• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3942 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان

روحاني نشان داد اهميت دانشگاه را مي‌داند

الهه كولايي*

سخنان آقاي روحاني در مجلس شوراي اسلامي در حمايت از وزير علوم، تحقيقات و فناوري نشانه توجه و درك او نسبت به اهميت جايگاه و موقعيت دانشگاه و دانشگاهيان و روند تحولات كشور است. آقاي روحاني نيك مي‌داند كه در تحولات دهه‌هاي اخير همواره دانشگاه به عنوان قلب تپنده جامعه در فراز و فرود سياسي كشور بسيار اثرگذار بوده است. به همين خاطر فردي كه در راس نهاد اجرايي اين حوزه قرار مي‌گيرد بايد بتواند مطالبات و نيازهاي دانشگاهيان را پاسخ دهد.
نقش دانشگاه در توليد علم و نقش علم در قدرت كشورها در جهاني كه ما زندگي مي‌كنيم بطور فزاينده‌اي در حال افزايش است و بنابراين موقعيت دانشگاه و تاثير آن در تحولات نه تنها سياسي كشور بلكه در ساختن سرنوشت و آينده كشور اهميتي ويژه دارد. اينكه رياست‌جمهوري در سخنان خود در دفاع از وزير پيشنهادي براي اين وزارتخانه دانشگاهيان را خطاب قرار مي‌دهد و از تعامل خود با مجموعه نهادهاي قدرت مي‌گويد به خوبي نشان مي‌دهد كه او به تاثيرگذاري اين گروه بر تحولات پيش‌رو در جامعه واقف است و اهميت مي‌دهد.
تحولات سال‌هاي گذشته به ويژه تحولات قبل از دولت اعتدال و ايجاد تمركز بر مديريت دانشگاه‌ها توجه بر ضرورت پذيرش استقلال عمل دانشگاه‌ها در حوزه‌هاي مديريتي و سياستگذاري علمي، آموزشي و پژوهشي در كشور را بسيار مهم مي‌كند. از همين رو وزير جديد بايد بتواند با بهره‌گيري از راي اعتماد اكثريت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جهت برآورده كردن مطالبات دانشگاهيان يا همان برنامه‌هايي كه رياست محترم جمهوري بر مبناي آن از مردم راي گرفتند؛ همت گمارد. اين بسيار ضروريست و اهميت دارد كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بتواند جايگاه خود را در مديريت آموزشي و پژوهشي كشور پيدا كرده و موقعيت دانشگاهيان را در سياستگذاري‌‌ها و اجراي سياست‌ها ارتقا دهد. دانشگاه بايد به ويژه‌ در حوزه‌هاي پژوهشي و فناوري‌هاي جديد نقش حمايتي و تاثيرگذار خود در قبال بخش‌هاي اجرايي مختلف و نيز حوزه‌هاي تصميم‌گيري و تصميم‌سازي را بازيابد. همانطور كه اشاره شد دانشگاه و دانشگاهيان در روند توسعه همه‌جانبه و رشد كشور نقش غير قابل انكاري دارند و سخنان آقاي روحاني در مجلس شوراي اسلامي به خوبي نشان داد كه او به اين مهم توجه دارد. اين اميد وجود دارد كه آقاي دكتر غلامي با بهره‌گيري از شرايط به وجود آمده در ايفاي وظايف مفروض خود در چارچوب اين وزارتخانه به درستي عمل كرده و با بهره‌گيري از خرد جمعي دانشگاهيان وظايف خود را اجرايي كند.
*استاد دانشگاه تهران و عضو شوراي هماهنگي مجمع زنان اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون