• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3967 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر

اخبار

پيام‌هاي مثبت حريري و نصرالله به يكديگر

گروه جهان| «بحران ايجاد شده پس از استعفاي سعد حريري، از بين رفته است و در راه‌حل‌وفصل نهايي است.» اين عبارات را ميشل عون، رييس‌جمهور لبنان با تاكيد بر اهميت تمركز بر وحدت ملي در اين كشور و ثبات امنيتي و مالي، اعلام كرد؛ سخناني كه به نظر مي‌رسد سعد حريري، نخست وزير اين كشور نيز با آن موافق است و در حال نشان دادن عملي اين موافقت خود به جامعه جهاني است. سعد حريري پس از بازگشت به لبنان در حالي كه در دام محدوديت‌ها و فشارهاي سعودي قرار ندارد تلاش براي جبران آن 18 روز غيبت را آغاز كرده است. نخست وزير لبنان كه پس از بازگشت از رياض استعفاي خود را پس گرفت در تازه‌ترين گفت‌وگو با مجله «پاري ماچ» فرانسه به مساله سلاح در اختيار حزب‌الله لبنان پرداخته و تاكيد كرد كه حزب‌الله از اين سلاح در داخل لبنان استفاده نمي‌كند. نخست‌وزير لبنان در اين باره گفت: حزب‌الله، نقش سياسي دارد، اين حزب اسلحه دارد اما از آن در اراضي لبنان استفاده نمي‌كند، مصلحت لبنان در تضمين عدم استفاده از اين اسلحه در كشورهاي ديگر است و اين يك «مشكل» است.
سعد الحريري در پاسخ به كساني كه از اين جمله وي «حزب‌الله از سلاحش در داخل لبنان استفاده نمي‌كند» انتقاد كردند، در صفحه توييتر خود نوشت: آنچه به «پاري ماچ» گفتم كاملا واضح بود، ما اكنون با حزب‌الله اختلافاتي داريم همانطور كه آنها با ما. گذشته را نمي‌شود منكر شد اما ما براي ثبات كشور تلاش مي‌كنيم و عده‌اي هستند كه در راستاي فتنه در كشور كار مي‌كنند. حريري با اشاره به ايران در اين گفت‌وگو تصريح كرد لبنان به دنبال روابط بهتر با ايران به ويژه در زمينه اقتصادي است.
پيام نصرالله به حريري: چه ظالم و چه مظلوم باشي از تو حمايت مي‌كنيم
تلاش‌هاي سيدحسن نصرالله براي حفظ آرامش در لبنان همچنان ادامه دارد. مي‌توان گفت كه برنده فتنه سعودي در سياست داخلي لبنان دبيركل حزب‌الله لبنان بود. مردي كه از نخستين ساعات اعلام استعفاي حريري حفظ انسجام و وحدت ملي را به مهم‌ترين رسالت خود بدل كرده بود. برخي منابع لبناني روز گذشته اعلام كردند كه پس از بازگشت حريري از رياض، يك مسوول عاليرتبه در حزب‌الله با او ديدار كرده و پيامي را از سيد حسن نصرالله براي او برده است. سيد حسن نصرالله در اين نامه تاكيد كرده است كه حزب‌الله با حريري براي تقويت ثبات لبنان و حفظ دولت و حفظ جان حريري و ممانعت از فتنه همكاري خواهد كرد. به گفته اين منابع، اين مسوول به حريري اطمينان داده كه حزب‌الله در تمامي پرونده‌هاي مورد اختلاف با او به هماهنگي خواهد پرداخت. برخي از منابع مي‌گويند كه اين مسوول عاليرتبه حزب‌الله لبنان به حريري اعلام كرده كه نصرالله از وي چه ظالم باشد و چه مظلوم حمايت مي‌كند.

 

ديوار بلند حاشاي عادل الجبير در ايتاليا

گروه ديپلماسي| عربستان سعودي در عرصه بين‌المللي به استاد تكذيب بديهيات بدل شده است. نخست وزير لبنان را گروگان مي‌گيرد و ادعا مي‌كند كه نقشي در اين پرونده ندارد، به يمن حمله مي‌كند و همزمان تاكيد دارد كه براي دفع نفوذ ايران در يمن است كه دست به كودك كشي در فقيرترين كشور جهان عرب مي‌زند، با تل‌آويو ارتباط‌هاي مخفيانه برقرار مي‌كند و باز ادعا مي‌كند كه ارتباطي وجود ندارد و رياض منتظر پيشرفت فرآيند صلح باقي مي‌ماند. اين رويه شامگاه جمعه نيز تكرار شد و عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي در سخناني در كنفرانس گفت‌وگوهاي مديترانه‌اي در رم ادعاهاي بي‌پايه و اساس درباره ايران را تكرار كرد. عادل الجبير مدعي شد كه انقلاب اسلامي ايران، مرزها را به رسميت نمي‌شناسد و تصور مي‌كند كه تمام شيعيان متعلق به ايران هستند. وي ايران را به ايفاي نقش منفي در يمن و نقض قطعنامه‌هاي تسليحاتي متهم كرد و گفت كه ايران موشك‌ها را در اختيار حوثي‌ها قرار مي‌دهد.
عادل الجبير در بخش ديگري از اظهاراتش، با وجود اسناد متعددي كه درباره حمايت كشورش از گروه‌هاي تروريستي داعش و القاعده در سوريه وجود دارد، تلاش كرد ايران را به ارتباط با اين گروه‌ها متهم كند. وزير خارجه عربستان سعودي گفت: ايران تحركات القاعده و داعش را تسهيل كرده است. ما از اسناد بن‌لادن در ابوتاباد مي‌دانيم كه القاعده ارتباط‌هاي گسترده‌اي با ايران دارد.
او در پاسخ به سوالي درباره روابط عربستان سعودي با امريكا، روسيه و عادي‌سازي روابط رياض با رژيم صهيونيستي گفت: «ما تقريبا با هر كشوري در دنيا روابط خوبي داريم، غير از ايران و كره شمالي. با اسراييل رابطه نداريم چون منتظر هستيم تا فرآيند صلح پيش برود. اما دوستان ايران جز بشار اسد و كره شمالي در سطح بين‌المللي چه كساني هستند؟»
وي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: « لبنان بدون خلع سلاح حزب‌الله قادر به بقا و حركت به سمت پيشرفت نخواهد بود.» الجبير همچنين درباره مسائل اخير لبنان و استعفاي «سعد الحريري»، نخست‌وزير لبنان گفت: تمامي طرف‌ها بايد بپذيرند كه حريري، بزرگ‌ترين شخصيت سياسي لبنان است و براي فعاليت كردن به فضا نياز دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون