• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3949 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ آبان

روحاني در ديدار با اعضاي شوراي شهر تهران:

در انجام وعده‌ها عقب‌نشيني نمي‌كنم

سخنگوي شوراي شهرتهران: روحاني در مورد سپنتا نيكنام به رهبري نامه نوشته است

اعضاي شوراي شهر و محمدعلي نجفي، شهردار تهران ديروز ميهمان رييس‌جمهور بودند و از هر دري سخن گفتند. از پيگيري وضعيت فعاليت سپنتا نيكنام، عضو زرتشتي و تعليق شده شوراي شهر يزد گرفته تا وضعيت باغات تهران. از ضرورت مبارزه با فساد گرفته و حضور شهردار در جلسات هيات دولت و معضلات تهران همچون آلودگي‌هوا، ترافيك و... حرف‌هاي روحاني در اين جلسه اعم از آنچه پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري منتشر كرد و آنچه سخنگوي شورا از او نقل كرد؛ در جمع اعضاي شوراي شهر تهران بيان شد اما جنبه ملي داشت. اين حرف‌ها براي همه مردم كشور مهم بود زيرا روحاني يك بار ديگر تاكيد كرد پاي همه حرف‌هاي خود ايستاده و از وعده‌هاي انتخاباتي‌اش عقب‌نشيني نمي‌كند. او بطور خاص در مورد موضوع تعليق فعاليت عضو زرتشتي شوراي شهر، گفت: «در اين زمينه قانون اساسي تكليف را روشن كرده و بايد مُرّ قانون اساسي، حقوق شهروندي، اعتماد عمومي و وحدت جامعه رعايت شود». رييس‌جمهور استحكام نظام را در گرو استحكام قانون اساسي در عرصه نظارت و اجرا دانست و ادامه داد: «همه قوا، نهادها و دستگاه‌ها موظفند در مسير استحكام و تقويت قانون اساسي، به ويژه در ارتباط با حقوق مردم حركت كنند.» وي در ادامه تاكيد كرد كه «در انجام وظيفه قانوني، وعده و برنامه‌هايي كه به مردم داده‌ام، هرگز ترديد و عقب‌نشيني نكرده و نخواهم كرد.» پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري از نامه نوشتن حرفي به ميان نياورده اما علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران بعد از جلسه ديروز در تشريح جزييات اين ملاقات گفته بود: «آقاي روحاني در خصوص وضعيت سپنتا نيكنام توضيحاتي ارايه كرد و گفت كه نامه‌اي خطاب به مقام معظم رهبري نوشته است و عنوان داشته كه اين موضوع خلاف قانون و مصلحت است و ابراز اميدواري كردند كه تا وصول نتيجه اين موضوع را پيگيري مي‌كنند.»
نامه‌اي كه اعطا از قول روحاني به آن اشاره مي‌كند همان نامه‌اي است كه معصومه ابتكار معاون امور زنان رييس‌جمهور در گفت‌وگويي از وجود آن اظهار بي‌اطلاعي كرد و روز بعد نقل قول از خود در تاييد نامه را تكذيب كرد. اين طور كه به‌نظر مي‌رسد، دولت و شخص رييس‌جمهور ترجيح مي‌دهد مساله نيكنام را به روش خود پيگيري كرده و از چگونگي پيگيري موضوع حرفي نزند.
مزيت تهران؛ شهردار متخصص
حقوق شهروندي كه مصداق آن همان ماجراي سپنتا نيكنام بود، تنها محور حرف‌هاي روحاني در جلسه ديروز نبود. رييس‌جمهور كه از ابتداي دولت موجبات حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت را فراهم كرده تا مسير مديريت پايتخت هموار‌تر از قبل شود، ديروز با اشاره به حضور پرشور و معنادار مردم در انتخابات سال‌هاي 92، 94 و 96، گفت: «نخستين پاسخ به اميد، نشاط و رأي مردم؛ وحدت در دولت، مجلس و شوراهاي شهر، از جمله شوراي شهر تهران براي خدمت به شهروندان و توسعه ملي و محلي است.»
وي با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت به عنوان نماد همكاري دستگاه اجرايي و مديريت شهري، افزود: «حضور شهردار متخصص و با تجربه‌اي كه با اتفاق آرا برگزيده شده، مزيت شورا و شهر تهران است.»
آنطور كه سخنگوي شوراي شهر تهران گفته است، منتخبان مردم تهران نيز در ديدار با رييس‌جمهور ضمن تاكيد بر ضرورت تقويت نهاد شوراي شهر كه در دوران اصلاحات تثبيت شد، از روحاني خواستند تا هر چه سريع‌تر تكليف لايحه مديريت يكپارچه شهري را روشن كند.
شورايي‌ها اين درخواست را دارند تا جايگاه مديريت محلي ارتقا يابد. روحاني نيز اين ضرورت را مي‌داند و تاكيد دارد كه مديريت كلان‌شهرها دو محور اصلي دارد. او به «تامين منابع مالي پايدار» و «حفظ روحيه، نشاط و مشاركت اجتماعي» اشاره كرد و گفت: «شوراها و شهرداري‌ها با همفكري و ياري دولت بايد به اين سمت حركت كنند.»
معضلات و انتظارات تهران
از همه مسوولان كشور انتظار مي‌رود كه در جلسات و نشست‌هاي خود به بحران‌هايي همچون آلودگي‌هوا، ترافيك كه هر روز عميق‌تر مي‌شود يا ضرورياتي مثل ساخت فضاي سبز و حفظ محيط زيست كه هر روز واجب‌تر مي‌شود؛ بپردازند. طبيعتا وقتي شهردار و اعضاي پارلمان تهران در مقابل رييس‌جمهور نشسته باشند، اين انتظار دوچندان مي‌شود. به همين خاطر هم بود كه جلسه ديروز با گزارش محسن هاشمي رييس شورا شروع شد. بعد از آن نيز روساي شش كميسيون مسائل مختلف خود را مطرح كردند.
رييس شوراي شهر تهران ويژگي منحصر به فرد اين دوره از شوراي شهر تهران را برخورداري از بيشترين مشاركت مردمي دانست و گفت: « مشاركت مردم نشان‌دهنده دو واقعيت مهم است، نخست اهتمام شهروندان تهراني به شوراي شهر و موثر دانستن آن در مديريت شهري و كيفيت زندگي شهروندان كه موجب جهش در مشاركت در انتخابات شد و دوم نياز به تحول در مديريت شهري و نارضايتي از وضع گذشته كه منجر به راي آوردن كامل فهرست اميد شد.» وي گفت: «خواست مردم در انتخابات شوراي شهر تهران وساير كلان‌شهرها هم جهت با خواست آنها در انتخابات رياست‌جمهوري بود و طبيعتا افكارعمومي در دوره جاري انتظار دارند كه تحقق خواست آنها در عملكرد مديريت اجرايي كشور ومديريت شهري ديده شود و از اين رو بار سنگيني بر دوش بنده و ساير همكارانم در شورا احساس مي‌شود. لازمه تحقق اين انتظارات تعامل وهمراهي ويژه وبيش از گذشته دولت جمهوري اسلامي با مديريت شهري پايتخت است.» هاشمي ادامه داد: «معضل كهنه تهران، بار گراني است كه از جانب قرار گرفتن به عنوان پايتخت بر دوش اين كلان‌شهر گذاشته شده است و پيامدهايي همچون ترافيك، تراكم اداري و تامين نيازمندي‌هاي سياسي، فرهنگي وامنيتي پايتخت جمهوري اسلامي را به همراه خود آورده است، طبيعتا براي حل اين معضلات دولت ملي نيز بايد مديريت شهري را ياري كند كه آيت‌الله هاشمي در اوج دفاع مقدس با طرح مساله ضرورت احداث متروي تهران اين مسير را آغاز كرد و امروز نيز انتظار مي‌رود دولت در همين مسير با تخصيص وتسهيل اعتبارات مصوب مجلس شوراي اسلامي وشوراي اقتصاد در جهت حمل ونقل ريلي زمينه تحقق افزايش ظرفيت متروي تهران كه حدود يك دهه است در حد دو ميليون سفر باقي مانده است را به هفت ميليون سفر در دوره جاري فراهم آورد.»
دو طبقه كردن بزرگراه راه‌حل نيست
رييس‌جمهور، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رحمت‌الله عليه را اسلام‌شناسي انقلابي و دلبسته به مردم خواند و گفت: «ايشان معلم صبر و تحمل و نيز عشق به ملت و آباداني ايران بود.» به گفته سخنگوي شوراي شهر تهران، رييس‌جمهور در اين جلسه و بعد از شنيدن حرف‌هاي اعضاي شوراي شهر، بر توسعه حمل و نقل عمومي به خصوص ريلي تاكيد كرد و گفت: «آقاي روحاني عنوان كرد كه ساخت اتوبان، جاده، دو طبقه كردن بزرگراه و... راه‌حل نيست و بايد حمل و نقل عمومي با محوريت ريلي توسعه يابد.»بافت فرسوده يكي ديگر از معضلات تهران است كه در جلسه ديروز مورد تاكيد قرار گرفت. روحاني با تشريح جلسات، برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمينه احياي بافت‌هاي فرسوده و اهميت آن در بهبود سيماي شهر و آرامش شهروندان، افزود: «بافت‌هاي فرسوده بايد به صورت محله‌اي و البته بر مبناي طرح‌هاي تفصيلي احيا شوند و دولت آماده همكاري در اين زمينه است.»شوراي شهر نيز بعد از اين جلسه، با بيان اينكه رييس‌جمهور عنوان كردند كه در موضوع حل معضل بافت فرسوده تهران تاكنون در دولت دوازدهم جلسات متعددي برگزار شده است، گفت: «ضمن تشكر از دولت بابت توجه ويژه به مسائل تهران انتظار مي‌رود كه از مشاركت اعضاي شوراي شهر تهران نيز در اين جلسات بهره گرفته شود.» سخنگوي شوراي شهر ادامه داد: «روحاني در خصوص وضعيت باغات تهران نيز واكنش نشان داد و عنوان كرد در دوره‌هاي قبل حجم زيادي از باغات از بين رفته و اين در حالي است كه بايد اين باغات به عنوان سرمايه‌هاي شهر حفظ شود.»
 ارثيه شوراي قبل
ريس شوراي شهر تهران در ادامه گزارش خود به مشكلات به ارث رسيده به دوره پنجم نيز پرداخت. او گفت: « مديريت شهري در دوره جديد وارث معضلات فراواني از گذشته است كه يك نمونه آن، بدهي بانكي 20 هزار ميليارد توماني است كه نه تنها مانعي در جهت تامين نقدينگي وجذب تسهيلات در پروژه‌هاي شهر به شمار مي‌آيد بلكه با افزوده شدن بهره ماهانه 400 ميليارد توماني، مشكلات مالي شهر افزوده مي‌شود كه تخصيص سهم دولت از توسعه حمل ونقل شهري و همچنين تهاتر بدهي‌هاي دولت به شهرداري تهران موجب بهبود شرايط نقدينگي مديريت شهري در آغاز اين دوره از فعاليت‌هاي خود خواهد بود. روحاني نيز در بخشي از سخنان خود اهتمام در مقابله با فساد و مسدود كردن زمينه‌هاي آن را ضروري دانست و گفت: «آبروي كشور در گرو مبارزه قاطعانه و غيرگزينشي در دستگاه‌هاي عمومي و اجرايي عليه فساد است.» صحبت از مشكلات تهران و مختصات مديريت شهري در پايتخت با حضور رييس‌جمهور در چارچوب سلسله نشست‌هاي اعضاي شوراي شهر تهران و روساي سه قوه انجام شد. آنها پيش‌ از اين با علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي ديدار كرده بودند و قاعدتا دفعه بعد ميهمان آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني، رييس قوه قضاييه خواهند بود.

 

ديدار با ژنرال پاكستاني
حسن روحاني رييس‌جمهور كشورمان روز گذشته علاوه بر شهردار و اعضاي شوراي شهر تهران يك ميهمان ديگر نيز داشت. ميهماني از پاكستان. «ژنرال قمرجاويد باجوا» فرمانده ارتش پاكستان كه صبح ديروز وارد تهران شده و مورد استقبال سرلشكر باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح قرار گرفته و با محمد جواد ظريف، وزير امورخارجه نيز ملاقات كرده بود، با روحاني نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.
عاملان جنايت را شناسايي و مجازات كنيد
رييس‌جمهور در پيامي شهادت مظلومانه هشت تن از مرزبانان غيور نيروي انتظامي در منطقه مرزي چالدران به دست اشرار كوردل و ايادي ترور و خشونت را تسليت گفت.
وي در اين پيام آورده است: « اينجانب ضمن تسليت شهادت اين عزيزان از مسوولان اطلاعاتي و امنيتي مي‌خواهم در اسرع وقت و با پيگيري و اقدامات قاطع، عاملان اين جنايت دردناك را شناسايي و مجازات كنند.
از درگاه خداوند متعال براي اين شهداي گرانقدر علو درجات و همجواري با شهداي كربلا و براي خانواده‌هاي محترم آنان صبر و اجر مسألت دارم.»
تبريك به نخست‌وزير جديد نيوزيلند
حسن روحاني رييس‌جمهور ديروز در پيامي انتخاب نخست‌وزير نيوزيلند را تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه روابط دو كشور بيش از پيش توسعه يابد.
وي در اين پيام آورده است: «ضمن آرزوي موفقيت براي شما در اين مسووليت مهم، اميدوارم با توجه به اراده سياسي و تلاش و همت مقامات عاليرتبه دو كشور، روابط تاريخي فيمابين بيش از پيش توسعه و تعميق يابد.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون