• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3953 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ آبان

استقبال از بازگشت ناطق‌نوري و حسن خميني به نماز جمعه

نه تنها اصلاح‌طلبان بلكه بخشي از جريان اصولگرايي نيز فعاليت سياسي دوباره علي‌اكبر ناطق‌نوري را مفيد و موثر مي‌دانند و بارها اعلام كرده‌اند كه خواستار اين بازگشت هستند. با اين‌حال اين موضوع در بين برخي اصولگرايان طرفدار چنداني ندارد. آغاز سكوت ناطق‌نوري و جدايي‌اش از جريان اصولگرايي مربوط به زماني مي‌شود كه اين جريان سياسي تلاش كرد تا با حمايت از محمود احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 84 حضور خود را در قوه مجريه تضمين كند. اگرچه آن زمان اين استراتژي اصولگرايان موفقيت آميز بود اما ناطق‌نوري به‌شدت با اين اقدام مخالف بود و همين هم شد كه دوري‌اش از جناح راست كليد خورد. جدايي او از جريان اصولگرايي با كم‌رنگ شدن سياست‌ورزي اين اصولگرا همراه شد. اگر چه او در مجمع تشخيص مصلحت نظام و دفتر رهبري ايفاي نقش مي‌كرد و گه‌گاه در انتخابات از كانديدايي حمايت مي‌كرد اما فاصله او از عرصه سياست به خوبي محرز بود. اين روزها اما برخي اصولگرايان بيش از پيش تلاش مي‌كنند تا او را به فعاليت سياسي بكشانند. محمد رضا باهنر گفته است كه «جريان اصولگرايي در تلاش است كه آقاي ناطق‎نوري را به اين جريان برگرداند و هيچ شرايطي هم نداريم.» اصلاح‌طلبان نيز همچون گذشته از حضور ناطق‌نوري در سپهر سياسي كشور استقبال مي‌كنند و از حضور ناطق‌نوري و حسن خميني در تريبون نماز جمعه صحبت كرده‌اند.
چنانكه مرتضي حاجي به ايلنا درباره حضور اشخاصي مانند سيد حسن خميني و ناطق‌نوري پشت تريبون نماز جمعه گفت: حضور اين افراد حتما به رونق نماز جمعه كمك مي‌كند.
همچنين محمد هاشمي، عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام با استقبال از بازگشت ناطق‌نوري به صحنه سياسي كشور به انتخاب گفت: اگر او به صحنه بازگردند در طيف ميانه‌رو قرار خواهد گرفت و احتمال دارد كه به صورت فراجناحي عمل كند.
هاشمي گفت: آقاي ناطق‌نوري در گذشته از نيروهاي اصولگرا بودند؛ گذشته ايشان گذشته اصولگرايي است اما در سال‌هاي اخير مقداري در مواضع ايشان تعديل حاصل شده و به طيف ميانه‌رو و اعتدالگرا نزديك شده‌اند.
اين عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: آقاي ناطق با بازگشت به صحنه سياسي احتمالا در طيف ميانه قرار خواهند گرفت و احتمال دارد كه به صورت فراجناحي عمل كنند.
او در واكنش به استقبال افرادي از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا از بازگشت ناطق‌نوري به عرصه سياسي گفت: طبيعتا معدل اين استقبال فراجناحي شدن آقاي ناطق‌نوري است.
هاشمي ادامه داد: آقاي ناطق يكي از شخصيت‌هايي هستند كه از اول نهضت همراه انقلاب بودند و مسووليت‌هاي سنگيني را در نظام داشته و تجربه زيادي دارند؛ از اين رو وقتي يك شخصيت باتجربه به صحنه سياسي بازگردند آثار مفيدي براي كشور خواهد داشت.
رييس پيشين سازمان صدا و سيما افزود: به هر حال مشكلي كه در كشور داريم مشكل افراط‌گرايي است؛ افراط‌گراها مانع وحدت و انسجام ملي مي‌شوند و اگر شخصيت‌هاي باتجربه‌اي مانند آقاي ناطق‌نوري بازگردند و شجاعانه بتوانند با اين اقدامات مخالفت كنند طبعا به نفع كشور خواهد بود.
او در واكنش به برخي درخواست‌ها براي حضور ناطق‌نوري به عنوان «امام جمعه تهران» نيز گفت: تريبون نماز جمعه تريبون خاصي است و امام جمعه مسووليت‌هاي ويژه‌اي دارد؛ يكي از آنها اين است كه واقعيت‌ها و حقايق را از اين تريبون به مردم بگويد و اين موضوع مستلزم شجاعت خاصي است؛ با عنايت به ويژگي‌هاي امام جمعه و وظايفي كه دارد به نظرم آقاي ناطق مي‌تواند امام جمعه موفقي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون