• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3948 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۵ آبان

معاون امنيتي انتظامي وزارت كشور:

هيچگاه به سمت كولبران تيراندازي نشده است

ايلنا| حسين ذوالفقاري، معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور درباره كشف و انهدام گروهك‌هاي تروريستي در مرزهاي كشور گفت: «به تازگي در استان آذربايجان غربي در منطقه چالدران كشف جديدي از گروهك‌هاي تروريستي را داشته‌ايم. گروه پ‌ك‌ك ۲ نفر از اهالي اين منطقه را به شهادت رساند كه در پي آن نيروهاي سپاه و قرارگاه حمزه دست به اقدام زدند و در درگيري‌هايي كه به وجود آمد چهار نفر از اعضاي اين گروه كشته شدند.»
وي در خصوص وضعيت مرزهاي كشورمان با پاكستان با بيان اينكه دولت اين كشور براي ساماندهي امور در اين منطقه تمايل دارد، گفت: «پاكستان قصد دارد اقدامات جدي در مرزهاي مشترك انجام دهد، در ديداري كه امسال با مقامات اين كشور داشتيم آنان اعلام كردند ارتش در مرزها مستقر مي‌شود و كار مضاعفي براي امنيت مرزها انجام مي‌دهند. بر اساس اخبار به دست آمده تحركات جديدي در آن منطقه صورت گرفته و همان‌طور كه مي‌دانيد شرايط اين منطقه خاص است، تعدادي معارض در بلوچستان اين كشور حضور دارند كه يك‌سري ناامني‌هايي را از قبيل حضور قاچاقچيان و گروهك‌هاي تروريستي به وجود آورده‌اند كه كار را مشكل مي‌كند.»
وي با اشاره به مشكلات مرزي ايران و پاكستان گفت: «مهاجران غيرقانوني افغاني عمدتا از مرزهاي پاكستان وارد كشورمان مي‌شوند و ۸۰ درصد ترانزيت مواد مخدر به ايران، از مرز پاكستان صورت مي‌گيرد. ما به مسوولان و دولت پاكستان گوشزد كرده‌ايم كه از شما توقع بيشتري داريم و البته دولت پاكستان و مقام‌هاي مختلف اين كشور مرتب در جلسات وعده دادند كه برخورد  مي‌كنند.»
وي درباره تيراندازي به سمت كولبران گفت: «اينها كه به سمت‌شان شليك مي‌شود، كوله‌بر نيستند. بحث كوله‌بران با قاچاقچيان متفاوت است، هنگامي كه ما از كولبران نام مي‌بريم منظور افرادي هستند كه در معابري مشخص رفت و آمد مي‌كنند كه هيچگاه به سمت آنان تيراندازي نشده است. قاچاقچيان هم در بازارچه‌هاي مرزي رفت و آمد مي‌كنند؛ اما در مقطعي اخبار به گونه‌اي گفته شد كه گويي به سمت كولبران تيراندازي شده است. در دل شب در ارتفاعات افرادي كار قاچاق انجام مي‌دهند، ماموران مرزي به آنها ايست مي‌دهند وقتي توجه نمي‌كنند تير هوايي شليك مي‌شود اما گاهي باز هم ترتيب اثر نمي‌دهند. نيروي انتظامي، مرزباني و شوراي امنيت تاكيد كرده‌اند كه تا حد امكان به سمت افراد تيراندازي نشود و اگر هم شد با حداقل خسارت اين كار صورت بگيرد، حرف اين است كه آيا اينها كوله‌بر هستند؟ خير، اينها قاچاقچي‌هايي هستند كه در حقيقت از كوه و كمر عبور مي‌كنند و قاچاق انجام مي‌دهند. وقتي افراد مذكور وارد منطقه قرمز شده‌اند، مرزبان بايد چه كاري انجام دهد؟ در منطقه قرمز ابتدا بايد اخطار داد، اگر گوش نكردند تيرهوايي شليك مي‌شود و اگر بازهم اعتنا نكردند مراقب باشند كه حداقل خسارت به افراد وارد شود.»
ذوالفقاري تاكيد كرد: «كولبران بايد كالايي را بياورند كه به معيشت‌شان كمك كند نه اينكه از جايي رفت و آمد كنند كه براي خودشان و مرزباني مشكل ايجاد كنند. طرح‌هايي براي ساماندهي كولبران در دست انجام است و ساماندهي كولبران در دولت تصويب شد و در حال اجراست؛ همچنين معافيت‌هايي براي ساماندهي به اين مساله در نظر گرفته شده تا مردم مناطق مرزنشين از آن استفاده كنند؛ مانند در نظر گرفتن ۹۰۰ ميليارد تومان معافيت در سال براي مرزنشينان ۴ استان كرمانشاه، كردستان، سيستان و بلوچستان و آذربايجان‌غربي. البته اين غير از ساير معافيت‌هاي در نظر گرفته شده است. همچنين قرار است كارت الكترونيك توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به اين افراد داده شود تا در مسيرهايي كه تعيين مي‌شود، رفت و آمد كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون