• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3935 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر

كتاب

فلسفه خواني حرفه‌اي به زبان ساده

نويسندگان كتاب «كليات فلسفه»، مسائل گوناگون فلسفي را به نحوي نسبتا ساده بيان كرده‌اند؛ به گونه‌اي كه اين كتاب هم براي علاقه‌مندان غيرمتخصص و هم براي دانشجوياني كه نخستين‌بار به مطالعه منظم فلسفي مي‌پردازند مفيد باشد.  ساده و آسان ساختن فلسفه كاري بسيار دشوار است. به همين خاطر، مترجم (دكتر سيدجلال‌الدين مجتبوي) براي روشن‌تر شدن بحث‌ها از افزودن كلمات و جملات از آوردن پاره‌اي مثال‌هاي مناسب و از طرح برخي يادداشت‌ها فروگذاري نكرده است.  اين كتاب، ترجمه‌اي است از كتاب «philosophy made simple» كه در حد خود كتابي است جامع و در آن نظريات و مسائل گوناگون فلسفي به طرزي نسبتا ساده و روشن بيان شده است.  به طور كلي اين ترجمه با متن اصلي آن مطابق است اما گاه براي روشن‌تر شدن معاني مورد بحث، كلمات يا جملاتي افزوده شده و به جاي پاره‌اي مثال‌هاي مولف كه براي خواننده فارسي زبان نامانوس بود، مثال‌هاي مناسب آورده شده است.  «كليات فلسفه» مشتمل بر يك مقدمه و هفت فصل است كه به ترتيب عبارتند از:  فلسفه چيست، علم اخلاق، فلسفه سياسي، فلسفه اولي، فلسفه دين، نظريه شناسايي، منطق و فلسفه معاصر.

نگاهي ديگر به بنيادگرايي

«بنيادگرايي» نوشته كارن آرمسترانگ در تلاش براي پاسخ به اين پرسش اساسي است كه بنيادگرايي در دنياي جديد چرا و چگونه پديد آمده است؟آرمسترانگ براي پاسخ به اين پرسش، ريشه‌هاي بنيادگرايي را در اديان بزرگ جهان بررسي مي‌كند. به گمان نويسنده اين كتاب بر خلاف باور رايج، بنيادگرايي بازگشت به شكلي كهن از دين نيست بلكه واكنشي به بحران معنوي دنياي جديد است. آرمسترانگ مدعي است كه از دوران رنسانس با از ميان رفتن معنويتي كه در عقايد و آيين‌هاي ديني ريه داشت مومنان در پي شيوه‌هاي جديدي از تدين برآمدند و بنيادگرايي اينگونه زاييده شد. در فصول اين كتاب آرمسترانگ بر 3 جريان بنيادگرا و ريشه‌هاي تاريخي و تحولات آنها متمركز مي‌شود؛ بنيادگرايي پروتستاني در امريكا، بنيادگرايي يهودي در اسراييل و بنيادگرايي معاصر در برخي كشورهاي اسلامي. «بنيادگرايي» اثر كارن آرمسترانگ با ترجمه كيانوش حشمتي اخيرا توسط انتشارات حكمت منتشر و روانه بازار كتاب شده است. خطوط نبرد، اصول بنيادي، آماده‌سازي و بسيج، تهاجم، شكست و... از مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب است.

دين از نگاه فلسفه و روانشناسي

در «تنوع تجربه ديني» با روشي تجربي و با رجوع به منابع و مستندات فراوان، نحوه مواجهه انسان را با امر ديني كنكاش مي‌كند و ضمن ارايه تعريفي خاص از دين به نمودها و جلوه‌هاي حيات ديني در صاحبان تجربه ديني و مومنان در اديان مختلف مي‌پردازد. ويليام جيمز در اين كتاب از بحث دين و عصب‌شناسي شروع مي‌كند و پس از تعريف كلي دين سعي مي‌كند دو رويكرد كلي را نسبت به آن بررسي و تحليل كند. جيمز در فصل مربوط به ايمان آوري به شرح مبسوط كيفيت منقلب شدن فرد از بي‌ايماني به ايمان مي‌پردازد و در فصلي ديگر پس از شرح مقام پارسايي، ارزش اين كيفيت را در زندگي تبيين مي‌كند و پس از آن به صورت خاص به عرفان و فلسفه و نسبت آنها با دين نظر مي‌اندازد. در پايان كتاب نتيجه‌گيري كلي خود را از آثار و نتايج و ارزش و ضرورت زندگي ديني بيان مي‌دارد. كثرت منابع و مستندات پژوهشي و عمق تفكرات و كاوش‌هاي وي به راستي حيرت‌انگيز است. كتاب تنوع تجربه ديني از مهم‌ترين متون كلاسيك و يكي از منابع اصلي در حوزه روانشناسي دين و فلسفه دين است. دين و عصب‌شناسي، واقعيت عالم غيب، ايمان‌آوري، ارزش پارسايي، عرفان و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون