• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3957 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ آبان

الهه كولايي و محمود ميرلوحي به «اعتماد» گفتند

آغاز اصلاح ساختاري شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان

زهير موسوي| «تنها راه نجات اصلاح‌طلبي انحلال شوراي عالي سياستگذاري است.» اين جمله را رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي گفته است كه پس از انتخابات پنجمين دوره شوراي شهر وروستا به يكي از جدي‌ترين منتقدان عملكرد شوراي عالي سياستگذاري تبديل شده است. او معتقد است مردم هميشه منتظر تكرار آقاي خاتمي نخواهند بود و عملكرد افراد مسوولي كه تحت عنوان اصلاح‌طلبي به مسند قدرت مي‌رسند، جبهه اصلاحات را تحت الشعاع قرار خواهند داد.
پس از انتشار ليست اميد در پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا انتقادات بسياري به نحوه بسته شدن ليست از سوي بزرگان و فعالان سياسي اصلاح‌طلب به شوراي عالي سياستگذاري مطرح شد. برخي معتقد بودند اتفاقات خاصي در مرحله بسته شدن ليست در جلسات افتاده و برخي ديگر معتقد بودند مسير و مراحل بسته شدن ليست شفاف نبوده است. دليل اصلي اين انتقادات برخورد برخي نمايندگان مجلس است كه پس از ورود به بهارستان از طريق ليست اميد، تغيير رويه دادند. شوراي عالي سياستگذاري شش ماه سخت را پشت سر گذاشته و حال بسياري از فعالين سياسي معتقدند عملكرد اين شورا بايد آسيب‌شناسي شده و برخي تغييرات ساختاري در آن صورت پذيرد.
محمود ميرلوحي، عضو شوراي عالي سياستگذاري و عضو شوراي شهر تهران با قبول برخي انتقادات وارده به شوراي عالي سياستگذاري به «اعتماد» مي‌گويد: «كميته ارزيابي در شوراي عالي سياستگذاري تشكيل شده و در 10 سرفصل به آسيب‌شناسي عملكرد شورا پرداخته است.» گزارش كميته ارزيابي آماده شده و به اعضاي شوراي عالي سياستگذاري و سيد محمد خاتمي ارايه شده است و منتظر نظر اعضا و رييس دولت اصلاحات هستيم.
ميرلوحي معتقد است سه راه در پيش روي جريان اصلاحات در برابر شوراي عالي سياستگذاري قرار دارد؛ نخست انحلال شورا و بازگشت به مسير قبلي. دوم تشكيل يك حزب فراگير در جريان اصلاحات و سوم اصلاح و ترميم ساختار شوراي عالي سياستگذاري. عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان درباره راه نخست معتقد است جريان اصلاحات يك بار اين راه ناموفق را طي كرده است و تكرار اشتباه جايز نيست. درباره تشكيل حزب فراگير معتقد است شرايط براي تشكيل همچين حزبي مناسب نيست و جبهه اصلاحات آمادگي تشكيل همچين حزبي را ندارد. او معتقد است شوراي عالي سياستگذاري دو ماموريت مهم را با موفقيت صد درصدي پشت سر گذاشته است و استمرار همچين رويه‌اي اضطرار دارد و با ترميم و اصلاح برخي ساختار‌ها در شوراي عالي سياستگذاري مي‌توان اين موفقيت را در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز تكراركرد.
 دو دوره شوراي عالي را پشت سر گذاشته دستاورد اين دو دوره را هم منتقدين و هم معتقدين ديدند كه شورا موثر بوده است. برخي انتقادات از همان اول بود كه چرا احزاب محور نيستند؛ شوراي هماهنگي اصلاحات پيشنهاد را به آقاي خاتمي دادند كه با كميته راهبردي تلفيق شود. اين روند كميته ارزيابي انتخاب شده و در 10 سرفصل بررسي كردند به شوراي عالي ارايه كردند. ادامه كار جبهه‌اي را لازم مي‌دانيم و معتقديم بين سه گزينه رها كردن به سبك گذشته، كسي توصيه نمي‌كند، دوم اعلام يك حزب فراگير كند كه شرايط حزب فراگير فراهم نيست، ادامه فعاليت جبهه‌اي يعني احزاب هر مقداري كه توانمندي دارند و در كنارش مي‌توانند با استفاده از ظرفيت‌ها دعوت شدند.
الهه كولايي، عضو شوراي عالي سياستگذاري معتقد است اين شورا مانند هر سازه ديگري كه دست‌ساز بشر است ايراداتي دارد و خالي از اشتباه نيست. كولايي مي‌گويد هرنوع سازه انساني بايد بر اساس اهدافي كه به دليل آن طراحي شده است مورد ارزيابي قرار گيرد از اين رو، عملكرد شورا نيز كه براي انتخابات‌هاي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري و پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا تشكيل شده بود، عملكردي قابل دفاع و قابل قبول است بنابراين زير سوال بردن عملكرد كلي شورا درست نيست زيرا شوراي عالي نيز مانند هر نهاد ساخته دست بشر ايرادات و اشكالاتي دارد كه كميته ارزيابي و بررسي شوراي عالي اين موضوعات را مورد توجه قرار داده است. در ماه‌هاي گذشته دردامنه وسيعي از نخبگان و فعالان سياسي در حوزه‌هاي مختلف نظرخواهي شده وديدگاه‌هاي آنان گردآوري شد و بر همين اساس موضوع اصلاح ساختاري شوراي عالي سياستگذاري در ميان اعضا تاييد شده است. بايد پذيرفت همانند ضرورت پيش برد اصلاحات، اصلاحات ويژه در ساختار شوراي عالي بايد انجام شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون