• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3935 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر

«ديپلمات آب»، گزينه وزارت نيرو شد

گروه اقتصادي

رييس‌جمهور در نامه‌اي به رييس مجلس شوراي اسلامي، رضا اردكانيان را به عنوان وزير نيروي دولت دوازدهم به مجلس معرفي كرد. اين خبري است كه روز گذشته در محافل خبري دست به دست شد و به نظر رسيد با جمع‌بندي‌هاي نهايي در دولت رييس‌جمهور بالاخره بعد از چند ماه از روي كار آمدن دولت دوازدهم گزينه‌هاي جديد خود را براي تصدي وزارت نيرو و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به مجلس معرفي خواهد كرد تا تكليف دو وزارتخانه معطل مانده دولتي نيز مشخص شود.
رضا اردكانيان متولد سال 1337 در يزد و تحصيلكرده مهندسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف است. وي در سال 1372 مدرك كارشناسي ارشد در رشته مهندسي منابع آب و در سال 1376 دكتراي خود در زمينه مديريت منابع آب را از دانشگاه مك مستر كانادا دريافت كرد.
وي در زمان رياست‌جمهوري آيت‌الله ‏خامنه‌اي
(مقام ‌معظم رهبري)، معاون عمراني وزارت كشور بود و در دولت مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني معاون برنامه‌ريزي ‏وزارت نيرو شد. پس از آن و در دوران اصلاحات چهار سال قائم مقام وزير نيرو بود و چهار سال ديگر هم مسووليت ‏معاونت امور آب را برعهده گرفت. همچنين نايب‌رييسي انجمن آب‌شناسي ايران و مدرسي در دانشگاه شريف از سوابق كاري وي بوده و طرح‌ها و ‏پروژه‌هاي مختلفي را به انجام رسانده است. اردكانيان در مديريت مجامع مختلف علمي و تخصصي بين‌المللي مرتبط با آب ازجمله ‏فرهنگستان بين‌المللي آب، شوراي حكام موسسه آموزشي آب يونسكو، انستيتوي آب و محيط زيست دانشگاه ملل متحد فعاليت كرده و ‏مسووليت داشته است.
رضا اردكانيان كه در دولت اصلاحات معاون وزير نيرو بود توانست در كارنامه كاري خود افتتاح و بهره‌برداري از سدهاي بزرگي همچون كارون 3 را ثبت كند و با فعاليت‌هاي معاونت تحت مديريتش در آن زمان نام ايران را در بين ليست سدسازان جهان قرار داد.
وي بعد از روي كار آمدن دولت نهم مسووليت دولتي نداشت تا اينكه در سال ۱۳۹۱ از طرف معاون دبيركل سازمان ملل و رييس دانشگاه اين سازمان تاسيس انستيتوي جديدي از دانشگاه سازمان ملل در زمينه مديريت منابع و زيست‌محيطي (آب، خاك، پسماند) به او محول شد كه به عنوان مدير موسس اين انستيتو در شهر درسدن آلمان مشغول به كار شد.
 نام رضا اردكانيان در بخش فعاليت‌هاي برون‌مرزي آب كشور و آنچه امروز از آن به عنوان «ديپلماسي آبي» ياد مي‌شود، همواره ذكر مي‌شود و مي‌توان از جمله اقدامات اين دوره را به عملياتي كردن معاهده هيرمند در همكاري نزديك با كشور همسايه افغانستان، احداث و به بهره‌برداري رساندن سد دوستي در همكاري با كشور همسايه تركمنستان، احداث سد خداآفرين روي رودخانه مرزي با كشور جمهوري آذربايجان و نيز مهار آب‌هاي مرزي در غرب كشور اشاره كرد.
 در همان زمان و درحالي كه پيش‌بيني ورود به دوران مديريت توأمان عرضه و تقاضا (برنامه چهارم توسعه) و سپس مديريت تقاضا (برنامه‌هاي بعدي توسعه) و چالش‌هاي مرتبط با آن مي‌شد، نسبت به ظرفيت‌سازي نهادي براي مديريت آب كشور و متناسب با چالش‌هاي پيش رو در سطح ملي و منطقه‌اي پرداخته شد.
 در كارنامه كاري اردكانيان، مدير موسس انستيتو دانشگاه سازمان ملل UNU-FLORES در زمينه مديريت به هم پيوسته منابع زيست‌محيطي آب، خاك و پسماند (۱۳۹۱-اكنون)، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف (۱۳۷۸-اكنون) و راهنمايي ۱۵ رساله دكترا و كارشناسي ارشد، استاد تمام (منتخب) دانشگاه فني درسدن آلمان، دانشكده علوم محيط‌زيست، هيات امناي دانشگاه صنعتي شريف، استاد مدعو دانشگاه بن آلمان، دانشكده كشاورزي، مدير موسس مجله تحقيقات منابع آب ايران، عضو هيات تحريريه ژورنال بين‌المللي برقآبي‌ها، هيات‌امناي دانشگاه صنعت آب و برق شهيد عباسپور، رييس انجمن علوم و مهندسي منابع آب ايران، هماهنگ‌كننده كارگروه برنامه‌ريزي و سازماندهي دهه جديد بين‌المللي آب، مصوب مجمع عمومي سازمان ملل متحد، عضويت كميته علمي WMO در برنامه پژوهش تغيير اقليم، عضويت شوراي حكام موسسه آموزشي آب يونسكو UNESCO-IHE، دلفت-هلند، عضويت شوراي بين‌الدول UNESCO-IHP، پاريس-فرانسه، معاون هيات رييسه UNESCO-IHP، پاريس- فرانسه، رييس كميته ملي آبياري و زهكشي در ايران، عضويت هيات‌مديره IHA، انجمن بين‌المللي برق‌آبي‌ها، مدير موسس مركز منطقه‌اي مديريت آب شهري تحت پوشش يونسكو در تهران- RCUWM با مشاركت يازده كشور در سطح وزراي آب و محيط زيست و سازمان‌هاي بين‌المللي، مشاركت در تاسيس مركز بين‌المللي قنات و سازه‌هاي تاريخي هيدروليكي تحت پوشش يونسكو در يزد، معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور، معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو، قائم‌مقام وزارت نيرو و معاون امور آب وزارت نيرو ديده مي‌شود. او نخستين ايراني است كه از معاون اسبق ‏دبيركل سازمان ملل متحد حكم گرفت و مدير «برنامه دهه بين‌المللي آب» سازمان ملل متحد شد و تا سال ٢٠١٥ اين مسووليت را ‏برعهده داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون