• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3949 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ آبان

خبرهاي كوتاه

برنده جايزه «گنكور» معرفي شد

«اريك وولار» مهم‌ترين جايزه ادبيات فرانسه را از آن خود كرد. دويچه وله نوشت: «اريك وولار» نويسنده كتاب «صورت‌جلسه» موفق شد جايزه «گنكور» ۲۰۱۷ را از آن خود كند. كتاب «صورت‌جلسه» داستان پشت پرده اتفاقاتي است كه در سال ۱۹۳۸ منجر به الحاق اتريش به آلمان شد. اين نويسنده برنده جايزه كه با رأي ۱۰ عضو آكادمي «گنكور» پا جاي پاي «ليلا سليماني» ـ برنده سال پيش ـ گذاشت، گفت: هدف ادبيات روايت داستان‌هايي است كه مهم و حتي تهديدآميز هستند. اين داستان‌ها، فرم‌هايي از اكتشاف هستند كه براي خواندن و نوشتن اهميت ويژه‌اي دارند. براي من ويرايش داده‌هاي گردآوري‌شده، هم‌معني داستان است. طي مراسمي كه ظهر دوشنبه (۱۵ آبان) در پاريس برگزار شد، همچنين «اليويه گوئز» به عنوان برنده جايزه «رنودو» ۲۰۱۷ معرفي شد. نام رمان گوئز «ناپديد شدن ژوزف منگوئل» است. «يانيك هنل»، «ورونيك الوي» و «آليس زنيتر» ديگر رقيب‌هاي «وويارد» براي كسب جايزه گنكور ۲۰۱۷ بودند. ايسنا

سنايي‌شناس برجسته هلندي تقدير مي‌شود

مركز فرهنگي و بين‌الملل شهر كتاب در زمان برگزاري درس‌گفتارهايي درباره سنايي كه روزهاي چهارشنبه در شهر كتاب برقرار است و تا مهر ۱۳۹۷ ادامه مي‌يابد، در نظر دارد كه از سنايي‌شناسان برجسته غيرايراني تجليل و همايش‌هايي را در معرفي بيشتر سنايي در دانشگاه‌ها و مراكز فرهنگي كشورهاي ديگر برگزار كند. همايش سنايي و بزرگداشت يوهانس پيتر دوبروين (ايران‌شناس و سنايي‌شناس برجسته هلندي) روز جمعه ۱۹ آبان برابر با دهم نوامبر ۲۰۱۷ در دانشگاه لايدن هلند برگزار و نشان فرهنگي شهر كتاب به همراه لوح تقدير و هداياي ديگر به او اهدا مي‌شود. اين همايش با حضور ايران‌شناسان هلندي و علاقه‌مندان به فرهنگ ايران و زبان و ادبيات فارسي برگزار مي‌شود و از ايران دكتر محمدجعفر ياحقي، مهدي فيروزان و علي‌اصغر محمدخاني حضور دارند و درباره سنايي و تحقيقات دوبروين و كارنامه سنايي‌پژوهي در ايران سخن مي‌گويند.

نمايش «شب بيست و يكم»
به صحنه مي‌رود

نمايش «شب بيست و يكم» نوشته زنده‌ياد محمود استادمحمد به زودي توسط ميلاد نيك‌آبادي روي صحنه مي‌رود. نيك‌آبادي كه براي نخستين بار در سابقه‌ كاري خود سراغ يك نمايشنامه‌ ايراني رفته است تابستان گذشته «مده‌آ فصل دوم» را در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روي صحنه برده بود. «شب بيست و يكم» يكي از مهم‌ترين نمايشنامه‌هاي ادبيات نمايشي ايران است كه داستان فرخ و فريدون، دو برادر معتاد را كه توسط پدر خود ترك داده مي‌شوند، روايت مي‌كند.

 

قائم‌مقام دبير جشنواره تئاتر فجر اعلام كرد

خرد جمعي كارشناسان مبناي انتخاب اجراها خواهد بود

با نظرسنجي از يك گروه ۷۰ نفره از كارشناسان، اجراهاي بخش مرور تهران براي سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر انتخاب خواهند شد. علي‌اصغر دشتي، قائم مقام دبير جشنواره تئاتر فجر، با تبيين سازوكار انتخاب آثار در اين دوره اعلام كرد: «براي تحقق ايده بنيادين دبير جشنواره كه تاكيد بر تكثرگرايي و گفت‌وگو است در اين دوره از جشنواره برخلاف روش‌هاي گذشته، براي نخستين‌بار انتخاب آثار بخش مرور تهران با همكاري و نظرسنجي از گروه بزرگ و متنوعي از كارشناسان و از طريق امتياز‌دهي انجام خواهد شد». دشتي با اشاره به دلايل اين تغيير توضيح داد: «در اين دوره سعي كرده‌ايم تا حد ممكن، در سازوكار و روش‌هاي انتخاب آثار در بخش‌هاي مختلف جشنواره بازنگري كنيم. سياست كلي جشنواره امسال احترام به خرد جمعي، تكثرگرايي و ايجاد گفت‌وگو با جمع بيشتري از اهالي تئاتر است و با همين هدف و به عنوان سرآغاز اين سياست، ٧٠ نفر از كارشناسان حوزه‌هاي مختلف، آثار متقاضي شركت در بخش مرور را امتيازدهي خواهند كرد و بر اساس ظرفيت اعلام شده در فراخوان، تئاترهايي كه بيشترين امتياز را كسب كرده‌اند در جشنواره روي صحنه خواهند رفت». قائم‌مقام دبير جشنواره با بيان اينكه براي احترام به سليقه‌هاي متنوع موجود در تئاتر ايران، اعضاي اين گروه نماينده طيف‌هاي مختلف تئاتري از نسل‌هاي متفاوتند ادامه داد: «٨ كارگردان تئاتر، ٨ بازيگر تئاتر، ٨ نمايش‌نامه‌نويس و مترجم حوزه تئاتر، ٨ منتقد و روزنامه‌نگار حوزه تئاتر، ١٠ طراح در حوزه‌هاي مختلف تئاتر (صحنه، لباس، نور، گريم، گرافيك)، ٥ دانشجوي تئاتر از دانشكده‌هاي مختلف تئاتري، ٥ نفر از مديران سالن‌هاي تئاتر، ٣ نفر از حوزه موسيقي و صدا، ٣ نفر از استادان دانشكده‌هاي تئاتر و ٢ عكاس تئاتر، در كنار ٣ نفر از چهره‌هاي سياسي كه علاقه‌مندي جدي به هنر تئاتر دارند، ٣ نفر از تماشاگران دايمي تئاتر و ٤ نفر از هنرمندان رشته‌هاي ديگر، اين جمع ٧٠ نفره را تشكيل مي‌دهند». سازوكار انتخاب آثار بدين گونه خواهد بود كه دفترچه‌اي در اختيار كارشناسان قرار خواهد گرفت كه در آن نام، مشخصات دقيق و تصوير تئاترها درج شده و هر فرد از يك تا هفت ستاره به هر نمايش امتياز خواهد داد. ضروري است هر اجرا را حداقل ٧ نفر از گروه كارشناسان ديده باشند. در صورتي كه به هر دليلي اجرايي را كمتر از ۷ كارشناس ديده باشند، فيلم اجرا در اختيار كارشناسان قرار خواهد گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون