• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3949 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ آبان

دومين هشدار عارف به دولت:

برخي تغييرات نشانه فاصله گرفتن دولت از حاميانش است

«برخي تغييرات نشانه فاصله گرفتن دولت از حاميانش است.» هشدار عارف نسبت به روندي است كه روحاني در دولت دوم پيش گرفته است. او گرچه سه روز پيش ترجيح داد در لفافه به اين ماجرا اشاره كند اما ديروز صراحتا از «حسن روحاني دوم » گلايه كرد و نسبت به روندي كه پيش گرفته هشدار داد. محمدرضا عارف روز گذشته در ديدار با فعالان مدني استان چهارمحال و بختياري و اعضاي هيات موسس بنياد اميد ايرانيان شهركرد از روند برخي تغييرات در بدنه دولت ابراز نگراني كرد و برخي از اين تغييرات را فاصله گرفتن دولت از جريان اصلي حامي آن توصيف كرد.
اين اظهارات عارف در حالي است كه بسياري از اصلاح طلبان معتقدند همچنان روحاني بايد مورد حمايت قرار گيرد و نقدي اگر هست بايد با درك موقعيت دولت و ابرچالش‌هاي كشور مانند بحران هاي منطقه‌اي و بين المللي ارائه شود. با اين حال عارف اصرار دارد موضوع فاصله گرفتن دولت از اصلاح طلبان را همچنان مطرح كند.
رييس شوراي عالي سياستگذاري فعاليت اصلاح‌طلبان را به نفع نظام و حتي رقيب جريان اصلاح‌طلب دانست و گفت: «انتظار است دولت همراهي شايسته‌اي با حاميان اصلي خود داشته باشد و به كارگيري اين نيروها را در اولويت اول خود قرار دهد. ولي روند برخي تغييرات در بدنه دولت نشان از فاصله گرفتن از جريان اصلي حامي دولت است كه اميدوارم اين روند اصلاح شود.»
پيش از اين اما محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان روز ۱۳ آبان و در ديدار با اعضاي انجمن اسلامي مهندسان ايران با بيان اينكه جريان اصلاحات تمام انرژي خود را براي پيروزي روحاني در انتخابات ارديبهشت ۹۶ به كار برد، نسبت به فاصله دولت از اصلاح‌طلبان هشدار داده و گفت: «جرياني مي‌خواهد بين اصلاح‌طلبان و دولت فاصله بيندازد؛ بايد در مقابل اينگونه تحركات هوشيار باشيم و دولت هم بايد مراقبت كند در ايجاد اين فاصله سهيم نباشد.» عارف شهريور گذشته در گفت‌وگو با شفقنا با ابراز دلخوري از عملكرد برخي نمايندگان كه با فهرست اميد به مجلس راه‌ پيدا كردند، گفت كه اصلاح‌طلبان در انتخابات سال۹۸ ائتلاف نخواهند كرد. اين اظهارنظر با واكنش‌هاي بسياري مواجه بود و اغلب اصلاح‌طلبان اظهارنظر در اين مورد را زودهنگام دانستند. روز گذشته محمدرضا عارف اين‌بار به ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتداليون براي انتخابات رياست‌جمهوري اشاره كرد و تلويحا از دلخوري اصلاح‌طلبان از دولت گفت.
حال سوال اينجا است كه چه نشانه‌هايي باعث شده محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و رييس فراكسيون اميد نسبت به تغيير رويه روحاني و دولت تحت امر او ابراز نگراني كند. نشانه‌هاي آن را قطعا بايد در دو قوه مقننه و مجريه جست‌وجو كرد.
حسن روحاني در گرماگرم انتخابات وجه مصلحانه تندتري به خود گرفت و رويكرد اصلاح‌طلبانه‌ جدي‌تري اتخاذ كرد و يك ماه پس از آن هم در تمام سخنراني‌ها از اصلاح‌طلبانه و حتي گاهي تحول‌خواهانه حرف زد. با اين حال از زماني كه بحث چينش كابينه جدي‌تر شد تب تند روحاني هم فروكش كرد.
خروجي كابينه آن چه بخشي از بدنه اجتماعي  اصلاح‌طلبان به آن اميد داشتند، نبود تا جايي كه برخي كابينه دوم را محافظه‌كارتر از كابينه اول مي‌دانستند.  
از سويي كمرنگ شدن اسحاق جهانگيري به عنوان نماد و نمود اصلاح‌طلبي دولت اين گمانه را پررنگ مي‌كرد كه گويي روحاني 96 اولويت هاي ديگري هم دارد. تاثير اندك جهانگيري در شكل‌گيري كابينه و همچنين واگذاري مديريت تيم اقتصادي دولت نشان داد كه شايعات در مورد عزم جزم حلقه نزديكان رييس‌جمهوري براي محدود كردن جهانگيري درست است. مجموعه اين شرايط و همچنين اتفاقاتي كه در دو سال گذشته در پارلمان رقم خورد باعث شده كه محمدرضا عارف از جايگاه رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان هم به اعتدال‌گرايان هشدار دهد و هم به دولت تاكيد كند كه وارد بازي جرياني نشود كه تلاش مي‌كند ميان اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترين حامي روحاني با دولت فاصله بيندازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون