• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3933 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۷ مهر

آخر هفته با آلبوم «فروغ»

فروغ، عليرضا قرباني و «پادشاه فصل‌ها»

ندا آل‌طيب

 

براي ما ايراني‌ها كه شعر و ادبيات با تن و جان‌مان آميخته است، خواندن و شنيدن شعر هر يك از شاعران‌مان در هر زماني لذت‌بخش است و اگر در فصل خزان باشد و «پادشاه فصل‌ها» كه لذتي صدچندان دارد. حال اگر خواننده‌اي مانند عليرضا قرباني شعرهايي از فروغ فرخزاد را بخواند، كه اين حظ و خوشي، باز هم بيشتر خواهد شد.
عليرضا قرباني، خواننده محجوب و محبوب موسيقي سنتي، شعر بسياري از شاعران كلاسيك و ترانه‌سرايان معاصر را خوانده است؛ از مولانا و حافظ تا ترانه‌سرايان معاصر همچون مسعود كلانتري و البته كه نام او به نوعي با نام زنده‌ياد افشين يداللهي گره خورده است. قرباني كه مدت‌ها علاقه‌مند بود تا فرصتي دست دهد و براي نخستين بار سراغ فروغ فرخزاد هم برود و شعرهايي از اورا بخواند، بهار امسال به اين انتظار پاسخ داد و آلبومي را روانه بازار كرد كه تنها نام شاعر را بر خود داشت؛ «فروغ»؛ او نام اين آلبوم را از شعري به همين نام از فروغ فرخزاد گرفته بود. هرچند در اين آلبوم به جز شعرهاي فروغ، شعر شاعران ديگري هم هست؛ شعرهايي مانند «خرقه رقصان»، «جام صبوحي»، «ميخانه در افتاده»، «بيداد» از مولانا، «مستانه مي‌گريزي» از مسعود كلانتري و چند شعر هم از عليرضا كليايي با نام‌هاي «سجده عقل»، «بي‌قرار» و«شهره شهر».
با اين وجود گروه سازنده علاقه‌مند بودند اين آلبوم به نام «فروغ» باشد. خواننده موسيقي سنتي به جز شعر «فروغ»، شعر ديگري را هم از بانوي شاعر انتخاب كرد؛ «عاشقانه» و در طرح جلد اين آلبوم يادداشتي را براي مخاطبانش با اين مضمون نوشت: «آنچه فروغ فرخزاد را همانند نامش درخشان مي‌سازد، پيوند مناسبي است كه بين ادبيات كهن و شعر معاصر برقرار كرده. بيان احساساتش به ما نزديك‌تر است اما اصالت و هويت خود را حفظ كرده. چيزي كه شايد اين روزها ما نيز در موسيقي درحال تجربه آن هستيم، رسيدن به زباني تازه با حفظ مفاهيم غني موسيقي ايراني براي روايت داستاني كه هر زمان، دغدغه مشترك بشر بوده.
چنان كه حضرت حافظ مي‌فرمايد:
يك قصه نيست غم عشق و اين عجب
كز هر زبان كه مي‌شنوم نامكرر است»
در ساخت اين آلبوم، سامان صميمي به عنوان آهنگساز، قرباني را همراهي كرد و تهيه‌كنندگي اين اثر بر عهده موسسه فرهنگي هنري «آهنگ اشتياق» است.
قرباني مدتي بعد از انتشار اين آلبوم، كنسرتي را به همين نام در تالار وحدت برگزار كرد. كنسرتي كه با استقبال تماشاگران و علاقه‌مندان او برپا و تمديد هم شد. از آنجا كه برگزاري اين كنسرت با توهين به حسن روحاني، رييس‌جمهوري در روز قدس همزمان شد، قرباني در يكي از شب‌هاي برپايي همين كنسرت، اين بي‌حرمتي را برنتابيد و به عنوان نماينده‌اي از هنرمندان، تمام قد از رييس دولت تدبير و اميد حمايت كرد. او كه سال 92 در همين تالار وحدت در نخستين ديدار رييس‌جمهوري با هنرمندان قطعاتي را اجرا كرده بود، اين‌بار حمايت تام و تمام خود را از او اعلام كرد.
در ساخت آلبوم «فروغ»، بهنام ابوالقاسم با نوازندگي پيانو، ميلاد محمدي به عنوان نوازنده تار و شور انگيز، پدرام فريوسفي و ميثم مروستي، پانيذ فريوسفي با نواختن ويولن و ويولا، نيلوفر محبي و محسن عبادي به عنوان نوازندگان ويولن، نوازنده ويولن و ويولا، آتنا اشتياقي نوازنده ويولنسل و كنترباس، رضا فرهادي به عنوان نوازنده كنترباس، زكريا يوسفي با نواختن كاخن، كوزه و دف بندير در كنار گروهي ديگر از نوازندگان، آواز عليرضا قرباني را همراهي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون