• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3967 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر

«نه» شوراي نگهبان به گفت‌وگوي سياسي

مجلس دقت بيشتري در تصويب قوانين داشته باشد. اين انتظاري است كه شوراي نگهبان از مجلس شوراي اسلامي دارد و عباسعلي كدخدايي، سخنگوي اين شورا در نشست خبري ديروز به آن اشاره كرد. اين انتظار به طرح حضور نمايندگان اديان الهي در شوراهاي شهر و روستا كه اخيرا كليات آن تصويب شده بي‌ارتباط نيست. نمايندگان مجلس اين طرح را ارايه كرده‌اند تا هم مساله حضور سپنتا نيكنام در شوراي شهر يزد را حل كنند هم مانع از تكرار اين مساله شوند. كدخدايي ديروز در مورد اين طرح گفت: شوراي نگهبان از هر راهكار قانوني كه مراجع قانوني ارايه دهند، استقبال مي‌كند. شوراي نگهبان در انجام وظايف قانوني و شرعي‌اش، اقداماتش را انجام و نظراتي را اعلام مي‌كند.
وي افزود: ما در جريان مصوبه اخير مجلس هستيم كه كليات آن را مي‌دانيم اما هر وقت كه اين مصوبه به ما ارسال شد، ما نظرمان را اعلام مي‌كنيم.
كدخدايي در پاسخ به خبرنگاري كه ‌پرسيد اگر مجمع تشخيص مصلحت نظام نظر شوراي نگهبان را در اين باره رد كند، شوراي نگهبان چه خواهد كرد؟ گفت: پاسخ اين سوال را اصل ۱۱۲ قانون اساسي جواب داده و نظر نهايي با مجمع تشخيص مصلحت نظام است و شوراي نگهبان نيز تابع قانون خواهد بود. كدخدايي در بخش ديگري از صحبت‌‌هاي خود در مورد ايده گفت‌وگوي شوراي نگهبان با جريان‌هاي سياسي گفت: شوراي نگهبان از پيشنهاد اصحاب رسانه و سياسيون در روند كار استقبال مي‌كند. ما از آنها مي‌خواهيم نظرات، انتقاد و پيشنهادات خود را به شوراي نگهبان ارسال كنند.
سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: ما از اصل كار استقبال مي‌كنيم اما نكته‌اي كه در رسانه‌ها مطرح شده لابي و رايزني سياسي بود ولي شوراي نگهبان نهاد سياسي نيست اما به عنوان يك نهاد حقوقي قطعا از انتقادات و پيشنهادات استقبال مي‌كنيم و اگر اين شكل باشد، آماده گفت‌وگو با دوستان و صاحبنظران هستيم.
موضوع رجل سياسي كه اكنون در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفته است از ديگر موضوعاتي است كه در نشست خبري ديروز كدخدايي مطرح شد. وي در اين باره گفت: در علم حقوق و قانونگذاري معتقد هستيم كه قوانين براساس شرايط زماني مي‌تواند فرق كند اما تلاش ما اين است كه مصوبه جامعي داشته باشيم ولي اين را هم بايد دانست كه تلاش ما انساني و محدود به ذهن و ظرفيت‌هاي ما است. ما تلاش مي‌كنيم تا شاخص‌هاي جامعي را در اين رابطه ارايه بدهيم كه در كوتاه‌مدت نيازمند تغييرات   نباشد.
وي در ادامه با توجه به اينكه ديروز روز مجلس بود، در مورد انتظارات شورا نگهبان از مجلس، گفت: ما از مجلس انتظارات بيشتري داريم كه دقت بيشتر و جامع‌تري را در هنگام تصويب قوانين و قانونگذاري داشته باشند. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون