• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3967 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر

بومي‌گزيني راه‌حل استفاده مردم استان از امتيازات دولتي

جلال جلالي‌زاده

محروميت همه‌جانبه در استان سيستان و بلوچستان محرز و قابل مشاهده است. اين محروميت البته ريشه در تاريخ دارد و سال‌هاست گريبانگير اين استان شده است. پس از انقلاب انتظار مي‌رفت كه به اين محروميت‌ها توجه بيشتري نشان داده‌شود، تلاش‌هايي هم صورت گرفته اما همچنان در اين استان شكاف‌ها كمتر نشده و محروميت‌ها بطور شايسته برداشته نشده است. در ادوار مختلف انتخابات اعم از مجلس يا رياست‌جمهوري همه كانديداها براي محروميت‌زدايي از اين استان و ايجاد اشتغال و توسعه، وعده‌هايي به مردم مي‌دهند اما هيچ كدام از دولت‌ها در اين مورد موفق نبوه‌اند و نتوانستند اقدامات چشمگيري داشته‌باشند.
اين در حالي است كه استان سيستان و بلوچستان با پتانسيل‌هاي بندري و دريايي و وسعت زياد پتانسيل‌هاي فراواني دارد. همچنين اتصال به دريا و نزديكي به مرزهاي پاكستان و افغانستان ظرفيت مناسبي براي تبديل شدن به شاهراه و كريدور شرق به غرب دارد كه اين خود زمينه‌هاي ايجاد اشتغال را فراهم مي‌كند. با اين حال به نظر مي‌رسد كه تاكنون از ظرفيت‌هاي استان سيستان و بلوچستان استفاده نشده است.
فارغ از مشكل اشتغال و محروميتي كه در اين استان وجود دارد، اقليت قومي – مذهبي بلوچ و سني احساس ناديده گرفته شدن دارند و تصور مي‌كنند مورد توجه حاكميت نيستند. آنها در اغلب امور حتي ادامه تحصيل، كشورهاي جنوب شرق آسيا همچون پاكستان و هند را به ماندن در ايران ترجيح مي‌دهند. گرچه در ايام انتخابات و تب و تاب رياست‌جمهوري و مجلس همواره كانديداهاي اصلاح‌طلب و اعتدالي راي بالايي از اين استان كسب كرده‌اند و توجه به اقليت‌ها در شعارهاي آنان به چشم مي‌خورد اما باز هم تغيير محسوسي در وضعيت آنها به چشم نمي‌خورد و محروميت در سطوح مختلف قابل مشاهده است.
دولت بايد گروه‌هاي كارشناسي را چه در سطح استاني و چه در سطح ملي تشكيل داده، معضلات و مشكلات را شناسايي كرده و از شايستگان بلوچ براي حل و فصل آن كمك بگيرد. مولوي عبدالحميد به عنوان روحاني تاثيرگذار اهل تسنن مي‌تواند در اين زمينه نقش مهمي ايفا كند. مولوي عبدالحميد همواره سردمدار آشتي و صلح و آرامش بوده، همواره مردم را به پيگيري مطالبات‌شان از راه‌هاي مدني و قانوني و از طريق صندوق راي دعوت كرده است و البته شخصا همواره از طريق ارتباط با وزرا و رييس‌جمهوري پيگير مطالبات مردم بوده است اما متاسفانه از سوي مركز پاسخ مناسبي دريافت نكردند.
به نظر مي‌رسد كه وقت آن رسيده در اين استان تبعيض مثبتي صورت گيرد چرا كه در سال‌هاي اخير شاهد بوديم از ادارات تا دانشگاه‌ها بيش از اينكه از شايستگان بومي استفاده شود از خارج از استان استخدام‌هايي صورت مي‌گيرد. اين اتفاق خصوصا در دانشگاه‌ها چشمگير و تعداد استادان بلوچ روز به روز در حال كم شدن است. اين تبعيض مثبت و بومي‌گزيني و مديريت بومي شايد بتواند تا حدودي امتيازات و امكانات دولتي بيشتري در اختيار مردم اين استان قرار دهد.
نماينده اهل سنت مجلس ششم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون