• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3967 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر

مقامات استان سيستان و بلوچستان در استقبال از رييس‌جمهور

خط اتحاد

حسن روحاني، رييس‌جمهور به پاس راي بالايي كه از مردمان سيستان و بلوچستان گرفته بود اين استان را به عنوان نخستين مقصد استاني خود انتخاب كرد. هرچه باشد 75 درصد از اهالي اين استان پاي صندوق آمده و 17 درصد بيشتر از كل كشور به روحاني راي داده بودند. اين انتخاب رييس‌جمهور را شايد بتوان نوعي دلجويي از مولوي عبد‌الحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان نيز تلقي كرد. چه آنكه او در انتخابات 96 رسما از روحاني حمايت كرده اما بعد از انتخابات حتي به مراسم تحليف هم دعوت نشد. به هرحال روحاني صبح ديروز عازم استاني شد كه با وجود مشكلات اقتصادي بسيار، جذب وعده‌هاي مادي رقباي روحاني نشد. رييس‌جمهور به اتفاق شماري از معاونين و وزراي خود در نخستين سفر استاني خود به سيستان و بلوچستان رفت تا تحقق وعده‌هاي سال 93 (سفر استاني در دولت يازدهم) را پيگيري كند. روحاني در فرودگاه زابل مورد استقبال استاندار، مولوي عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان، آيت‌الله عباسعلي‌سليماني نماينده ولي‌فقيه در استان و امام‌جمعه زاهدان قرار گرفت. او در جمع مردم زابل سخنراني كرد و امروز نيز فاز يك اسكله شهيد بهشتي را در چابهار افتتاح مي‌كند. او مراسم روز دانشجو را نيز در دانشگاه زاهدان با حضور دانشجويان و دانشگاهيان برگزار كرد.
25 افتتاح
روحاني در جريان اين سفر و در حاشيه ديدار با برگزيدگان استان به صورت ويدئو كنفرانس 25 طرح و پروژه را افتتاح و دستور آغاز عمليات اجرايي 5 پروژه ديگر را صادر كرد. رييس‌جمهور در اين ارتباط مستقيم تلويزيوني دستور افتتاح طرح‌هاي برق‌رساني به 155 روستاي بدون برق استان، سازه آبگير طرح آبرساني به شهرهاي سيستان، فاز دوم طرح آب‌شيرين‌كن چابهار و كنارك را صادر كرد. افتتاح كلينيك ويژه عدالت، بخش آي‌سي‌يو بيمارستان خاتم‌الانبيا، افتتاح مركز خدمات جامع سلامت شهري و افتتاح ساماندهي مالكيت اراضي كشاورزي در دست سيستان، افتتاح 19 واحد پرورش مرغ گوشتي و افتتاح 142 طرح سيستم آبياري تحت‌فشار، افتتاح باقيمانده قطعه يك باند دوم بزرگراه زاهدان- بم، افتتاح بزرگراه ايرانشهر و افتتاح محورهاي روستايي از جمله طرح‌ها و پروژه‌هاي زيربنايي بود كه در حوزه‌هاي وزارت نيرو، كشاورزي، بهداشت و درمان، نيرو و راه و شهرسازي افتتاح شدند. با دستور رييس‌جمهور همچنين عمليات اجرايي طرح فشرده‌سازي گاز طبيعي جهت تامين نيروگاه گازي و عمليات اجرايي بزرگ‌ترين مجتمع زنجيره‌اي پرورش شترمرغ و طرح‌هاي بزرگ گلخانه‌اي آغاز شد.  
افتخار به حفظ وحدت
روحاني در اجتماع بزرگ مردم زابل از ميزان مشاركت آنها در انتخابات و رايي كه به او داده بودند، تشكر كرد و گفت: سفر به استان‌ها را در دولت دوازدهم از سيستان و بلوچستان آغاز كردم چرا كه مردم آن در انتخابات رياست‌جمهوري امسال، سطح بالايي از مشاركت را به نمايش گذاشتند و مردم با حضور خود به خوبي دين‌شان را نسبت به انقلاب، اسلام و ايران ادا كردند. وي با اشاره به ضرورت حفظ وحدت، گفت: سيستان و بلوچستان گرچه به ظاهر داراي تنوع مذهبي و قومي است، اما در واقع همه مذاهب از يك درخت تنومند واحد به نام اسلام، پيامبر اسلام‌(ص) و قرآن سرچشمه مي‌گيرند و همه اقوام نيز از ايران و ايرانيت سرچشمه گرفته‌اند و افتخار همه ما اين است كه ايراني و مسلمان هستيم. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه امروز افتخار ما اين است كه وحدت‌مان را حفظ كرده و در سايه اتحاد زندگي مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: سيستان و بلوچستان مرزباني و مرزداري خود را از ايران بزرگ در سايه وحدت، به بهترين شكل ايفا كرده و در همه مقاطع از جمله انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و همين اواخر در هنگامه رخداد زلزله در كرمانشاه، اين مردم به بهترين نحو و به عنوان نماد ايران متحد، به ياري هموطنان خود شتافتند.
ايران هيچ نسبتي با خشونت ندارد
وي ناتواني دشمنان و بدخواهان در ايجاد رخنه بين مردم ايران را ناشي از ايمان و اسلام معتدلي كه مردم ايران از روز اول با اتكا بر محبت اهل‌بيت‌(ع) در پيش گرفته‌اند، دانست و گفت: اسلام در ايران هيچگاه نسبتي با خشونت نداشته و مردم اين ديار هيچگاه فرصتي براي عرض اندام خشونت و تروريسم فراهم نياوردند. روحاني با ابراز خشنودي از اينكه امروز ملت‌هاي منطقه در كنار نيروهاي نظامي‌شان و با كمك كشورهاي دوست‌شان توانسته‌اند بر تروريست‌ها فائق شوند، اظهار داشت: امريكا و رژيم صهيونيستي نقشه شومي براي اين منطقه طراحي كرده بودند. بنا نبود داعش به اين زودي از بين برود، بلكه به عنوان توطئه‌اي براي كل منطقه خاورميانه پيش‌بيني و طراحي شده بود و قرار بود از مسير عراق و سوريه به كل آسياي مركزي، ايران و مناطق ديگر توسعه پيدا كنند و از اين رهگذر چهره اسلام واژگون معرفي شده، اسراييل در منطقه تقويت شود و جاي بدخواهان و دشمنان در منطقه نيز تقويت شود، اما مردم و ملت‌هاي هوشيار منطقه توانستند اين توطئه را در‌هم شكسته و در برابر استكبار جهاني ايستادگي كنند. رييس‌جمهور با بيان اينكه خوشحاليم امروز پايگاه‌هاي اصلي داعش در منطقه از بين رفته، تصريح كرد: اميدوارم به زودي شاهد روزي باشيم كه اساس خشونت و تروريسم در اين منطقه ريشه‌كن شود.
ماموريت به رحماني‌فضلي و استاندار
وي در بخش بعدي سخنانش به موضوع آباداني سيستان و بلوچستان پرداخت و گفت: بودجه عمراني كه دولت يازدهم در طول 4 سال براي سيستان و بلوچستان تخصيص داد و اجرايي كرد، 5/2 برابر بودجه 4 سال پيش از آن بود و اين نشان مي‌دهد كه ما همه توان‌مان را براي توسعه استان به‌كار گرفتيم. روحاني با اشاره به وعده دولت در سفر سال 93 به استان سيستان و بلوچستان براي تجهيز اراضي كشاورزي اين استان به شيوه‌هاي آبياري مدرن، گفت: 10 هزار هكتار از اين 46 هزار هكتار از لحاظ تمهيدات زيربنايي آماده است و از لحاظ برق‌رساني در همين ايام 1500 هكتار برق رساني خواهد شد و كارش را آغاز خواهد كرد. تا پايان سال 10 هزار هكتار زمين فعال خواهد شد و بقيه طرح هم در سال 97 و اوايل سال 98 اجرايي خواهد شد تا به اين ترتيب همه 46 هزار هكتاري كه قول داده شده بود، اجرايي و يك تحول بزرگ در كشاورزي اين منطقه ايجاد شود.
وام دو ميليوني براي تسريع لوله‌كشي گاز
رييس‌جمهور به ارايه لايحه مناطق آزاد اشاره و ابراز اميدواري كرد كه مجلس شوراي اسلامي در سال جاري ايجاد منطقه آزاد تجاري سيستان را تصويب كند. وي همچنين از وزير كشور خواست كه همه اقدامات لازم براي بهبود وضعيت بازارچه‌هاي مرزي سيستان و بلوچستان را به‌كار گيرد. روحاني كه وعده دولت يازدهم براي روشن كردن مشعل گاز در زاهدان را خوب به خاطر داشت، گفت: به بانك مركزي و ديگر بانك‌ها دستور دادم، به هر خانه‌اي در زاهدان براي لوله‌كشي گاز دو ميليون تومان وام بدهند تا اين كار سرعت يابد. رييس‌جمهور با اعلام اينكه احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به زودي آغاز خواهد شد، ادامه داد: اين خط لوله به شكلي طراحي و اجرا خواهد شد كه گاز منتقل شده كفاف استفاده در صنايع را نيز بدهد و از مهرماه سال آينده گاز به زابل خواهد رسيد. از استاندار محترم مي‌خواهم قدم به قدم اجراي اين پروژه را پيگيري كند و اگر مشكلي در مسير اجراي آن بود، مستقيما با من براي حل و فصل آن در ارتباط باشد. وي در ادامه با بيان اينكه بزرگ‌ترين بندر تجاري كشور در آينده بندر چابهار خواهد بود، گفت: اين بندر سيستان و بلوچستان را به آسياي مركزي و افغانستان متصل خواهد كرد و تنها بندر اقيانوسي ايران است. خوشحاليم كه همين حالا نيز نخستين محموله‌هاي گندم براي افغانستان از اين بندر بارگيري شده است. رييس‌جمهور طرح مهم بعدي براي توسعه سيستان و بلوچستان را اتصال اين استان به خط آهن سراسري كشور عنوان كرد و گفت: خط‌آهن از چابهار به زاهدان و از زاهدان به بيرجند و مشهد متصل خواهد شد و احداث اين مسير از چابهار به زاهدان با اعتبار پيش‌بيني شده 4 هزار ميليارد تومان آغاز شده است. روحاني نكته مهم ديگر در توسعه سيستان و بلوچستان را موضوع تامين آب ذكر كرد و گفت: قرارداد و توافق ما با دولت افغانستان براي حقابه هامون و استفاده از رود هيرمند بايد به طور دقيق و كامل اجرا شود. ما روابط برادرانه‌ و دوستانه‌اي با افغانستان داريم و در تمام ملاقات‌ها و ديدارهاي‌مان انعقاد يك قرارداد بلندمدت و جامع بين دو كشور كه بخشي از آن مساله حقابه ايران است را دنبال مي‌كنيم. دولت همه توان‌ خود را در اين زمينه به‌كار مي‌گيرد تا مردم اين ديدار بتوانند از همه حقوق قانوني خود بهره‌مند شوند. روحاني افزود: سيستان و بلوچستان در مرز مشترك و مرز آبي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان، پاكستان و عمان قرار گرفته و اين سه كشور مهم منطقه را به ايران متصل مي‌كند؛ سه كشوري كه امروز روابط ما با آنها از هر زمان ديگر بهتر است.
جنگ شاهزاده‌ها تقصير ما نيست
روحاني بخشي از سخنانش را نيز به مسائل منطقه اختصاص داد. او با تاكيد بر اينكه ما خواستار منطقه‌اي امن، قدرتمند و آباد هستيم و اين را براي خودمان و همه كشورهاي منطقه مي‌خواهيم، گفت: ايران رقابتي در زمينه توسعه با ديگر كشورهاي منطقه ندارد، بلكه براي توسعه منطقه با ديگر كشورها همكاري و شراكت مي‌كند. اين قولي است كه به كشورهاي منطقه داده‌ايم و علاقه‌منديم با تمام كشورهاي منطقه روابطي برادرانه و صميمي داشته باشيم. روحاني گفت: اگر بعضي از كشورها از ما فاصله گرفته‌اند، تقصير خود آنهاست. ما خواهان فاصله نيستيم و نمي‌خواهيم روابط‌مان با هيچ كدام از كشورهاي منطقه دوستانه و برادرانه نباشد. ما نمي‌خواهيم بين ايران و كشورهاي منطقه، بين ايران و دنياي عرب و بين ايران و جهان اسلام فاصله باشد. رييس‌جمهور اظهارداشت: شايد بعضي كشورها درون خودشان جنگ شاهزاده‌ها دارند اما اين تقصير ما نيست. تقصير ما نيست اگر بعضي كشورها از سه سال پيش يمن كشور همسايه‌شان را بمباران مي‌كنند، اما نتوانسته‌اند كاري از پيش ببرند و شكست خورده‌اند! تقصير ما نيست اگر بعضي‌ها، سال‌ها به داعش كمك كردند تا مثلا در منطقه نفوذ داشته باشند، اما امروز مشاهده مي‌كنند كه پايه‌هاي داعش فرو‌ريخته است. ما خواهان دوستي، وحدت و برادري هستيم.
وزيري به من تحميل نشد
روحاني ديشب در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه سيستان و بلوچستان از حق بزرگي كه سيستان و بلوچستان بر گردن نظام، دولت و امنيت ملي دارد سخن گفت و تاكيد كرد كه بر سر عهد و پيمان‌هاي انتخاباتي خود هست. وي گفت: بايد به هر آنچه وعده داده‌ايم، عمل كنيم. اينكه گفته مي‌شود، روحاني ديروز به راي مردم احتياج داشت و امروز ديگر احتياج ندارد، حتما سخن ناروايي است. وي افزود: پاي وعده‌هاي خود ايستاده‌ام و عقب‌نشيني نكرده و نخواهم كرد و در اين راه از هيچ كس هراسي ندارم و راه ملت ايران را كه راه جمهوري اسلامي است با قوت ادامه خواهم داد. ما اهداف بلندي داريم و شما در انتخابات مطالباتي در نظام داشتيد و در اجتماعات انتخاباتي كه عمدتا جوانان و بانوان بودند، بار مسووليتي را بر دوش گرفتيد و حق بزرگي را در انتخابات داريد و لازم است كه دست به دست هم اهداف خود را پيش ببريم. رييس‌جمهور ادامه داد: خدا را شاهد مي‌گيرم كه در انتخاب همه وزرا، معاونين، استانداران و مسوولان كشور، جز بر مبناي صلاحيت، توانمندي، اعتدال و قبول حق مردم، جمهوريت و اسلاميت نظام هيچ نظر ديگري نداشتم و بر همين مبنا عمل كردم. در دولت يازدهم هم همين نظر را دنبال مي‌كردم و اينكه گفته مي‌شود وزيري بر من تحميل شده كاملا ناصحيح و غيرواقعي است. البته ممكن است براي هماهنگي برخي وزرا كمي معطلي به وجود آمد، اما در نهايت هر آن كسي كه وزير شده فردي است كه نظر من بوده است. وي در ادامه با بيان اينكه امكانات و كيفيت دانشگاه‌ها نيازمند تحول است، اظهارداشت: بي‌ترديد براي ايجاد اين تحول بايد تلاش بيشتري انجام دهيم و بر اين مبنا حركت خواهيم كرد.
به دانشگاه اندازه حوزه فرصت نقد دهيم
رييس‌جمهور با اظهار خشنودي از اينكه مراسم 16 آذر امسال در يك دانشگاه استاني برگزار مي‌شود، گفت: در دوره دولت يازدهم يكي از تلاش‌هاي دولت شكوفا شدن روز دانشجو بود و چنانچه 4 سال گذشته را با 8 سال آن مقايسه كنيد به روشني خواهيد ديد كه دانشجو و دانشگاه امروز با صداي رسا و بدون لكنت زبان سخن مي‌گويد. وي با بيان اينكه دولت تشكل دانشجويي مخالفي را براي خود نمي‌شناسد، اظهار داشت: البته برخي انتقاد بيشتري مي‌كنند و نحوه بيان‌شان متفاوت است، اما هميشه همه آنها نيز براي ما محترم بوده و هستند. رييس‌جمهور نقد دولت و مسوولان دولتي را حق دانشجويان دانست و گفت: انتقاد حق شماست و حتما هم دولت را نقد كنيد، چرا كه هزينه آن كمتر است و در مجموعه دولت هم رييس‌جمهور را نقد كنيد چرا كه هزينه بسيار كمتري دارد. روحاني با اشاره به اينكه دانشگاه بايد به اندازه حوزه علميه آزادي نقد داشته باشد، افزود: به دانشگاه و دانشجو نيز آزادي و اجازه نقد دهيم تا همان‌طور كه در حوزه يك طلبه جوان مطلب يك استاد در حد مرجع تقليد را مورد نقد قرار مي‌دهد در دانشگاه نيز كسي محدوديتي براي انتقاد نداشته باشد. نبايد فضا به شكلي باشد كه دانشجو وقتي مي‌خواهد حرف و سخني به ميان آورد، مراقب باشد كه آيا كسي اسم او را يادداشت مي‌كند، يا نه. ستاره جايش در آسمان است نه در دانشگاه. دانشجو آمده در دانشگاه آزادانه سخن بگويد و نظراتش را مطرح كند و نسبت به آنچه احساس مي‌كند، صحيح نيست، آزادانه انتقاد كند. وي گفت: در طول 4 سال دولت يازدهم و اين ايامي كه از دولت دوازدهم گذشته عده‌اي مدام، همه مشكلات ما را ناشي از فضاي مجازي مي‌دانند و مي‌گويند اگر يك تخلفي در اين فضا اتفاق افتاده بايد همه آن را ببنديم. شرط اول پيشرفت در جوامع امروزي دسترسي آزاد به اطلاعات است كه اگر فضاي مجازي را ببنديم، اين دسترسي در جهان امروز به‌شدت محدود خواهد شد. امروز بخش مهمي از تلاش‌ها در ايجاد اشتغال و رونق فضاي كسب و كار، متكي بر دسترسي به فضاي مجازي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون