• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3937 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان

گام بزرگ دختران نوجوان بسكتباليست

عنايت‌الله آتشي گزارشگر و كارشناس بسكتبال

1 - بسكتبال ايران در دهه 40 در اوج خود بود، چه در بخش مردان چه در بخش زنان. آن موقع بانوان بسكتباليست در رده بزرگسالان توفيقات خوبي به دست آوردند. ستاره‌هاي فراواني هم داشتيم. ما در مسابقات دور خاورميانه خيلي خوب ظاهر شديم و حتي كره قدرتمند را هم شكست داديم. بسكتبال ايران در دهه 40 در بخش مردان و زنان و جوانان و بزرگسالان هميشه در آسيا حرف براي گفتن داشت.
2 – بعد از انقلاب به دليل مشكلاتي كه در زمينه پوشش اسلامي داشتيم، نتوانستيم حضور بين‌المللي بانوان را در سطح آسيا و دنيا حفظ كنيم. بعضي‌ها شايد آن اوايل حتي به دنبال حل اين مساله هم نبودند اما در چندسال اخير وزارت ورزش تدبير خوبي انديشيد و موفق شد پوشش مناسبي كه مورد موافقت داخلي بود را در فيبا، فدراسيون جهاني بسكتبال، ثبت كند. اين اتفاق بزرگي بود. توفيق بزرگي بود. گام بزرگي بود براي حضور دوباره بانوان در سطح آسيا.
3 – دختران نوجوان ايران حالا نخستين حضورشان در آسيا را جشن مي‌گيرند. پس از 37 سال حالا دوباره به آسيا بازگشتيم. البته چندي پيش تيم سه نفره ما به مسابقات دانشجويان اعزام شد تا اين طلسم بشكند، اما مسابقات رسمي آسيايي بحثش جداست. دختران نوجوان ايران ديروز در نخستين بازي آسيايي خود 89 بر 32 موفق شدند نپال را شكست دهند. اين يك پيروزي اميد بخش بود. يك پيروزي روحيه بخش. يك پيروزي اعتمادبخش. البته نبايد خيلي از لحاظ فني آن را بالا بدانيم، چراكه نپال بسكتبالي ندارد. ما بايد جلوي چين، ژاپن، كره‌جنوبي و چين تايپه بازي كنيم. بايد جلوي آنها كسب تجربه كنيم و خودمان را اندازه آنها بالا بكشيم.
4 – تشكيلات بانوان فدراسيون بسكتبال البته در اين سال‌ها بيكار نبوده. آنها ليگ خوبي را در تمام اين سال‌ها برگزار كرده‌اند و روند استعداديابي هم هرگز قطع نشده. اما افسوس كه فرصت حضور بين‌المللي براي دختران ايراني پيش نمي‌آمد. ما حالا كه اين سد از جلوي‌مان برداشته شده، پتانسيل موفق شدن در آسيا را داريم. پتانسيل اينكه دوباره خودمان را به اوج برسانيم.
5 - چندي پيش گزارش نعيمه ظفر را از راديو گوش مي‌دادم. او داشت براي مخاطبان راديو، ليگ بسكتبال بانوان را گزارش مي‌كرد. اين اتفاق خوبي است. گزارش او هم خوب بود. هم لحن و صدايش و هم سبك گزارشش. بايد رسانه‌ها بيشتر از قبل از ورزش بانوان حمايت كنند. دختران ما نياز به ديده شدن دارند. اين ديده شدن در آينده مي‌تواند باعث سرازير شدن اسپانسرها و شكوفايي بيشتر ورزش بانوان شود. ما همه‌چيز براي تكرار موفقيت‌هاي دهه 40 را داريم. اگر بتوانيم از فرصت‌ها استفاده كنيم، مي‌توانيم الگوي خوبي براي كشورهاي خليج فارس در اين زمينه شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون