• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3959 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر

ماجراهاي ابهام‌آميز نوار ابزار ايرانسل

اگر كاربر ديتاي ايرانسل هستيد به احتمال زياد در زمان مراجعه به برخي از وب‌سايت‌هاي پربازديد ايراني مانند سايت رسمي برنامه ۹۰ يا ديجيكالا با يك لوگو يا تولبار ايرانسل در پايين نمايشگر روبه‌رو شده‌ايد؛ قابليتي كه اعتراض كاربران و همچنين برنامه‌نويسان را به دليل نقض حريم خصوصي در پي داشته اما ايرانسل مي‌گويد كه اين يك قابليت جديد است و آن را براي سهولت در دسترسي به پنل كاربري در سايت‌هاي پربازديد قرار مي‌دهد. اما خود اين «قرار دادن» حكايت‌هاي بسياري به همراه داشته است. به گفته كارشناسان، روندي كه ايرانسل مي‌تواند با آن يك تولبار در پايين نمايشگر كاربران قرار دهد، اخلاقي نيست. «رضا شادمان» برنامه‌نويس وب و مديرفني وب‌سايت «جاباينجا» كه اتقاقا يكي از نخستين‌هايي بود كه در توييتر به اين اقدام ايرانسل اعتراض كرد در گفت‌وگو با ديجياتو خبر مي‌دهد: «ايرانسل با اسنيف و پايش ترافيك كاربر و دستكاري آن، در حالت تئوري حتي مي‌تواند شناسه‌هاي كاربري و گذرواژه كاربران را هم در همين سايت‌هاي پربازديد ببيند.» شادمان در اين باره مي‌گويد: «تصور كنيد يك آدرس وجود دارد كه ايرانسل آن را به عنوان هدف قرار داده است. هر زمان كه كاربري به آن آدرس مراجعه كند، يك كد جاوا اسكريپت هم به سايت اضافه و اينجكت مي‌شود تا سايتي كه در نهايت براي كاربر نمايش داده مي‌شود شامل يك تولبار باشد.» در اين ميان برخي از كاربران اعتقاد دارند كه علت نمايش اين تولبار، داشتن اپليكيشن ايرانسل من است.
شادمان در اين باره مي‌گويد: «اپليكيشن ايرانسل من به صورت تئوري مي‌تواند در اندرويد در پس‌زمينه به سرورهاي ايرانسل متصل شده و پينگ كند. به اين مفهوم كه به سازنده‌اش بگويد كاربر در حساب كاربري خود لاگين است يا خير يا اطلاعات كلي‌تري مانند آدرس ‌IP و اطلاعات سيم‌كارت را براي ايرانسل ارسال كند. حال زماني كه وارد يك سايت مي‌شويم، ايرانسل مي‌تواند متوجه شود كه اين همان شماره ‌IP است كه با اپليكيشن ايرانسل من هم به سرور متصل بوده و با مچ كردن اين اطلاعات، در حالت تئوري قادر است تولبار را براي كاربران خاصي نشان دهد كه در اپ لاگين هستند اما خود اپ به تنهايي قابليت نمايش تولبار در مرورگر دستگاه را ندارد.» «علي ميرزايي» توسعه‌دهنده وب به ديجياتو مي‌گويد كه در حال حاضر دو نظريه در مورد نحوه اضافه شدن اين تولبار وجود دارد: «زماني كه ما مي‌خواهيم ديجياتو را باز كنيم، ايرانسل متوجه مي‌شود كه اين سايت از سوي كاربر درخواست شده و با دستكاري اطلاعات رد و بدل شده، تولبار يا محتواي مورد نظر خودش را به محتواي سايت اضافه مي‌كند.
 در حال حاضر دو نظريه وجود دارد. عده‌اي مي‌گويند كه ايرانسل از طريق اپليكيشن ايرانسل من ديتاي رد و بدل شده براي كاربر را پايش مي‌كند و برخي هم معتقد هستند كه اين اپراتور با راه‌هاي ديگري قابليت دستكاري ترافيك و هدف‌گذاري براي نمايش محتواي خودش در برخي سايت‌ها را ايجاد مي‌كند كه ارتباطي به اپ ايرانسل من ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون