگر ۸۰ درصد مرگ ايرانيان به دليل بيماري‌هاي غيرواگير است، اين يعني ما بايد در سبك زندگي و تغذيه خود تجديدنظر كرده و نمك، شكر و روغن كمتري مصرف كنيم.

 

هزينه هر پناهجو
يك كارشناس حوزه كار مي‌گويد در حالي كه سازمان‌هاي بين‌المللي براي هر پناهجو يك دلار به ايران پرداخت مي‌كنند، دولت چهار دلار براي هر پناهجو خرج مي‌كند. او با بيان اينكه مهاجرين غيرقانوني ماليات و عوارضي عايد دولت نمي‌كنند از بازرسان كار خواست كه برابر قانون با به‌كارگيري نيروي كار مهاجر در فرصت‌هاي شغلي برخورد جدي و بازدارنده‌اي داشته باشند و كارفرمايان ايراني هم صرف‌نظر از سودجويي شخصي از به كارگيري افاغنه خودداري و آنها را به بازگشت به وطن‌شان وادار كنند. زهرا ممتازقمشه‌اي در گفت‌وگو با ايسنا، در ارزيابي حضور و اشغال فرصت‌هاي شغلي در ايران توسط اتباع بيگانه گفت: طبق آمار رسمي كه وزارت كشور اعلام كرده بيش از ۳ ميليون مهاجر در ايران زندگي مي‌كنند كه از اين تعداد ۲ ميليون ۵۰۰ هزار افغانستاني و بقيه از معاودين عراقي، مهاجران پاكستاني، لبناني و ۶ هزار نفر هم پناهجوي سوري هستند ولي بخش اعظمي از مهاجرين افغانستاني هستند كه توجه ما را جلب مي‌كنند.

تسهيلات رونق توليد
معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جاري 300 هزار ميليارد ريال تسهيلات براي طرح‌هاي نيمه‌تمام، نوسازي آنها و تامين سرمايه در گردش تخصيص يافته است. محسن صالحي‌نيا تصريح كرد: براي طرح‌هاي كوچك و متوسط با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد 100 هزار ميليارد ريال مشخص شده است. براي بازسازي و نوسازي 5000 واحد توليدي و صنعتي در كشور نيز 100 هزار ميليارد ريال تخصص يافته تا واحدهاي صنعتي با دريافت اين تسهيلات نسبت به تكميل ماشين‌آلات، به روز رساني خطوط توليد و كاهش مصرف انرژي و افزايش توان رقابتي خود اقدام كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون