• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3957 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ آبان

حذف رييس‌جمهور از مقام رهبري حزب حاكم زيمبابوه

اگر موگابه كناره‌گيري نكند استيضاح مي‌شود

گروه جهان | هراره يك گام ديگر به دوران پس از موگابه نزديك شد. زيمبابوه كه طي 37 سال گذشته، از روز استقلال تاكنون رهبري به جز رابرت موگابه به خود نديده است، اكنون بعد از كودتاي نظامي چهارشنبه شب گذشته در اين كشور، گام به گام به دوران جديد و نامعلومي وارد مي‌شود كه در آن جايگاهي براي رهبر 93 ساله اين كشور ديده‌نشده است. به گزارش آسوشيتدپرس روز يك‌شنبه حزب حاكم زانو-پي‌اف (ZANU-PF) با برگزاري يك جلسه اضطراري تصميم گرفت تا رابرت موگابه رهبر اين كشور را از مقام رهبري حزب حاكم بركنار كند. يك روز پيش از آن نيز چندين هزار مخالف موگابه با حضور در خيابان‌هاي هراره، خواهان كنار رفتن او از قدرت شده‌بودند. كميته مركزي حزب زانو-پي‌اف روز يك‌شنبه در جلسه اضطراري در ساختمان مركزي اين حزب، تصميم گرفت تا موگابه را از رهبري حزب بركنار كند و امرسون منانگاگوا، معاون بركنار شده‌اش را جانشين او كند. هر چند شخص موگابه، در مذاكراتي كه طي سه روز گذشته با فرماندهان ارتش داشت، گفته است قصد كناره‌گيري از مقامش را ندارد، اما به نظر مي‌رسد نظاميان و نزديكان منانگاگوا، معاون پيشين او، به كمتر از كناره‌گيري شخص موگابه از قدرت و جانشيني منانگاگوا به جاي او، رضايت ندهند. بركناري موگابه از رهبري حزب حاكم اثر قانوني ندارد و در واقع موگابه همچنان بر اساس قانون اساسي رييس‌جمهور زيمبابوه است. اما مقامات حزب حاكم تهديد كرده‌اند كه اگر رابرت موگابه تا ظهر امروز به وقت محلي از مقام رياست‌جمهوري كناره‌گيري نكند، نمايندگاه حزب در پارلمان زيمبابوه كه اكثريت را در اختيار دارند، طرح استيضاح و راي عدم اعتماد به او را به جريان مي‌اندازند. طرفداران منانگاگوا و مخالفان موگابه بعد از اعلام خبر راي بركناري موگابه از رهبري حزب حاكم در اطراف ساختمان حزب به پايكوبي و جشن پرداختند. كريستوفر موچانگوا، وزير خارجه پيشين دولت موگابه و از مخالفان امروز او در حزب زانو-پي‌اف قبل از حضور در جلسه اضطراري حزب گفته‌بود: «ما تا آخر پيش مي‌رويم.» او همچنين اضافه كرد: «موگابه بايد استعفا بدهد و از كشور برود، الان او تلاش مي‌كند كه براي يك خروج آبرومندانه از قدرت مذاكره كند، اما بايد با واقعيت مواجه شود.»
كميته مركزي حزب حاكم در عين حال اعلام كرد كه گريس موگابه، همسر رييس‌جمهور را نيز از كار خود بركنار كرده است. گريس موگابه كه رهبري شاخه زنان حزب زانو-پي‌اف را بر عهده داشت، از سوي بسياري گزينه اصلي موگابه براي جانشيني خودش محسوب مي‌شد. در واقع يكي از دلايل كودتاي نظامي اخير در زيمبابوه، بركناري منانگاگوا، معاون پيشين موگابه و احتمال جانشيني گريس موگابه به جاي او بود. بر اساس قانون اساسي جديد زيمبابوه كه سال 2013 به تصويب رسيده است، در صورت مرگ يا كناره‌گيري رييس‌جمهور از قدرت، معاون او در حزب جانشين او مي‌شد، اما موگابه دو هفته پيش ناگهان تصميم گرفت تا معاونش امرسون منانگاگوا را از كار بركنار كند. منانگاگوا، بلافاصله بعد از بركناري از مقام معاونت اول رييس‌جمهور، خاك زيمبابوه را ترك كرد و به آفريقاي جنوبي رفت، اما ارتش زيمبابوه، چهارشنبه شب ناگهان با هجوم به هراره و با تصرف تلويزيون و اماكن دولتي، مخالفت خود را با تصميم رييس‌جمهور نشان داد. در جلسه اضطراري كميته مركزي حزب زانو- پي‌اف، امرسون منانگاگوا به مقام رهبري حزب حاكم انتخاب شد. گريس موگابه، همسر رييس‌جمهور زيمبابوه از زمان انجام كودتا، در مكاني نامعلوم به سر مي‌برد و هنوز در انظار عمومي ظاهر نشده است. بر اساس تصميمات يك‌شنبه كميته مركزي حزب زانو-پي‌اف، گريس موگابه و چندين مقام ديگر دولت از جمله جاناتان مويو، وزير آموزش عالي براي هميشه از عضويت در حزب محروم شدند. رييس‌جمهور 93 ساله زيمبابوه كه زماني به عنوان رهبر انقلاب و جنگ عليه استعمار در اين كشور مطرح بود اكنون از سوي برخي از همرزمان پيشين خود كه در كميته مركزي حزب زانو-پي‌اف حضور دارند، كنار گذاشته‌شد و تصور مي‌شود كه در بين كهنه‌سربازان دوران استقلال زيمبابوه منزوي شده ‌باشد. روز شنبه در حالي كه هزاران نفر از شهروندان هراره براي جشن پايان حكومت موگابه به خيابان‌ها ريخته‌بودند، كهنه‌سربازان دوران استعمار هم به آنها پيوستند. اينوسنت گونس، نماينده ارشد پارلمان و عضو حزب جنبش براي تغيير دموكراتيك-چوانگيراي به آسوشيتدپرس مي‌گويد كه پارلمان در هفته جاري تشكيل جلسه مي‌دهد و قطعا براي استيضاح آقاي موگابه تصميم‌گيري مي‌كند. موگابه روز يكشنبه دور جديدي از مذاكرات با فرماندهان ارتش را آغاز كرد. كونستانتينو چيوانگا، فرمانده ارتش زيمبابوه كه از متحدان امرسون منانگاگوا است پيش از اين گفته‌بود كه حبس خانگي موگابه به اين دليل است كه متهماني كه با فساد اقتصادي، كه كشور را به سمت فروپاشي برده‌اند دستگير شوند. با اين حال در طول مذاكرات، رابرت موگابه با ايده كناره‌گيري‌اش از قدرت مخالفت كرده است، به گفته تلويزيون دولتي زيمبابوه موگابه خواهان «كناره‌گيري آبرومندانه» شده است. فيدليس موكونوري، يك كشيش كاتوليك به عنوان ميانجي در مذاكرات ارتش و موگابه حضور دارد. آرون نفرا، رييس موقت اطلاعات زيمبابوه و جورج چارامبا، سخنگوي موگابه هم در مذاكرات ميان ارتش و موگابه حضور دارند.
شاخه جوانان حزب حاكم زيمبابوه هم در بيانيه‌اي خواهان كناره‌گيري آقاي موگابه از قدرت و استراحت به عنوان «يك سياستمدار كهنسال» شده است و در عين حال همسر او را «براي هميشه» از حزب اخراج كرده است. يئوكاي سيمبانگاوي، رهبر شاخه جوانان حزب روز يك‌شنبه از نقش ارتش در مقابله با «گروهي مجرم» به رهبري گريس موگابه تشكر كرده است. او در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفته است: «بسيار تاسف‌بار است كه رييس‌جمهور اجازه داد او [گريس موگابه] اختيارات اجرايي را در دست بگيرد و نهايتا حزب و دولت را با هم از بين ببرد.»انتخابات رياست‌جمهوري در زيمبابوه قرار بود يك سال ديگر برگزار شود اما با بحران سياسي كنوني و احتمال جانشيني فرد جديد به جاي موگابه، معلوم نيست كه اين انتخابات عملي شود. قرار است روز سه‌شنبه جلسه‌اي ميان كشورهاي همسايه زيمبابوه، يعني آنگولا، آفريقاي جنوبي، تانزانيا و زامبيا برگزار شود تا مساله كودتا در زيمبابوه را بررسي كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون