• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3968 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ آذر

توسعه چابهار در گروي راه‌هاي ارتباطي استاندارد

مسعود دانشمند

توسعه مناطقي چون چابهار كه بالقوه پتانسيل توسعه را دارند اما هنوز به اين مهم نايل نشدند، اتفاقي بسيار خوب است. به همين جهت بايد موانع رشد اين منطقه برطرف شود و آن چيزي كه بيش از همه در اين منطقه مانع توسعه شده، نبود جاده و ريل كافي براي حمل و نقل كالا است. بندري مي‌تواند ترانزيتي باشد كه توانايي حمل و نقل سريع را داشته باشد اما راه‌هاي شهر چابهار به هيچ عنوان از حداقل استانداردها براي توسعه برخوردار نيست و به همين دليل ضمن توسعه اين منطقه بايد به راه‌هاي اين مسير نيز توجه جدي داشت.
تكميل كريدور شمال به جنوب، جزو پروژه‌هايي است كه تكميل هرچه سريع‌تر آن مي‌تواند به بهبود وضعيت اقتصادي كشور و همچنين بهتر شدن وضعيت زندگي هموطنان ايراني در آن منطقه ياري رساند. توسعه اين كريدور مي‌تواند با افزايش درآمدهاي ترانزيتي كشور، آسودگي بيشتري در بخش درآمدها به همراه آورد. علاوه بر اين تقويت اين حوزه مي‌تواند رابطه ايران را با كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي آسياي ميانه بهبود بخشد. از سوي ديگر مشكل اصلي مناطق شرقي ايران نبود شغل و درآمد كافي است. بسياري از اتفاقات غيرقانوني كه در اين منطقه مي‌افتد ناشي از اين است كه شهروندان اين مناطق شغل مناسبي ندارند و متعاقب آن نمي‌توانند هزينه‌هاي معيشتي خويش را تامين كنند، درنتيجه چاره‌اي ندارند جز آنكه دست به كارهاي ديگري بزنند. براي جلوگيري از اين اتفاقات بايد اشتغال دايم و مستمر را افزايش داد. اين مهم موجب افزايش امنيت مرزهاي شرقي كشور نيز مي‌شود و با كاهش هزينه‌هاي نظامي- امنيتي در اين منطقه، منابع بسياري را مي‌تواند به سمت مسائل رفاهي سوق دهد. چنانچه بندر چابهار و در واقع كريدور شمال- جنوب شكل گيرد قطعا اقتصاد منطقه نيز رشد مي‌كند و همين امر مي‌تواند مشكلات مردم اين مناطق را كاهش دهد. درنتيجه توسعه اين بخش يك نياز ملي است.
در شهر چابهار يك بندر به نام شهيد بهشتي وجود دارد كه البته در گذشته راه‌اندازي شده و آنچه اين روزها در اين بندر در حال رخ دادن است، طرح توسعه اين بندر است. در حال حاضر بندر شهيد بهشتي هشت و نيم ميليون تن ظرفيت ترانزيت كالا دارد كه امكان رشد اين ظرفيت تا هشت و نيم ميليون تن نيز وجود دارد. با اين همه بندر چابهار تا تبديل شدن به يك هاب منطقه‌اي و يك بندر ترانزيتي واقعي فاصله دارد. مشكل اصلي اين منطقه، نبود راه‌هاي جاده‌اي و ريلي كافي است.؛ اين بندر زماني مي‌تواند تبديل به يك قطب جدي شود كه حمل بار و ارسال آن تا دورترين مرزهاي ايران به سهولت ممكن شود. متاسفانه در حال حاضر چابهار از داشتن جاده‌هاي استاندارد بي‌بهره است و حتي راه اين شهر تا مركز استان (زاهدان) نيز چندان راه مناسبي نيست. همچنين حمل و نقل ريلي در اين منطقه نيز هنوز با نيازهاي واقعي اين بندر فاصله دارد؛ حال آنكه بايد راه‌هاي مناسب براي ارسال كالا به مرزهايي چون سرخس در شمال شرق ايران وجود داشته باشد. اين اتفاق هنوز نيفتاده و به همين دليل بايد به مسوولان خاطرنشان كرد كه ضمن توسعه بنادر اين شهر به توسعه راه‌ها نيز بپردازند. به واقع چابهار پتانسيل‌هاي بالقوه فراواني دارد كه با تامين زيرساخت‌ها به سرعت مي‌تواند به منطقه‌اي توسعه‌يافته در كشور تبديل
شود.
عضو اتاق بازرگاني

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون