• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3930 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۴ مهر

گزارش «اعتماد» از حذف نابهنگام باشگاه‌هاي عربستان از ليگ قهرمانان آسيا

خطر بيخ گوش فوتبال ايران

گروه ورزش

عربستان فصل آينده تنها با دو تيم در ليگ قهرمانان آسيا شركت مي‌كند. اين شايد شوكه‌كننده‌ترين خبر فوتبال غرب آسيا باشد. عربستان كه هميشه به داشتن رابطه خوب با فدراسيون فوتبال آسيا مشهور بود، حالا به دليل قوانين سختگيرانه‌اي كه AFC وضع كرده بايد با هفت باشگاه خود در ليگ قهرمانان آسيا خداحافظي كند، چرا كه آنان نتوانسته‌اند مجوز‌هاي لازم براي كسب پروانه حرفه‌اي بودن را كسب كنند و اين يعني حضور تنها دو تيم در ليگ قهرمانان آسياي ۲۰۱۸. اين درحالي است كه عربستان همواره در سال‌هاي گذشته در ليگ قهرمانان آسيا صاحب چهار نماينده بوده.
از دوازده باشگاه سعودي حاضر در ليگ عربستان كه درخواست جواز حضور در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا را داده بودند، تنها ۵ باشگاه‌ توانستند آن را دريافت كنند. در ميان محروم شده‌ها سه تيم بزرگ عربستان يعني الاتحاد، النصر و الشباب هم حضور دارند كه به دليل بدهي مالي شانس حضور در ليگ قهرمانان آسيا را از دست داده‌اند.
در واقع الهلال و الاهلي كه تيم‌هاي اول و دوم ليگ عربستان شدند، ۲ سهميه مستقيم سعودي‌ها به ليگ قهرمانان آسيا شدند و تيم النصر و الاتحاد نيز تيم سوم و چهارم شدند. با توجه به اينكه الهلال قهرمان جام حذفي اين كشور شد سهميه الهلال به تيم النصر رسيد در نتيجه تيم‌هاي الهلال، الاهلي و النصر ۳ سهميه مستقيم و الاتحاد پلي آف عربستان شد كه با اين وضعيت دو تيم النصر و الاتحاد از اين مسابقات محروم شدند. جالب است بدانيد اين‌بار دوم است كه كنفدراسيون فوتبال آسيا تيم پرافتخار الاتحاد را از حضور در ليگ قهرمانان آسيا محروم مي‌كند.
باشگاه‌هاي الاهلي، الهلال، الفتح، القادسيه و الفيصلي ۵ باشگاهي هستند كه مي‌توانند در ليگ قهرمانان آسيا به ميدان بروند اما بر اساس اعلام كميته برگزاري اين رقابت‌ها تيم‌هاي النصر، الاتحاد، الرائد، الشباب، التعاون، الاتفاق و الباطن نمي‌توانند در اين رقابت به ميدان بروند. محمد السليم، رييس كميته صدور مجوز براي باشگاه‌هاي سعودي دليل اصلي محروميت اين دو باشگاه بزرگ عربستان را مشكلات مالي و بدهي‌هاي اين دو باشگاه عنوان و اعلام كرد كه با اين وضعيت عربستان تنها با ۲ نماينده در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا حضور پيدا خواهد كرد. البته اين باشگاه‌ها مي‌توانند با ارسال نامه اعتراض‌آميز به كميته استيناف AFC شانس خود را براي حضور در ليگ قهرمانان امتحان كنند.
زنگ خطر براي باشگاه‌هاي ايراني
صادر نشدن پروانه حرفه‌اي هفت باشگاه عربستاني يك اخطار جدي به فوتبال ايران است. عربستان در شرايطي سال آينده تنها با دو نماينده در ليگ قهرمانان شركت مي‌كند كه با وجود تمام روابط حسنه‌اش با كنفدراسيون آسيا تن به قوانين سختگيرانه مالي و حرفه‌اي اين كنفدراسيون داده و اين براي فوتبال ايران كه در چند سال گذشته با سندسازي سعي در كسب پروانه حرفه‌اي باشگاه كرده، مي‌تواند بزرگ‌ترين زنگ خطر باشد. پرسپوليس و استقلال دو باشگاه بزرگ ايراني هستند كه بدهي‌هاي‌شان حالا به فيفا و ‌AFC هم رسيده.
همين هفته بود كه اعلام شد اميرحسين صادقي، بازيكن سابق استقلال يك شكايت ديگر عليه باشگاه آبي‌هاي تهران در كنفدراسيون آسيا باز كرده تا طلب‌هاي خود از اين باشگاه را بگيرد. اين سومين شكايت نزد‌ AFC بعد از شكايت آندرانيك تيموريان و كاوه رضايي است. حالا مشخص نيست آيا پرسپوليس و استقلال هم مي‌توانند فصل آينده در ليگ قهرمانان آسيا حضور داشته باشند يا خير. به گفته سهيل مهدي، رييس كميته حرفه‌اي‌سازي سازمان ليگ، AFC هر روز مدارك جديدي مبني بر بدهي‌هاي تيم‌هاي ايراني به افراد حقيقي و شركت‌ها را به ايران ارسال مي‌كند؛ افرادي كه به دلايل مختلف موفق به تسويه بدهي خود نشده و حال از فرصت پيش آمده به دنبال طلب‌هاي خود از تيم‌هاي پرهواداري چون استقلال، پرسپوليس، تراكتورسازي و البته نفت تهران هستند كه با كوهي از بدهي، احتمالا شانس كمي براي حضور در مسابقات فصل بعد ليگ قهرمانان آسيا داشته باشند. سهيل مهدي پيش از اين در گفت‌وگو با راديو ورزش درخصوص تعداد باشگاه‌هايي كه موفق به دريافت مجوز حرفه‌اي خواهند شد، گفت: «اگر ۵۰ درصد از باشگاه‌هاي ما مجوز بگيرند خيلي خوب است. با توجه به قراردادي كه AFC با شركت تخصصي مميزي در اروپا بسته است؛ نظارت‌ها در حد اروپا است و راضي كردن مميزها خيلي سخت شده است.»
نوبت ما هم مي‌رسد
ديروز به كليه كارمندان سازمان ليگ دستور داده شد جز با سايت سازمان، با هيچ رسانه‌اي گفت‌وگويي در خصوص آينده باشگاه‌هاي ايراني در آسيا نشود؛ تصميمي درست در روزهاي حساس. گفت‌وگوي خبرنگار  اعتماد  با يكي از منابع موثق در فدراسيون فوتبال حاوي اطلاعات تازه بود. او كه بدون ذكر نام، حاضر به گفت‌وگو شد، اعلام كرد: «حدود 15 روز ديگر براي ارسال مدارك زمان وجود دارد و احتمالا 10روز هم بررسي و رسيدگي مدارك زمان مي‌برد. بعد از آن راي كميته صدور مجوز حرفه‌اي صادر مي‌شود» او ادامه داد: «اتفاقي كه براي باشگاه‌هاي عربستان افتاد، نشان مي‌دهد AFC با هيچ كشوري شوخي ندارد. ما مدارك 16باشگاه ليگ برتري را داده‌ايم و پيش‌بيني‌مان اين است كه 8 باشگاه تاييد شوند» او درباره نفت طلاييه تهران به عنوان قهرمان جام‌حذفي و نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا هم گفت: «تا امروز هيچ مدركي از اين باشگاه به فدراسيون نرسيده است. البته 15روز فرصت است اما با اين روند بعيد است بتوانند مجوز را دريافت كنند و احتمالا از آسيا حذف شوند» البته درباره باشگاه‌هايي نظير پرسپوليس و استقلال هم حرف‌وحديث بسيار است؛ بدهي‌هاي فراوان و آينده مبهم. كارمند فدراسيون فوتبال اما اعتقاد ديگري دارد: «اين‌طور نيست به صرف بدهي، باشگاه‌ها حذف شوند. كنفدراسيون فوتبال آسيا سه مرحله را درنظر مي‌گيرد. ابتدا پرداخت و تسويه‌حساب، راه‌حل دوم هم توافق و درنهايت صدور حكم در دادگاه‌هاي ورزشي كه موردنظر آنها باشد. يعني اگر پرونده‌اي در CAS يا كميته انضباطي باشد، تا راي صادر نشود، بدهي به حساب باشگاه به عنوان نمره منفي محسوب نمي‌شود. براي همين، پيش‌بيني بنده اين است كه 8 باشگاه ايراني مجوز حرفه‌اي را دريافت خواهند كرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون